Transient är ett företag jag inte kände till. Är dom seriösa bör dom kunna göra en riskanalys enligt konstens alla regler som visar på vilka skydd som behövs, och till vilken grad. Det stod dock inte så mycket på hemsidan.

Länken till transients skydd ser inte tillförlitlig ut.

Visst, skyddet funkar säkert för mindre överspänningar, men ingenting talas om hur man ska jorda burken.
Hur man gör jordningen är avgörande, med 1 ohm i serieresistans, ger 1kA ström 1000V.

Det duger helt inte enligt de ambitioner som tidigare inlägg har, men kanske med lägre ambitionsgrad.

Men du kan köpa hur bra komponenter som helst, fel monterade ger de inget skydd ändå.

Den ska uppenbarligen jordas via den medföljande anslutningsledningen. Den ska vara så kort som möjligt, några få decimeter på sin höjd. Pga strömpulsens branthet är det den lilla induktans som finns i alla ledningar som blir dominerande, så man brukar grovt räkna med ett spänningsfall på 1 kV per meter kabel, oberoende på kabelns area. Så egentligen vill man att matande kabel som ska skyddas passerar skyddet, och att tele etc också skyddas på samma ställe.

Men det är den traditionella metoden med intagsplåt etc. som gäller för att åskskyddet ska få någon reell effekt.

Med en liten burk, blir det helt enkelt inte bra, kablarna blir för långa.

Om man sätter burken vid elcentralen, kommer man nog at hålla ihop tele och kraftjord, men då har du släppt in energin i huset, vilket är ganska dåligt.

Ja, jag instämmer att det är bättre med skydd som man kan installera som man själv vill. Detta istället för en anslutningskabel som i detta exempel, även om det är en vedertagen metod att installera skydd genom att koppla in dem "på" ledningen med en kort anslutning till skydden. Elinstallationsreglerna har ett krav på max 1 meter total längd på anslutningsledningen till skydden (både fas och jord tillsammans), men rekommenderar max 0.5 meter.

Hur menar du att man kan hålla energin utanför huset? Hur ser en intagsplåt ut?

En intagsplåt är precis som det låter, en juste plåt som är ordentligt jordad, med allt du kan tänka dig, lokala jordtag etc.

Sedan skruvar man fast sina skydd i plåten på utsidan av huset och låter dra in trådarna genom hål i plåten.
Du ska dra in alla ledare genom denna plåt med överspänningsskydd.
Har du luftledningar drar du ledaren runt huset på utsidan, innan ledarna får gå in i huset.

Sedan vet jag inte, men det borde inte skada med mellanskydd på insidan av plåten, men det vill jag ha någon mer som håller med mig.

Angående att hålla energin utanför huset:
En överspänning breder ut sig längs ledarna, tills det kommer fram till ett skydd och/eller en apparat. I skyddet eller apparaten omvandlas energin till värme, är det riktigt mycket energi blir det så varmt att det blir förgasningar och komponenterna exploderar.
Den energi som kommer längs ledningarna ska stoppas innan den kommer in i huset, eftersom jag hellre har explosioner utomhus. Därför är det oerhört viktigt att om man utrustar sig med skydd, att man har en strategi för att hantera energin i smällen. Det är helt OK att tänka sig att skydden smäller. Men det ska inte orsaka någon sekundär skada.

Appropå värme så känns det inte helt jättebra att det är en plastlåda för transient-åskskyddet. Å andra sidan blir smällen kanske i stort sett alltid så kort att eventuell smäll som är värre än skyddet klarar ändå inte är nån brandfara?

Jag har sett en centralantennförstärkare vars plastkapsling spruckit av en åsksmäll trots att det fanns rätt stora öppningar för ett gäng tv-koax-kontakter... Åskan hade pajat allt utom transformatorn, säkringen och om jag minns rätt en glättningskonding i nätdelen. Likriktarbrygga, spännningsstabilisator och jag tror till och med kretskortsbanor var trasiga. Förstärkardelen satt i en skärmad metallkapsling och hade därför inte fått nån direkt explosionsartad skada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.