15 263 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Installation av nytt åskskydd...
Sida 1 av 2
Jag planerar att ta hem en elektriker som skall få installera ett åskskydd på inkommande matning i fasadmätarskåpet på vår nybyggda villa. Jag blev lite nyfiken på hur han kommer att göra med jordningen. Måste han slå ner ett jordpett vid skåpet eller kommer han kunna använda jordtaget som finns i skåpet?
Tänkte ta in lite priser... nån som har koll på vad det skall kosta ungefär? Villan ligger på landsbygden och behöver ett grovskydd och kanske ett mellanskydd. Eftersom skåpet är av ny modell så finns det plats för sådan utrustning, så nån ytterligare kapsling behövs ej.
Tänkte ta in lite priser... nån som har koll på vad det skall kosta ungefär? Villan ligger på landsbygden och behöver ett grovskydd och kanske ett mellanskydd. Eftersom skåpet är av ny modell så finns det plats för sådan utrustning, så nån ytterligare kapsling behövs ej.
Ja han måste anordna en säker avledning medelst jordning med jordspett eller nedgrävd lina (koppar/fosforbrons bäst eller galv). Glöm inte att samtidigt skydda ev fast telekabel. Det brukar enligt min erfarenhet (30 år) vara mest problem med telefonanslutningen särskilt om man använder elanslutna telefoner.
Fd ledamot av EMMA/ÅSKA
Fd ledamot av EMMA/ÅSKA
Jag köpte tre moduler (en per fas) för någon månad sedan, Elrond ED150S-275 1-Pol.
Ca 1500:- per st.
(Tre st i egen kapsling ca 6000
Tillkommer jordspett, kabel och lite krafs.
Och när det gäller telekabeln.
Dra loss den från huset, rulla ihop den och gräv ner den några meter från huset.
Det är enda säkra sättet att åsksäkra telekabeln.
Annars gäller rejält åskskydd på telekabeln för det är oftast där det smäller.
Ca 1500:- per st.
(Tre st i egen kapsling ca 6000
Tillkommer jordspett, kabel och lite krafs.
Och när det gäller telekabeln.
Dra loss den från huset, rulla ihop den och gräv ner den några meter från huset.
Det är enda säkra sättet att åsksäkra telekabeln.
Annars gäller rejält åskskydd på telekabeln för det är oftast där det smäller.
När frågan ändå är uppe. Hur hänger det där med grov-, mellan- och apparatskydd ihop egentligen? Hur sitter de i förhållande till varandra och vart skall de sitta? Finns det någon bra dokumentation som är gratis eller hyffsat billig för en lekman att få tag i?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Vi pratar överspänningsskydd va? Åskskydd är besläktat men inte samma sak.
De flesta tillverkare brukar ha en broschyr som beskriver det hela ganska lättillgänglig, t.ex Elrond http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/overspanningsskydd_2010.pdf
eller djupgående som t.ex från DEHN: http://www.dehn.de/en/service/dl_lp_guide.shtml
Där finns även referenser till de standarder som är aktuella inom området (vilka kostar pengar), framför allt IEC 62305-1/-4 och IEC 61643-12.
Rätt val och installation av skydd är en vetenskap (som jag försöker lära mig just nu), men då ingenting står emot ett direkt blixtnedslag så är det ändå ett lotteri. Man får dock ett skydd mot de allra flesta åsköverspänningar som sker på lite och långt håll.
Grovskydd ska sitta så nära inkommande matning som möjligt, lämpligen i mätarskåpet. Detta ska ta hand om den första stora och långa strömimpulsen från blixtnedslag väldigt nära. Det består därför av ett gnistgap som kan hantera stora strömmar. Krävs på landsbygf med luftledningar eller åskskydd på huset.
Mellanskyddet sitter normal i husets central. Det ska vara ett antal meter kabel däremellan som fungerar som en induktans som motar strömimpulsen, eller så monterar man en separat induktans mellan skydden. Detta hanterar fortfarande stora strömmar men inte så långvariga och brukar bestå av en varistor. Räcker vanligen i tätort som enda skydd.
Det finns också kombinationsskydd som Elronds ED150S-275 som i dom flesta fall duger som enda skydd.
Finskydd används sällan(?). Det sätter man i centralen, centralt eller på enskilda grupper, eller i en dosa.
Det finns ung 500 A4-sidor till att skriva om detta ämne...men det får någon annat göra (vilket redan finns i dokumenten ovan).
De flesta tillverkare brukar ha en broschyr som beskriver det hela ganska lättillgänglig, t.ex Elrond http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/overspanningsskydd_2010.pdf
eller djupgående som t.ex från DEHN: http://www.dehn.de/en/service/dl_lp_guide.shtml
Där finns även referenser till de standarder som är aktuella inom området (vilka kostar pengar), framför allt IEC 62305-1/-4 och IEC 61643-12.
Rätt val och installation av skydd är en vetenskap (som jag försöker lära mig just nu), men då ingenting står emot ett direkt blixtnedslag så är det ändå ett lotteri. Man får dock ett skydd mot de allra flesta åsköverspänningar som sker på lite och långt håll.
Grovskydd ska sitta så nära inkommande matning som möjligt, lämpligen i mätarskåpet. Detta ska ta hand om den första stora och långa strömimpulsen från blixtnedslag väldigt nära. Det består därför av ett gnistgap som kan hantera stora strömmar. Krävs på landsbygf med luftledningar eller åskskydd på huset.
Mellanskyddet sitter normal i husets central. Det ska vara ett antal meter kabel däremellan som fungerar som en induktans som motar strömimpulsen, eller så monterar man en separat induktans mellan skydden. Detta hanterar fortfarande stora strömmar men inte så långvariga och brukar bestå av en varistor. Räcker vanligen i tätort som enda skydd.
Det finns också kombinationsskydd som Elronds ED150S-275 som i dom flesta fall duger som enda skydd.
Finskydd används sällan(?). Det sätter man i centralen, centralt eller på enskilda grupper, eller i en dosa.
Det finns ung 500 A4-sidor till att skriva om detta ämne...men det får någon annat göra (vilket redan finns i dokumenten ovan).
Här finns en del matnyttig info om åskskydd av bostäder mm.
http://www.hvi.uu.se
Här finns mer info från en stor tillverkare av överspäningsskydd:
http://select.phoenixcontact.com/ph...d=VAL-CP-3C-350&f=undef/52005654_EN_DE_LR.pdf
http://www.hvi.uu.se
Här finns mer info från en stor tillverkare av överspäningsskydd:
http://select.phoenixcontact.com/ph...d=VAL-CP-3C-350&f=undef/52005654_EN_DE_LR.pdf
Jag fick ett nedslag i förra veckan, huvudsäkringarna kunde hällas ur som grus, elmätaren "exploderade" i mååånga delar, teleledningen brändes av på flera ställen, första jacket försvann i fragment på golvet..
efter kontroll hade jag bytt 15 säkringar och dragit ny teleledning. Elbolag och telia fick göra sitt.
Inga elprylar var inkopplade, då hade de varit mera.
Har nu bestämt att det ska säkras upp för åskan och är intresserad av synpunkter.
Har fått till mig att man som första åtgärd ska skydda mot införsel av "fulel" via inkommande metalledare, tex el, tele, TV-kabel, vattenrör i metall mm.
detta görs i en samlingspunkt och alla metalledningar ska gå till denna, vattenrör via ledare.
till denna punkt som kan kallas huvudjordningspunkt dras samtliga ledningar via avledare.
Andra åtgärden blir att lägga ett markledningsskydd kring huset som kopplas samman till jordpunkten. placeringen blir i elcentralen mitt i huset om jag förstod rätt. Har mätaren en bit från huset på en stolpe.
Detta kan vid ett nedslag få med sig att det blir hög potential i huset, men allt följer med samtidigt och får därmed ingen inbördes stor spänningsskillnad, huset svävar ovanpå spänningen,
Man får se upp med ringledningar som har för stort avstånd i ringen, kan ge induserad spänning som är för stor för känsliga elprylar om nedslaget är för nära.
För direktträff finns inget skydd i denna lösning, men den är också enl uppgift mycket mera krånglig och dyr.
Är det någon som har erfarenhet av denna lösning eller andra synpunkter.
/K
efter kontroll hade jag bytt 15 säkringar och dragit ny teleledning. Elbolag och telia fick göra sitt.
Inga elprylar var inkopplade, då hade de varit mera.
Har nu bestämt att det ska säkras upp för åskan och är intresserad av synpunkter.
Har fått till mig att man som första åtgärd ska skydda mot införsel av "fulel" via inkommande metalledare, tex el, tele, TV-kabel, vattenrör i metall mm.
detta görs i en samlingspunkt och alla metalledningar ska gå till denna, vattenrör via ledare.
till denna punkt som kan kallas huvudjordningspunkt dras samtliga ledningar via avledare.
Andra åtgärden blir att lägga ett markledningsskydd kring huset som kopplas samman till jordpunkten. placeringen blir i elcentralen mitt i huset om jag förstod rätt. Har mätaren en bit från huset på en stolpe.
Detta kan vid ett nedslag få med sig att det blir hög potential i huset, men allt följer med samtidigt och får därmed ingen inbördes stor spänningsskillnad, huset svävar ovanpå spänningen,
Man får se upp med ringledningar som har för stort avstånd i ringen, kan ge induserad spänning som är för stor för känsliga elprylar om nedslaget är för nära.
För direktträff finns inget skydd i denna lösning, men den är också enl uppgift mycket mera krånglig och dyr.
Är det någon som har erfarenhet av denna lösning eller andra synpunkter.
/K
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Brytförmågan för diazed gG ligger på runt 50 kA, så om säkringen blev till smulor torde blixtströmmen ha varit ungefär det dubbla. Det får nog ses som ovanligt (men hände hos min granne förra månaden). Blixten slog sannolikt ned i en luftledning i närheten, och med tanke på att den då har två vägar att gå (fler om man räknar med genombrott på isoleringen och fördelning mellan alla faser) så har du nog råkat ut för en urladdning som ligger vid den övre gränsen för vad man anser är möjligt, 200 kA
(Men det finns fler faktorer som spelar in - pulsens längd t.ex).
Det är svårt att skydda sig mot ja. Dom flesta grovskydd klarar några tiotal kA, och standarden rekommenderar bara runt 10 kA! (som minimum). Så det är ett lotteri för hur kraftigt skydd man tjänar på att installera. Frågan är om ett klent överspänningsskydd ändå ger ett visst skydd i dessa fall, även om det sedan lägger sig på rygg?
Din åtgärdslista stämmer bra med min lekmannauppfattning. Jag skulle summera dem i denna ordning:

Det är svårt att skydda sig mot ja. Dom flesta grovskydd klarar några tiotal kA, och standarden rekommenderar bara runt 10 kA! (som minimum). Så det är ett lotteri för hur kraftigt skydd man tjänar på att installera. Frågan är om ett klent överspänningsskydd ändå ger ett visst skydd i dessa fall, även om det sedan lägger sig på rygg?
Din åtgärdslista stämmer bra med min lekmannauppfattning. Jag skulle summera dem i denna ordning:
- Skyddsutjämning. Potentialutjämning av alla ledande delar som kommer in i huset är grunden för alla andra skyddsåtgärder.
- Eget jordtag (vad du menar med "markledningsskydd" antar jag?). Vet inte om detta är en förutsättning för nedanstående skydd, utan bara rekommenderat. Åskskydd kräver det i alla fall.
- TN-S (femledarsystem) så långt det går. Det man rår över själv är ju huvudledningen från mätarskåpet. Detta ser jag som en fristående punkt med oklart värde (dvs för mig okänt, inte värdelöst).
- Överspänningsskydd för el, tele/data och antenn. Detta kräver såsom punkt 1 att alla ledningar kommer in på samma ställe i huset, eller kan dras om så att de passerar samma ställe. Om du har +10 meter mellan mätarstolpen och huset behövs ett grovskydd i mätarskåpet och mellanskydd i huset, plus skydden för tele etc.
- Avskärmning mot elektromagnetiska pulser. Dessa kommer från indirekt nedslag nära huset eller nära en luftledning. I sin ytterlighet bygger man en faradays bur runt huset, med "maskor" på max 5 meter. En enklare form är att använda skärmade installationskablar (t.ex EKRK) och förlägga el/tele/data tillsammans i ett "stjärnnät". Man kan komplettera med finskydd vid apparaterna.
- Åskskydd. Behövs om det finns risk för direktträff i byggnaden. Ställer krav på alla(?) föregående punkter. Här får man alltså hela blixtströmmen ned i skyddsutjämningen och sedan ned i jorden, så ett bra jordtag är ett måste.
I de produkter som jag jobbar med och som får anses kunna vara extremt utsatta för åska eftersom de installeras på hustak och i anslutning till master sitter uteslutande skydd från Phoenix Contact på all kraft och tele.
Har själv skydd från Phoenix hemma, men om de funkar bra eller inte är ju svårt att svara på. För två år sedan slog åskan ner i närområdet och min granne fick en del skador och till och med en mindre brand. Jag klarade mig bortsett från ett tidur som pajade. Det kan ha dock lagt av p g a elektromagnestisk puls eftersom det är kopplat till en takfläkt. Att 100% skydda sig mot EMP är rätt kostsamt i efterhand.
Har själv skydd från Phoenix hemma, men om de funkar bra eller inte är ju svårt att svara på. För två år sedan slog åskan ner i närområdet och min granne fick en del skador och till och med en mindre brand. Jag klarade mig bortsett från ett tidur som pajade. Det kan ha dock lagt av p g a elektromagnestisk puls eftersom det är kopplat till en takfläkt. Att 100% skydda sig mot EMP är rätt kostsamt i efterhand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Ja, Phoenix verkar ha potenta skydd. Men på papperet finns det flera andra med ung samma data. Dock är det inte alltid lätt att tolka siffrorna på Iimp, In etc för kompletta TN-S/TN-C skydd då dom ofta verkar ange summan av skydden för varje fas :@ Det kan då bli fantasisiffror som 100 kA medan de i verkligheten bara tål 25 kA per pol! Det är inte alltid som blixtströmmen fördelas jämnt över faserna...
Jag misstänker starkt att man i våra produkter också gör en del empiriska tester av skydden i lab för att veta vad grejerna tål. Nu var det ett tag sedan jag var inblandad i något projekt där vi diskuterade skydd mm, men jag kan kolla lite med ett par kollegor efter semestern och återkomma till dig med ev info som jag kan få fram om tålighet och dimensionering i praktiken.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Ja tack. Jag sitter och lurar på vad jag själv behöver för skydd då vi har nedslag av nästan samma magnitud som Knåpen. Läser IEC 62305-2 just nu :O
Bo har du samma förhållande som jag, sisten på både el och tele, båda luftledningar?
Jag har bott här i 20 år och detta var den värsta, dock försvann några brädor på gaveln till ett uthus för förre ägaren, fanns inga ledningar i den byggnaden.
jag har sett ljusblixtar inne mellan teleuttaget? och spisen, kanske bortåt 1,5m, så spänningen är hög.
Det fabrikat som jag blivit rekomenderad är Joslyn (amerikanskt) och det stora skyddet ska tåla enstaka puls på 40 kA enl pulstester.
Jag har bott här i 20 år och detta var den värsta, dock försvann några brädor på gaveln till ett uthus för förre ägaren, fanns inga ledningar i den byggnaden.
jag har sett ljusblixtar inne mellan teleuttaget? och spisen, kanske bortåt 1,5m, så spänningen är hög.
Det fabrikat som jag blivit rekomenderad är Joslyn (amerikanskt) och det stora skyddet ska tåla enstaka puls på 40 kA enl pulstester.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Nästan, två hus till, varav ett har blanktråd i luften om det spelar någon roll. Överslag mellan teleuttag och kyl har vi haft, men det handlar bara om två decimeter.
Ett nedslag i uthuset som förra ägaren hade är lyckligtvis sällsynt bara man låter bli att såga ned alla höga träd runt huset.
Risken/chansen är 10 högre att blixen slår ned i en ledning för de har mycket större upptagningsområde. Och nedslag nära en ledning kan ge nog så kraftiga strömmar.
Joslyn har jag inte hört talas om. Surfade lite på deras skydd men hittade inget klass I (grovskydd)!? Och enstaka pulser på 40 kA imponerar inte! Tänker hur som helst inte köpa ett amerikanskt skydd.
Och jag vet ännu inte vilken betydelse ett kraftigare och dyrare skydd har, om det överhuvudtaget är ekonomiskt försvarbart. En serie av billigare skydd kanske lönar sig bättre, då med nackdelen att man behöver byta dem oftare.
Ett nedslag i uthuset som förra ägaren hade är lyckligtvis sällsynt bara man låter bli att såga ned alla höga träd runt huset.
Risken/chansen är 10 högre att blixen slår ned i en ledning för de har mycket större upptagningsområde. Och nedslag nära en ledning kan ge nog så kraftiga strömmar.
Joslyn har jag inte hört talas om. Surfade lite på deras skydd men hittade inget klass I (grovskydd)!? Och enstaka pulser på 40 kA imponerar inte! Tänker hur som helst inte köpa ett amerikanskt skydd.
Och jag vet ännu inte vilken betydelse ett kraftigare och dyrare skydd har, om det överhuvudtaget är ekonomiskt försvarbart. En serie av billigare skydd kanske lönar sig bättre, då med nackdelen att man behöver byta dem oftare.