lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, både i teorin och praktiken. I det här fallet överensstämmer de. Även om man aldrig skall glömma att "In theory, theory and practice are the same. But in practice, they're very different." :) Jag tycker bara det är kul att få tillfälle att räkna på saker... :) (Jag brände som sagt ett antal motstånd på uttaget till gruppen där jfbn inte fungerade, och det var ganska
65 svar · 7,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Alltså 3x16 A måste ju räcka lugnt! 3x25A är ju hur mycket kräm som helst! //Patrik
11 svar · 7,3k läst
DjAlbert
DjAlbert: Öhh .. Ja nu blev det fel. Vände visst på det hela, ska ju självklart vara som du skriver Rrrrr att A är snabbast och D är trögast. Får skylla på att ja skrev det från jobbet 20 min innan hemgång. För uppenbarligen visas fel tid på min inlägg upptäckte jag också nu, datorn visar 21:37 och forumet 20:37
9 svar · 3,0k läst
Rrrrr
Rrrrr: Finns väl egentligen ingen som helst anledning att köpa billiga skräpdosor. I en renovering så kanske det gör att totalpriset skiljer några hundra, knappt märkbart. Förutom att kvalitetsdosor är lättare att arbeta med så tål dessa högre temperatur innan de börjar brinna (850grader tror jag?). Glappkontakt i ett uttag så kan det börja gnistra ordentligt tills det börjar brinna!
17 svar · 9,6k läst
·
brunolundh
brunolundh: Det är ju lysande. :D Tackar!
4 svar · 1,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Haha Dråpligt. d^_^b //Patrik
4 svar · 11,1k läst
N
nurfen: Ja dragavlastningen satte jag på sedan. Ska tänka på det där med kabellängderna när jag ordnar upp det :) Fungerade bra hur som helst. Enkel fråga men man vill ju inte göra fel... Tack för all hjälp!
3 svar · 2,6k läst
J
JOW: Och när dem är böjda sådär så kan dem vara en riktig pina att få in i petskyddade uttag...
16 svar · 3,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Och om man tycker att tickandet stör, eller att 15 är för lång tid så finns ju exv. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161423164 som inte låter (annat än vid från/tillslag, sitter ett relä i den) och vars minsta tillkopplingstid är en minut.
7 svar · 2,3k läst
GK100
GK100: [citat] Det är nog mycket vanligt med endast en skena och eventuell "ryttare" för jordanslutning. Tio år senare däremot omvänt vanligt med de skenor som hängt med fram till nu. Detta gäller centraler plåtkapslade diazed för bostäder, tyngre gjutjärnskapslade centraler kunde ha skiljbara nollskenor, även per grupp från början av 50-talet åtminstone.
19 svar · 3,2k läst
GK100
GK100: Du verkar vara en "framåt" person Magnus! Sök du vidare bland olika eljobb om det är det som intresserar dig, det är som sagt varken SEF eller EIO som avgör din anställning. Det är ett i mina ögon horribelt system som är särskilt markant inom elektrikerkåren. Är man kompetent ska man kunna jobba som tex installationselektriker, det är verkligen mer fråga om normal
13 svar · 1,3k läst
H
Henke O: om du kopplar brun på L och blå på N och alltid låter brytaren vara "på" så har du ju fuktstyrning och eftergångstid. Vill du även kunna starta fläkten vi brytare med alla andra funktioner så får du dra dit en tråd till som du kopplar in på LT.
11 svar · 46,6k läst
·
R
R_Strandberg: [citat] För att det nästan bara är i Sverige som vi använder oss utav 2vägsuttag. På sikt verkar de som att vi måste gå över till bara 1vägsuttag även här. Dessutom med Gira, Jung och även Exxacten är det snyggare att sätta två stycken 1vägs än ett 2vägs.
29 svar · 16,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, som protte säger i #9.
18 svar · 8,3k läst
mattetvilling
mattetvilling: Var tokigt noga med spackling och måling alt tapetsering intill Renova då den lilla ramen gömmer inga misstag
4 svar · 17,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag låter sätta en sådan 3-vägs euro-propp, två st vanliga chuko-uttagsbrunnar och ett nätverk/TV-uttag i en 4-facksram på två ställen i vardagsrummet. Blir det bara en mindre anläggning klarar det sig, typ TV + DVD + Mediaspelare + Ministereo. Annars får det bli grendosor i vanlig ordning.
6 svar · 2,0k läst
A
ampz: Kan ju välja en tunnare/mjukare koax om du är rädd för att köra fast. Man behöver ju inte direkt köra RG6Q eller liknande på bara 5 meter... Du kan också montera en förhöjningsram och få både tv och tele i samma dosa. Om båda trådarna får plats i röret..
3 svar · 2,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Människor i allmänhet? //Patrik
20 svar · 4,6k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Jo....det som i teorin är rätt för att få en anläggning fungerande behöver inte i praktiken vara rätt då man måste utföra installationen utefter vissa regler. Är du med?:)
32 svar · 3,5k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Är det en fläktmotor från EBM och med dom lindningsmotstånd du skrivit (i en 3-fas motor är dom lika) är jag 100% på att det är en 1-fas motor. EBM gör även 3-fas fläktmotorer, men dom är på typ 700W och uppåt.
10 svar · 19,2k läst
3
305: Hoppsan! Hur hittade jag den? Har kanske lagstiftningen hunnit ändras, under tiden?:-)...
7 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Tråden har drivit iväg en del, jag stänger.
21 svar · 2,5k läst
·
W
welton: Alfred54! Det blå är INTE OFARLIG. Nollan kan vara gemensam med en inkopplad last som ligger i serie och därmed STRÖMFÖRANDE.
39 svar · 11,5k läst
·
Göran.W
Göran.W: Behöver man extra värmetålig kabel när man ska dra den nära skorstenen ska man kanske fundera på hur man eldar. Jag har en el kabel dragen inne i en skorstens pipa till rökgas fläkten på taket och har inga problem alls med för hög värme.
4 svar · 2,9k läst
E
elmont: Tegel tål ett mycket högt tryck så det blir inga problem hållfastheten, och om man fräser knackar man inte sönder väggenså att stenarna lossnar.
3 svar · 1,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Vilket naturligtvis inte är tillåtet. //Patrik
18 svar · 16,2k läst
·
D
danbanan2: Ja ska ha den till en pool solfångar styrning. Så när T1 i sol fångaren blir varmare än T2 i poolen så ska en utgången (out1) dra. Ja byggde en solfångare utav 100 meter pem 20 och en vanlig cirkulationspump till radiatorer eller golvärme. Solfångaren fungerar över förväntningarna det går in 22 i solfångaren och ut 25-26 grader och pumpen går på full hastighet. En sådan därn
4 svar · 1,4k läst
E
egge: Hej, Jag planerar lite löst att sätta in några Dimplex (fd Siemens) Unique element i nybygget på sommarstugan. Jag vill kunna fjärrstyra "frånvarosänkning" och funderar därför på att komplettera varje element med en "variabel sänkningsplugg" så jag kan sänka mer än de vanliga 5 graderna som dessa element kan göra utan någon speciell plugg. Jag vill tex kunna sänka till ca 10
0 svar · 2,7k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] d^_^b:wow:
13 svar · 6,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Hoppas du skojar lite med oss......Allvarligt....
11 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.