Jag har ett problem där hällen ger ifrån sig ett rätt högt klickande ljud med jämna intervaller. När jag löst andras problem handlar det mer om ett konstant "surrande" på hög effekt men nu är det på låg effekt detta kommer. Eftersom jag får stå för kostnaden om tekniker kommer och det visar sig att det inte är något fel frågar jag här om vad ni tror?

Gjorde en snabbsökning och fick fram detta:

"Under varje kokzon ligger der en induktionsspole. När zonen sätts på alstrar denna spole ett magnetfält som skapar (inducerar) induktionsström i kokkärl som har magnetisk botten. På så sätt värms kokkärlets botten upp, medan själva kokzonen endast värms upp indirekt genom den värme som kokkärlet avger.Från en påslagen häll/zon kan ett svagt brummande ljud eller ett klickljud höras. Detta är helt normala ljud för en induktionshäll.

Obs! Inte alla kastruller/pannor lämpar sig för induktionshällar."

Hela ansvisningen har du här: http://www.elon.se/resources/produc...ceID=7DCC5175-3D68-4DDE-BF6F-31FA70474B77.pdf

Redigerat:
Lite olika på olika hällar.. Men hade en IKEA som gjorde så, det var helt enkelt att den pulsade ut lägre effekt.

Hör med tillverkaren om det är normalt för modellen du införskaffat.

Ja, induktionshällar låter en del. Vissa mer, andra mindre, som jag har uppfattat det.
Vissa tror väl att de ska vara helt knäpptysta och då blir missnöjda när de låter.

//Patrik

Det är nog inget fel, utan beroende på att hällen du har använder reläer för att slå på induktionsspolen och sen gör den ju det med lite olika mellanrum beroende på hur varmt det ska bli i kastrullen t.ex

en del hällar har "elektroniska reläer" för detta och blir då tysta utan klickljud

Ringde servicefirman som IKEA har och förklarade hur det var. Det är helt normalt och är pannan som låter och inte själva hällen...Skönt att få det klart för sig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.