Ska försöka fatta mig kort och konsist, hoppas det är rätt underforum.

Jag är ingen elektriker.
Vad krävs för att man ska få lov att bygga om ting som inte är byggd för syftet, till en lampa?

Exempel 1: hittar tex en gammal oljelykta på skroten. Jag vill dra in sladdar i denna och montera lamphållare för elektrisk belysning. Vad krävs i behörighet?
Som privatperson, hur mycket får jag göra?
Får jag koppla/bygga allt från grunden?
Får jag dra in en fabriksmonterad lamphållare med färdigmonterad sladd/brytare?

Exempel 2: Köper en gammal lampa med ojordad kontakt.
Vad krävs, regelmässigt, för att jag ska få dra ny jordad sladd, lamphållare osv?

Skillnad på regler gällande 12V?
Vad är reglerna om man skulle gå steget längre och sälja en egentillverkad/modifierad lampa? Vad krävs av mig och lampan då?

Måste jag bli fullfjädrad elektriker för att täcka in allt ovanstående eller finns det någon specialbehörighet för bara lampor?

Har frågat Elsäkerhetsverket också och väntar på svar som jag delar med mig av när det kommer om det finns intresse.

Du behöver ingen behörighet över huvud taget. Det enda som krävs är "nödig kännedom". D.v.s. att man vet hur man ska göra för att lampan eller vad det nu är man tillverker eller bygger om, ska bli säker.

Det du bygger för eget bruk kräver ingen behörighet, inte heller det du säljer. Men det som saluförs måste uppfylla relevant standard och vara CE-märkt.

Ok, så långt låter det som att jag inte behöver utbilda mig till elektriker då :)
Några tips på vart jag kan få nödvändig kännedom om jag vill vara bergsäker på allt som har med el + lampor att göra?
Böcker, sajter, kurser?

Som Bo skriver bör du i första hand kolla vad CE märkningen innebär samt hur du kan uppfylla dom standards som krävs. Den "nödiga kännedommer" är den enkla biten.

Ett intresse och erfarenhet sedan barnsben av att skruva isär allt som har en sladd och skruva ihop den igen...
Det teoretiska är troligen inte det mest kritiska när det gäller en lampa, förutom säkerhetsaspekterna då där IEC 60335-x-xx m.fl skulle behöva konsulteras om du tänker producera lampor till andra personer, speciellt till barn. :S
Handhavandet och utförandet är minst lika viktigt, och det finns det nog inga böcker för.

Jag vill förstås att de ska vara 100% säkra och jag vill inte ha några ? när jag drar nya sladdar osv. Jag hade förmodligen kunnat göra det acceptabelt i nuläget med den kunskap och erfarenhet jag har av annat bygge men som sagt skulle jag vilja vara 100% då en lampa är något andra än bara jag rör vid och använder.
Visst måste det finnas konkret information om installation av "lampsladdar", armatur?
Jag tänker tex på allt man ska ha klart för sig om man ska sätta jordad sladd till en bords/golvlampa, hur fungerar det med EU-stickpropp osv osv.

Bra trips med CE, ska kolla upp det! Tack.
Med direktiven i CE borde man kunna "gå baklänges" och bygga/lära efter den för att få en säker anordning.

Redigerat:
Det är inte så lätt. Standarden ger svar på vilka krav som finns, att kablar inte får skava, att den inte får blir för varm, att den inte ska gå att ta isär utan verktyg så att spänningsförande delar blir åtkomliga etc.

Det finns t.o.m en ny föreskrift om leksaker som är aktuell om lampan ska användas av barn: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2011_1.pdf

Men hur det utförs i praktiken finns nog inte i skrift, utan det handlar nog mer om affärshemligheter, små detaljer som visat sig efter provning och lång tid av användning.

En lampa är dock inte rocket science...
- Kabeln ska ha en bra dragavlastning
- Ledarna får inte komma i kontakt med höljet om det är av metall.
- Anslutningen till lampsockeln ska vara tillförlitlig med tanke på den kan skruvas isär "utifrån" och röra på sig vid lampbyte.
- Värmen från lampan får inte ge personskador eller skada kabeln.
- Max spänning 24 V för leksaker.
- Skyddsjordningen ska vara tillförligt för alla delar av lampan, vilket kan vara lite problematiskt om den har rörliga delar.
- etc

Man kan undra hur den där leksaksföreskriften har tänkts fram. 24V likspänning eller "motsvarade" växelspänning ???
Vadå motsvarande ? , är det effektivvärdet eller ?

Hur kommer man fram till just 24V ?

Och "transformatorn får ej vara en del av leksaken"... men det får alltså finnas en trafo, men som man inte får leka med....... Antar att detta gjort modelltågs-trafos förbjudna....Nu är det alltså bara "Vårtor" i vägguttagen som gäller...

Hittade bra böcker på Elförlaget. Tack för svar, håller med om att det inte är rocket science, ställer medvetet (vissa) frågor jag tror mig veta svaren på för att förhoppningsvis failsafa.

Kom bara ihåg att oavsett vad/vart du läser så är det du som till sist har allt ansvar och måste kunna bevisa att det du har gjort uppfyller gällande säkerhetskrav. Myndigheterna ställer säkerhetskraven men visar inte den enda vägen, Det är bla. den friheten till att välja väg som ligger bakom dom hårda kraven på behörighet rent generellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.