El
Henke O: [citat] Om man bara är ute efter en lättskalad kabel ja! Ska man försöka sig på snygga böjar kan man försöka i en evighet iom att höljet ej "fylls ut" så blir det ju veck m.m. Men en jättebra kabel på stegar och ställen där utseende inte är så viktigt. men ej synlig på fasad/längst lister. Det är iaf min erfarenhet/uppfattning.
305: Även om uttaget är petskyddat, så skulle jag föreslå en placering minst 170 cm över marken. Petskyddade uttag i utomhusmiljö, börjar lätt att krångla, då dem får skräp i sig. Då är det bra att (lagligt och säkert) kunna byta ut det till ett dito, utan petskydd.
Niklas_x: Yes, fast eku:n var ju tvådelad, det var det jag började med att jag inte ville ha. Det får bli den andra, det funkar nog. Tackar!
Glufsglufs: Om du använder "typ irwing" så är det inget att ha efter du kört i lecan ;)
BigGitt: [citat] Ja! För att ABSOLUT INGET är märkt i det huset :/ !
Rikard Ågren: Köper man Eldon så får man alltid minst 10kA om jag inte minns fel
copello2: Ingen som vet vilka komponenter Malmbergs använder sig av. Står inte på deras sida och därför kan man kanske anta att det ínte är Cree eller liknande... ? http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974015
ampz: Om en väl isolerad gummimadrass med luftpump kan få sådana konsekvenser så undrar man ju vad som kan ske med exempelvis en eluppvärmd madrass...
Oldfart: [citat] Det har tidigare varit tillåtet förut att blanda under vissa omständigheter. Reglerna som gällde när installation gjordes gäller fortfarande och det behöver inte göras om bara för att reglerna ändras. Om du däremot förändrar eller bygger om elanläggningen så gäller de nya reglerna. Sverige är fullt med gamla elinstalaltioner som är helt regelvidriga med dagens mått
Nerre: [citat] Det är VÄLDIGT många som inte förstår reglerna. Det är t.ex. jättevanligt att inköpare kräver att komponenter skall vara CE-märkta, fast just de komponenterna inte ens får vara CE-märkta. Som jag har sagt flera gånger: CE-märkningen riktar sig enbart till övervakande myndighet. Alla andra kan strunta i den. Att som inköpare fråga efter CE-märke är ju helknäppt. Om en
FrittDrag_II: Angående det tekniska behöver man ingen "snabbkoppling" går lika bra med en kopplingsdosa. "Franke-kåpan" skall ha tre sladdar: "fas", "nolla", "matning ut till fläkt". Essventfläkten skall kopplas mellan "nolla" och "matning ut till fläkt" En elektriker borde klara av att göra den kopplingen om han/hon varit med ett tag.
Patrik_Hed: Ja, det verkar ju bara finnas två faser i uttaget. Dessutom så ser inte kabeln ut att vara godkänd för det där ändanmålet. Jag kan ha fel, men det ser ut som en anslutningskabel (mellan dosa och apparat) och ingen installationskabel (kabel för montage på vägg). Edit: 305, är det du som har varit framme nu igen... ;) //Patrik
R_Strandberg: Det är påväg en Led-Converter med Bus-anslutning till Dinskena men när de fått den certifierad vet jag inte. Istället för att sätta convertrarna på skenor har vi någon gång plockat ur skenorna ur en vanlig hager central och skruvat de i botten istället. Dolt montage men bra ventilation.
elmont: Och jag tror att elektrikern har skrivit fel i anmälan, han har säkert begärt en utökad service i stället för en ökad huvudsäkring från 25 till 35. Servicen är väl redan i dag en 65 A service och då borde kostnaden för höjd huvudsäkring bli rätt måttlig, däremot kostar ju en ny service en slant.
Patrik_Hed: [citat] Jo, det stämmer nog. Allt i gul/grönt har man också hört talas om här. Finurligt. :rolleyes::P //Patrik
R_Strandberg: Ska du ta hålen själv kan du testa i det befintliga. Ska du gå mellan reglarnas fack så går de att borra ett doshål underifrån precis där balken går och dra vidare kablaget där till nästa spott. Det brukar oftast gå att fiska fram kablarna, Funkar det är det bra mycket billigare men funkar det inte så är det bara din egen tid som tickar..
elmont: Dom priser som nätbutiker håller är oftst högre än elfirmornas inköpspriser, så det kan ibland vara svårt att jämföra då det inte alltid är exakt samma vara. För en elfirma är det rätt ointressant att sälja matr billigt, dom får ju även ta "garantin" på det dom säljer, dvs. åka och byta en sak som gått sönder även om "saken" sitter i ett hus 5 mil bort. Hos näthandlaren
Patrik_Hed: [citat] Nej, rent praktiskt gör det ingen skillnad, men varför inte koppla i färgföljden som är standard? //Patrik
Rrrrr: Du kan skarva den med topklämmor ("ubåtar") direkt i hålet. Då är det enkelt om man behöver byta den. Om man blandar flera spänningar så ska alla ledare vara godkända för den högsta spänningen.
Patrik_Hed: [citat] Nja, känns väl kanske inte riktigt som en lösning i ett nybygge med öppna väggar. :P //Patrik
Thewayofstyle: jag satte en dosa i taket hos mig och smällde dit ett doslock eventuellt går att sätta en taklampa också , tyckte det var smidigaste eftersom därifrån gick det till nästa lampa (rörutlopp), fläkt, spegelbel och ett vu :)..
AXS: Här kan du kolla: http://www.axplock.com/el-lara/installationsritning.html Eller söka på "symboler elinstalation" eller liknande så ska du nog hitta. Kan vara bra att kunna någon annan gång, annars får du nog hjälp. Rekommenderar att du skriver ut och kryssar över med penna när du räknar, annars lätt att missa något.
snaggletooth: [citat] Ja, det har vi redan konstaterat för några inlägg sedan........