Ett ställe som faktiskt är duktiga på att ha manualer och dokumentation online är faktiskt Biltema :)

Och se vad jag hittade:

http://biltema.se/Documents/EG_forsakran_CE/DoC_44401-44882-44883.pdf
gäller för deras färdigbyggda gruppcentraler:
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Komplett-normcentral/

Där finns att läsa att centralen uppfyller 2006/95/EC, dvs LVD, lågspänningsdirektivet.

Samt följande standarder:
EN 60439-1 Kopplingsutrustningar för högst 1000 V växelspänning eller 1500 V likspänning - Del 1: Fordringar på typprovade och delvis typprovade utrustningar

EN 60439-3 Kopplingsutrustningar för högst 1000 V växelspänning eller 1500 V likspänning - Del 3: Särskilda fordringar på kopplingsutrustningar för lågspänning, avsedda att installeras i lokaler där icke fackkunniga eller icke särskilt instruerade personer har tillträde för betjäning

EN 60898-1 Installationsdvärgbrytare - Dvärgbrytare för överströmsskydd för bostadsinstallationer och liknande - Del 1: Dvärgbrytare för växelström

EN 61008-1 Jordfelsbrytare utan inbyggt överströmsskydd för bostadsinstallationer och liknande (RCCB) - Del 1: Allmänna regler

EN 61008-2 Jordfelsbrytare utan inbyggt överströmsskydd för bostadsinstallationer och liknande (RCCB) - Del 2-1: Tillämpning av de allmänna reglerna för jordfelsbrytare som är funktionellt oberoende av nätspänningen

Så när jag renoverar 50 lägenheter och använder färdiga centraler (vilket är rätt vanligt) som jag köper av min grossist ska dom vara CE märkta, men om jag bygger dom på plats behöver man ej CE märka.

O
Rrrrr skrev:
Steamboy: Du hade rätt!
Det inte jag, det var elsäkerhetsverket! ;)

Mikael_L
Daniel78 skrev:
Ett ställe som faktiskt är duktiga på att ha manualer och dokumentation online är faktiskt Biltema :)

Och se vad jag hittade:

[länk]
gäller för deras färdigbyggda gruppcentraler:
[länk]

Där finns att läsa att centralen uppfyller 2006/95/EC, dvs LVD, lågspänningsdirektivet.

Samt följande standarder:
EN 60439-1 Kopplingsutrustningar för högst 1000 V växelspänning eller 1500 V likspänning - Del 1: Fordringar på typprovade och delvis typprovade utrustningar
....
Ja, jag sitter nu och skummar genom EN60439-1, ett dokument på 109 sidor, så det tar väl ett tag att käka i sig allt ... :x

Men jag kan redan nu konstatera att redan i standarden framhålls vissa provningar som obehövliga, jag klistrar in lite text här, antagligen blir den väl oformaterad eller knäppt formaterad ...

Ur EN60439-1:

• SSEN60439.gif
Mikael_L
Oj, här hände det mycket medan jag satt och författade mitt inlägg ... :)

Mikael_L skrev:
Oj, här hände det mycket medan jag satt och författade mitt inlägg ... :)
Haha d^_^b Ja, hela tråden kom till en enad slutsats under tiden du skrev.

//Patrik

Se där, jag behövde inte ens grotta ner mig i det hela.

Gränsen verkar alltså på ett ungefär gå mellan om man monterar DIN-skeneprylarna före eller efter man skruvat fast centralen på väggen? :S ;)

O
yxis skrev:
Gränsen verkar alltså på ett ungefär gå mellan om man monterar DIN-skeneprylarna före eller efter man skruvat fast centralen på väggen? :S ;)
Nej

elmont skrev:
Så när jag renoverar 50 lägenheter och använder färdiga centraler (vilket är rätt vanligt) som jag köper av min grossist ska dom vara CE märkta, men om jag bygger dom på plats behöver man ej CE märka.
De färdiga centralerna skall vara CE-märkta av den som placerade dem på marknaden. Troligen inte ens din grossist utan hans leverantör.

Poängen här är att inte fokusera på huruvida centralen skall vara CE-märkt eller inte utan på VEM som skall ha ansvaret för den (inom hela EU). Det är den som först placerar den på marknaden (d.v.s erbjuder den till försäljning).

Vem som sen skruvar upp den är egalt, den som skruvar upp den skall följa centralens installationsanvisning och installationföreskrifterna. Oavsett om han byggt den själv eller köpt den från nån annan.

Gråzonen som kan diskuteras är att om du bygger en central åt mig, har du då skapat en produkt som du sen säljer till mig eller är det jag som är tillverkare och du bara är "inhyrd" för tjänsten?

I det första fallet ska du CE-märka eftersom du säljer en produkt till mig, i det andra fallet behöver du inte CE-märka eftersom du bygger en produkt åt mig (och då är det formellt sett jag som är tillverkare och skulle behöva CE-märka, men det behöver jag inte eftersom jag inte placerar produkten på marknaden).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.