11 407 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
CE-märkning av elcentraler och elinstallationer
Ett ställe som faktiskt är duktiga på att ha manualer och dokumentation online är faktiskt Biltema 
Och se vad jag hittade:
http://biltema.se/Documents/EG_forsakran_CE/DoC_44401-44882-44883.pdf
gäller för deras färdigbyggda gruppcentraler:
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Komplett-normcentral/
Där finns att läsa att centralen uppfyller 2006/95/EC, dvs LVD, lågspänningsdirektivet.
Samt följande standarder:
EN 60439-1 Kopplingsutrustningar för högst 1000 V växelspänning eller 1500 V likspänning - Del 1: Fordringar på typprovade och delvis typprovade utrustningar
EN 60439-3 Kopplingsutrustningar för högst 1000 V växelspänning eller 1500 V likspänning - Del 3: Särskilda fordringar på kopplingsutrustningar för lågspänning, avsedda att installeras i lokaler där icke fackkunniga eller icke särskilt instruerade personer har tillträde för betjäning
EN 60898-1 Installationsdvärgbrytare - Dvärgbrytare för överströmsskydd för bostadsinstallationer och liknande - Del 1: Dvärgbrytare för växelström
EN 61008-1 Jordfelsbrytare utan inbyggt överströmsskydd för bostadsinstallationer och liknande (RCCB) - Del 1: Allmänna regler
EN 61008-2 Jordfelsbrytare utan inbyggt överströmsskydd för bostadsinstallationer och liknande (RCCB) - Del 2-1: Tillämpning av de allmänna reglerna för jordfelsbrytare som är funktionellt oberoende av nätspänningen
Och se vad jag hittade:
http://biltema.se/Documents/EG_forsakran_CE/DoC_44401-44882-44883.pdf
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Komplett-normcentral/
Där finns att läsa att centralen uppfyller 2006/95/EC, dvs LVD, lågspänningsdirektivet.
EN 60439-1 Kopplingsutrustningar för högst 1000 V växelspänning eller 1500 V likspänning - Del 1: Fordringar på typprovade och delvis typprovade utrustningar
EN 60439-3 Kopplingsutrustningar för högst 1000 V växelspänning eller 1500 V likspänning - Del 3: Särskilda fordringar på kopplingsutrustningar för lågspänning, avsedda att installeras i lokaler där icke fackkunniga eller icke särskilt instruerade personer har tillträde för betjäning
EN 60898-1 Installationsdvärgbrytare - Dvärgbrytare för överströmsskydd för bostadsinstallationer och liknande - Del 1: Dvärgbrytare för växelström
EN 61008-1 Jordfelsbrytare utan inbyggt överströmsskydd för bostadsinstallationer och liknande (RCCB) - Del 1: Allmänna regler
EN 61008-2 Jordfelsbrytare utan inbyggt överströmsskydd för bostadsinstallationer och liknande (RCCB) - Del 2-1: Tillämpning av de allmänna reglerna för jordfelsbrytare som är funktionellt oberoende av nätspänningen
Steamboy: Du hade rätt!
Nu har vi fått svart på vitt att vi inte behöver CE-märkta platsbyggda centraler!
Se Mats Jonssons svar i forumtråden om CE-märkning på fluxio.se
Men tydligen så är det något som beslutats nyligt.. Så den där broschyren från EIO var korrekt (då den kom)
Nu har vi fått svart på vitt att vi inte behöver CE-märkta platsbyggda centraler!
Se Mats Jonssons svar i forumtråden om CE-märkning på fluxio.se
Men tydligen så är det något som beslutats nyligt.. Så den där broschyren från EIO var korrekt (då den kom)
Ja, jag sitter nu och skummar genom EN60439-1, ett dokument på 109 sidor, så det tar väl ett tag att käka i sig allt ... :xDaniel78 skrev:Ett ställe som faktiskt är duktiga på att ha manualer och dokumentation online är faktiskt Biltema
Och se vad jag hittade:
[länk]
[länk]
....
Men jag kan redan nu konstatera att redan i standarden framhålls vissa provningar som obehövliga, jag klistrar in lite text här, antagligen blir den väl oformaterad eller knäppt formaterad ...
Ur EN60439-1:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Se där, jag behövde inte ens grotta ner mig i det hela.
De färdiga centralerna skall vara CE-märkta av den som placerade dem på marknaden. Troligen inte ens din grossist utan hans leverantör.elmont skrev:
Poängen här är att inte fokusera på huruvida centralen skall vara CE-märkt eller inte utan på VEM som skall ha ansvaret för den (inom hela EU). Det är den som först placerar den på marknaden (d.v.s erbjuder den till försäljning).
Vem som sen skruvar upp den är egalt, den som skruvar upp den skall följa centralens installationsanvisning och installationföreskrifterna. Oavsett om han byggt den själv eller köpt den från nån annan.
Gråzonen som kan diskuteras är att om du bygger en central åt mig, har du då skapat en produkt som du sen säljer till mig eller är det jag som är tillverkare och du bara är "inhyrd" för tjänsten?
I det första fallet ska du CE-märka eftersom du säljer en produkt till mig, i det andra fallet behöver du inte CE-märka eftersom du bygger en produkt åt mig (och då är det formellt sett jag som är tillverkare och skulle behöva CE-märka, men det behöver jag inte eftersom jag inte placerar produkten på marknaden).
Klicka här för att svara