Medlem
· Jämtland
· 17 inlägg
Har haft elektriker hemma under dagen för lite eldragning i köket. Bl.a gamla spisen kopplats bort för att göra plats för den nya. Den gamla spisen satt med fast installation, modell "damask". I elskåpet sitter en säkring för spisen på 20A, dvs enfas om jag förstått det rätt. Elektrikern har dock bytt ut den fasta installationen mot ett perilexuttag, och på den nya spisen har han fäst en stickpropp fempolig perilex märkt 16A.
Eftersom han redan gått för dagen när jag kom hem så kunde jag inte fråga honom. Funkar det att sätta en 16A perilexkontakt till en 20A enfas? Kommer detta fungera öht? Mina elkunskaper sträcker sig till wikipedia, och där står det ju uttryckligen att det INTE är tillåtet att säkra en 16A perilex med 20A.
Eftersom han redan gått för dagen när jag kom hem så kunde jag inte fråga honom. Funkar det att sätta en 16A perilexkontakt till en 20A enfas? Kommer detta fungera öht? Mina elkunskaper sträcker sig till wikipedia, och där står det ju uttryckligen att det INTE är tillåtet att säkra en 16A perilex med 20A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej, han har uppenbarligen gjort fel.
Funkar gör det säkert, ganska länge. På lång sikt kan det bli bränt.
Funkar gör det säkert, ganska länge. På lång sikt kan det bli bränt.
Medlem
· Jämtland
· 17 inlägg
Vad jag har förstått så är det enfas i hela kåken (bostadsrätt). Säkringen som sitter i är en blå 20A, och det är bara en säkring till spisen. På spisen har han kopplat och byglat för enfas 230V.sa3afc skrev:
Medlem
· Jämtland
· 17 inlägg
Säkra ner känns inte som något alternativ. Hur många plattor kan man köra samtidigt med endast en säkring på 16A? Får ta ett snack med honom och höra hur han tänkt helt enkelt.Glufsglufs skrev:
Ja, när man har trefas så brukar den ena fasen styra två plattor, den andra två och den tredje ugnen, sen om man har en boosterplatta också så ligger man på gränsen. Men om du maxar spisen så klarar en 16A 3680W och på en 20A tar 4600W. Har man en spis som det står att den drar max 6000W så delar man ju det på 3 om man har trefas och därigenom så kan du också tänka på hur mycket du kan köra på en säkring. Allt detta väldigt enkelt förklarat alltså.
Medlem
· Jämtland
· 17 inlägg
Rent hypotetiskt, vad skulle hända om man kör på det ändå? Dvs 20A säkring med en stickpropp som är godkänd för 16A. Ledningarna fram till stickproppen bör ju ändå klara av det då dessa gått på det tidigare? Är det då själva stickproppen som tar stryk, eller ledningarna mellan stickpropp och spis?
Det är så här att du har ju ledningar mellan central och uttag som är godkända för 20A så det är ju ok. Uttaget och stickproppen är det inte så där kan det ju bli problem, det blir för varmt när du maxar tex, det börjar glappa, kortis, brand osv osv...man vet inte, det kan lika gärna hålla i evigheter men det kan också ställa till stor skada och fabrikanten har satt 16A för att dom kan inte lova att det håller i evigheter för mer än så. I övrigt så är det bara så jävla fel att sätta ett perilex gjort för 3-fas när det det finns grejer för enfas, jag fattar inte hur han tänkte där. Sen ska ju då också kabeln mellan uttag och spis vara på minst 2,5mm2 om den är väl kyld (lös).
Medlem
· Jämtland
· 17 inlägg
Nä jag förstår inte jag heller. Jag har som sagt endast rudimentär kunskap om el men misstänkte ändå att det inte var riktigt rätt. Att då en behörig elektriker ändå kopplar in det på det viset gör ju att man börjar undra.
Kan tänka mig att det handlar om "låt se, vad har jag i bilen" eller något liknande. Jag har aldrig under mitt 18 åriga elektrikerliv sett något liknande. Första gången jag hör om det också.
Tilläggas är ju också att de "rätta" grejern är betydligt dyrare än perilex också så om han redan lämnat ett pris och sen upptäckte att det var enfas 230V 20A och inte ville köpa nya dyrare saker så.....men man funderar ju sen vidare då om han nu satt 16A uttag på 20A säkring, vad är det då för dimension på anslutningskabeln. Är det 1,5mm2 så börjar det osa katt ordentligt, för 1,5mm2 på 20A är riktigt NO NO NO. Som att jämföra med att koppla telekabel till lampan ungefär och det fattar vem som helst att det är otroligt fel.
Tilläggas är ju också att de "rätta" grejern är betydligt dyrare än perilex också så om han redan lämnat ett pris och sen upptäckte att det var enfas 230V 20A och inte ville köpa nya dyrare saker så.....men man funderar ju sen vidare då om han nu satt 16A uttag på 20A säkring, vad är det då för dimension på anslutningskabeln. Är det 1,5mm2 så börjar det osa katt ordentligt, för 1,5mm2 på 20A är riktigt NO NO NO. Som att jämföra med att koppla telekabel till lampan ungefär och det fattar vem som helst att det är otroligt fel.
Det är bara att säga till honom: Gör om, gör rätt!
Medlem
· Jämtland
· 17 inlägg
Hur mäter man kabeldimension? Antar att det är tjockleken på bunten av koppartrådar som är intressant och inte diametern på plastkabeln? Mätt med tumstock och ögonmått så är varje kopparledning iallafall 2mm i diameter. Kanske 2,5mm.Glufsglufs skrev:
Pratade hursomhelst med honom och han ville hävda att det skulle fungera, även om det var många "jo", "ja" och "men"...Han hade inte haft nåt annat än perilex hemma, och det skulle inte vara något problem att säkra upp den till 20A. I slutändan kom vi iallafall överens om att det kanske blir bäst att byta till rätt grejer, dvs ett trepoligt norwesco-don.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Arean = r²pi så en diameter på 2-2.5 mm landar på ca 4 mm² - OK
Vanliga schukouttag är klassade 16 A, men det finns rapporter om att dessa blir brända med tiden vid en "ugnsbelastning" på runt 3 kW.
Så det kan vara bra med lite marginal, speciellt med tanke på att säkringarna håller en ansenlig tid för dubbla belastningen.
Vanliga schukouttag är klassade 16 A, men det finns rapporter om att dessa blir brända med tiden vid en "ugnsbelastning" på runt 3 kW.
Så det kan vara bra med lite marginal, speciellt med tanke på att säkringarna håller en ansenlig tid för dubbla belastningen.
Låt nu säga att spisen inte skulle dra mer än MAX 16A, då kommer ju lasten aldrig överstiga perilexuttagets godkända ström, eller hur?
Men sen är det fel att säkra något mer än vad det är godkänt för, absolut.
Men bara för att det är säkrat 20A så brinner det inte upp om inte det går högre ström igenom...
Men sen är det fel att säkra något mer än vad det är godkänt för, absolut.
Men bara för att det är säkrat 20A så brinner det inte upp om inte det går högre ström igenom...


