Funderar på om vi satt oss själva på pottkanten...

Vårt badrum hade tidigare en vägghängd lampa ovanför badrumsskåpet/-spegeln i form av ett klot á 1959 års modell (ojordat såklart). När badrummet nu är omkaklat har vi valt en spegel med inbyggda lysrörsarmaturer i stället.

Bakom spegeln sitter lysrörsarmaturen med en kapslad kopplingsdosa för el+jord. Kopplingsdosan sitter ca 0,5 m från den gamla lampans placering så de ursprungliga trådarna räcker inte fram.

1. Är det okej att skarva befintliga trådar till armaturens kopplingsdosa med ytterligare en kopplingsdosa (IP44-klassad)? Hittar varken information om detta eller en kopplingsdosa som kan passa.
2. Får man koppla in lysrörsarmaturen utan att jorda den? För att komma åt armaturen måste spegeln tas bort så någon direktkontakt ser jag knappast som trolig. Elcentralen sitter två trappor ner så alternativet vill jag inte tänka på...

Jag vet att man inte får göra sådana här ingrepp själv (även om det är frestande) men jag vill veta vad som gäller innan vi kontaktar elektriker. Ska också försöka få in el till en PAX-fläkt i badrummet så elektrikern kommer ändå att titta förbi framöver.

2. Nej, tyvärr, är den ämnad att skyddsjordas så ska den jordas.
1. Därmed är fråga 1 besvarad - du behöver dra fram jord.
Lika bra att bita i det då ni vill ha en PAX-fläkt också.
Vad kommer ut ur väggen - en kabel eller en kabel/FK i rör? Det är ovanligt att kablar förläggs dolda, dvs det kan finnas en chans att byta den utan att riva huset.

O
alfo skrev:
2. Får man koppla in lysrörsarmaturen utan att jorda den? För att komma åt armaturen måste spegeln tas bort så någon direktkontakt ser jag knappast som trolig. Elcentralen sitter två trappor ner så alternativet vill jag inte tänka på...
Det beror helt på armaturen. En armatur som är konstruerad för att jordas får inte kopplas in utan jord. En armatur som är konstruerat för att monteras oljordad går inte att koppla in med jord.

Din nya armatur, innehåller den möjligen även ett eluttag (vanligt i modernare armaturer)? För i så fall så måste du även ha en jordfelsbrytare, antingen för badrummet, eller hellre för hela huset.

Som befarat med andra ord... Men det är lika bra att få det korrekt så elektriker får det bli.

Vi har inga ritningar som visar hur elen är dragen (huset är som sagt från 1959) men det kanske inte är något problem för en elektriker?

Vad menar du med FK?

Den här väggen vätter mot grannen (radhus) och är en tegelvägg. Det är inte helt lätt att se vad som kommer ut ur väggen ärligt talat. Väggen var långt ifrån rak tidigare så det är på sina håll utplanat med generösa mängder fix. Ledningarna verkar inte vara stumma när jag ruckar lite på dem så förhoppningsvis går de att dra ut. Jag lägger upp en bild på hur det ser ut från utsidan och som kanske säger någon annan mer än vad den säger mig.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=842201150144Pe932
show.aspx

Att det inte finns någon ritning gör inget, en elektriker löser det i alla fall. Som elektriker så vet man hur el brukar dras så då kan man klura ut hur det är gjort. T.ex. så borde det sitta en kopplingsdosa någonstans på väggen utanför badrummet. Högst troligt övertapetserad ett flertal ggr (inte tillåtet egentligen) så kan vara svår att se, men knackar man lite på väggen så brukar man höra vart det sitter en dosa. Kan även vara en rund utbuktning på väggen.

Det är FK som sticker ut. FK är namnet på kablarna som man brukar använda sig av när man drar i rör i väggar.

//Patrik

Men ni borde ha kontaktat en elektriker innan badrumsrusten, då hade han kunnat dragit om röret så att det hade utmynnat bakom baddrumsspegeln. Och sen ville ni inte ha några spottar eller uttag i badrummet? Handdukstork?
Eller det kanske bara är en toalett och inget badrum?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Men ni borde ha kontaktat en elektriker innan badrumsrusten, då hade han kunnat dragit om röret så att det hade utmynnat bakom baddrumsspegeln. Och sen ville ni inte ha några spottar eller uttag i badrummet? Handdukstork?
Eller det kanske bara är en toalett och inget badrum?

//Patrik
Det hela blev gjort lite i all hast, dumt nog i efterhand. Tidigare ägaren renoverade fram till och med kakel och klinker och vi tog vid därefter med badrumsinredningen. Anledningen till upplägget var att golvbrunnen började läcka under budgivningen.

Handdukstorken är på plats (vattenburen) och spottarna hoppade vi.

Att det är FK känns lugnande. Misstänker att det kan kärva rätt så bra ändå :S

Det är ett badrum med duschhörna (tidigare badkar).

Redigerat:
alfo skrev:
Det hela blev gjort lite i all hast, dumt nog i efterhand. Tidigare ägaren renoverade fram till och med kakel och klinker och vi tog vid därefter med badrumsinredningen. Anledningen till upplägget var att golvbrunnen började läcka under budgivningen.

Handdukstorken är på plats (vattenburen) och spottarna hoppade vi.

Att det är FK känns lugnande. Misstänker att det kan kärva rätt så bra ändå :S

Det är ett badrum med duschhörna (tidigare badkar).
Ah, okej. Ja, om tidigare ägare hade renoverat fram till kaklet så fanns det ju inte så mycket att göra. Att riva allt kan jag förstå inte kändes allt för lockande. :)

Okej, ja jag misstänkte att det kunde vara en vattenburen historia.

Ja, det kan kärva, men från en gammal belysningspunkt i ett badrum kan du nog utgå från att det kommer gå tämligen enkelt att byta trådarna till längre + jord.

Ett annat alternativ vore att sätta ELKOs kulodosa och dra en kabellist från den och ner till skåpet, men eftersom att det ändå måste fram skyddsjord så går ju det alternativet bort.

//Patrik

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
dvs det kan finnas en chans att byta den utan att riva huset.
:Dd^_^b

//Patrik

Bo.Siltberg skrev:
2. Nej, tyvärr, är den ämnad att skyddsjordas så ska den jordas.
1. Därmed är fråga 1 besvarad - du behöver dra fram jord.
Lika bra att bita i det då ni vill ha en PAX-fläkt också.
Vad kommer ut ur väggen - en kabel eller en kabel/FK i rör? Det är ovanligt att kablar förläggs dolda, dvs det kan finnas en chans att byta den utan att riva huset.
Har börjat titta på PAX-fläktar och ser att de inte ska jordas (PAX bruks- och monteringsanvisning - sid 5). Elektrikern måste hit ändå för att dra in ny el i badrummet till fläkten så det gör inte stor skillnad.

Ytterligare en fundering som egentligen förtjänar en egen tråd:
Strömbrytaren till badrumsbelysningen sitter på väggen utanför badrummet. Drar man elen från strömbrytaren eller letar man upp den övertapetserade kopplingsdosan (har inte börjat leta själv än men jag utgår från att den finns) och drar ny el därifrån? Man kan kika upp på vinden precis ovanför dörren och fläktens tänkta läge så jag tänkte man kan dra upp elen på vinden och sedan gå ner genom taket till badrummet. Det blir knappt två meters förflyttning i sidled. Låter det som något man kan föreslå för en elektriker?

Man utgår från kopplingsdosan. Fast det skulle även kunna vara en takdosa i utrymmet utanför som det hela är kopplat i.
Men sedan så beror det ju på hur det ser ut. Kanske blir mindre kabeldragning om man går från utloppet där gamla porslinsgloben satt monterad.

//Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.