Ska försöka fatta mig kort och konsist, hoppas det är rätt underforum.

Jag är ingen elektriker.
Vad krävs för att man ska få lov att bygga om ting som inte är byggd för syftet, till en lampa?

Exempel 1: hittar tex en gammal oljelykta på skroten. Jag vill dra in sladdar i denna och montera lamphållare för elektrisk belysning. Vad krävs i behörighet?
Som privatperson, hur mycket får jag göra?
Får jag koppla/bygga allt från grunden?
Får jag dra in en fabriksmonterad lamphållare med färdigmonterad sladd/brytare?

Exempel 2: Köper en gammal lampa med ojordad kontakt.
Vad krävs, regelmässigt, för att jag ska få dra ny jordad sladd, lamphållare osv?

Skillnad på regler gällande 12V?
Vad är reglerna om man skulle gå steget längre och sälja en egentillverkad/modifierad lampa? Vad krävs av mig och lampan då?

Måste jag bli fullfjädrad elektriker för att täcka in allt ovanstående eller finns det någon specialbehörighet för bara lampor?

Har frågat Elsäkerhetsverket också och väntar på svar som jag delar med mig av när det kommer om det finns intresse.

Du behöver ingen behörighet över huvud taget. Det enda som krävs är "nödig kännedom". D.v.s. att man vet hur man ska göra för att lampan eller vad det nu är man tillverker eller bygger om, ska bli säker.

Det du bygger för eget bruk kräver ingen behörighet, inte heller det du säljer. Men det som saluförs måste uppfylla relevant standard och vara CE-märkt.

Ok, så långt låter det som att jag inte behöver utbilda mig till elektriker då :)
Några tips på vart jag kan få nödvändig kännedom om jag vill vara bergsäker på allt som har med el + lampor att göra?
Böcker, sajter, kurser?

Som Bo skriver bör du i första hand kolla vad CE märkningen innebär samt hur du kan uppfylla dom standards som krävs. Den "nödiga kännedommer" är den enkla biten.

Ett intresse och erfarenhet sedan barnsben av att skruva isär allt som har en sladd och skruva ihop den igen...