7 657 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
El i hus från -64
Sida 1 av 2
Lär väl bli varse när vi väl får tillträde, men det kliar i både huvud och fingrar redan nu så klart.
Några frågor till er vana:
Spisen är original -64 (bra kvalitét på den tiden). Vad kan man förvänta sig att det finns för matning till den?
Spisen sitter runt 15 meter från elcentralen, som sitter i källaren, är det troligt att det är ett rör hela vägen, eller brukar det vara dosa på vägen? Det kanske rent av sitter en central per våning, glömde kolla det på visning/besiktning.
Vad hade man för typ av elrör på 60-talet?
Några frågor till er vana:
Spisen är original -64 (bra kvalitét på den tiden). Vad kan man förvänta sig att det finns för matning till den?
Spisen sitter runt 15 meter från elcentralen, som sitter i källaren, är det troligt att det är ett rör hela vägen, eller brukar det vara dosa på vägen? Det kanske rent av sitter en central per våning, glömde kolla det på visning/besiktning.
Vad hade man för typ av elrör på 60-talet?
Till spisen finns det förmodligen 4g2,5mm² Alltså 3faser och jord, i ett rör som går direkt till elcentralen.
VP-rör av plast kom någon gång i slutet på 50talet, men jag tror att envisa gamla elektriker använde "pansarrör" ganska långt in på 60-talet, så det är inte helt säkert att du har rör av plast.
Om "Elhistoriska" här vaknar till så kan han säkert svara mer exakt på detta!
VP-rör av plast kom någon gång i slutet på 50talet, men jag tror att envisa gamla elektriker använde "pansarrör" ganska långt in på 60-talet, så det är inte helt säkert att du har rör av plast.
Om "Elhistoriska" här vaknar till så kan han säkert svara mer exakt på detta!
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Det är i regel kabel av modernt snitt där det är infällt. Det är en god idé att iaf byta uttag. Spisuttag och lamputtag i taket är ofta lite brända. Vanliga vägguttag saknar ofta djupa uttagsbrunnar. Jordledare är inte alltid framdraget till alla rum, så där får man göra ett ställningstagande. Är installationen original finns inte heller några uttag utomhus eller i tvättstuga eller för den delen jordfelsbrytare, som krävs för vissa uttag efter modern standard. Vattenpump, varmvattenberedare och ev. elradiatorer kan vara uttjänta.
Vårt hus är byggt 66. Det var 5-ledare framdraget till spisen.
Vår installation var i allmänhet i gott skick. Några fk till lampor i taket var brända av för varma armaturer och fick bytas. Installationen är "modern" förutom att takdosor saknas på vissa ställen så att vp-rören går direkt ut ur taket.
Det vi gjorde var att installera jfb, byta alla strömbrytare och vägguttag mot moderna med djupa brunnar. Har också passat på att sätta lite extra vägguttag när vi har renoverat väggar. Vi har inte brytt oss om att dra jordledare överallt, vi har nöjt oss med den säkerhet som jfbn ger.
Vår installation var i allmänhet i gott skick. Några fk till lampor i taket var brända av för varma armaturer och fick bytas. Installationen är "modern" förutom att takdosor saknas på vissa ställen så att vp-rören går direkt ut ur taket.
Det vi gjorde var att installera jfb, byta alla strömbrytare och vägguttag mot moderna med djupa brunnar. Har också passat på att sätta lite extra vägguttag när vi har renoverat väggar. Vi har inte brytt oss om att dra jordledare överallt, vi har nöjt oss med den säkerhet som jfbn ger.
Tack för bra svar!
f91jsw, ungefär på den nivå vi tänkt lägga oss.
f91jsw, ungefär på den nivå vi tänkt lägga oss.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Klart ni ska skyddsjorda uttagen! Använder ni "fegsnöre" när ni kör bil? Samma sak.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Halland
· 4 577 inlägg
Det beror på pengarna och på elektrikerns smidighet. Ommmmmmm elektrikern går på timmar och bara tar listpris för materialet (skall egentligen vara med rabatten avdragen enligt AB04 om det går på löpande) så kan arbetskraftskostnaden dras av enl ROT, och tråd är billigt, så jag hade definitivt trådat om. Om det inte är en massa övertapetserade/spacklade dosor osv som gör det omöjligt.
Ni skall ju ändå byta eluttagen mot moderna, och jordat kostar inte mer än ojordat (snarare tvärtom). Dvs mitt råd är att om ni ändå tar in en elektriker och byter alla strömbrytare och uttag så byt till jordat överallt. Ni har igen det, tro mig. Alla apparater idag är för jordat eller dubbelisolerat, och dator/nätverksutrustning blir i allmänhet bara gladare av jordat.
Min erfarenhet av så gamla installationer är dessutom att det förekommer att isoleringen på trådarna är förkolnad av en eller annan anledning de sista decimetrarna närmast uttaget. Har själv sett detta i de gamla lägenehter och hus jag har bott i. Sedan ger en omtrådning ny färgstandard med gul/grön, blå och bruns fas, i stället för röd jord, svart nolla och vit fas som gällde fram till 1973 eller så.
/Anders
Ni skall ju ändå byta eluttagen mot moderna, och jordat kostar inte mer än ojordat (snarare tvärtom). Dvs mitt råd är att om ni ändå tar in en elektriker och byter alla strömbrytare och uttag så byt till jordat överallt. Ni har igen det, tro mig. Alla apparater idag är för jordat eller dubbelisolerat, och dator/nätverksutrustning blir i allmänhet bara gladare av jordat.
Min erfarenhet av så gamla installationer är dessutom att det förekommer att isoleringen på trådarna är förkolnad av en eller annan anledning de sista decimetrarna närmast uttaget. Har själv sett detta i de gamla lägenehter och hus jag har bott i. Sedan ger en omtrådning ny färgstandard med gul/grön, blå och bruns fas, i stället för röd jord, svart nolla och vit fas som gällde fram till 1973 eller så.
/Anders
Patrik_Hed skrev:
Visst vore det bra, men det är också en kostnadsfråga och samtidigt har jag svårt att se poängen med jord i uttag som uteslutande används till ojordade produkter, t.ex. sänglampa, klockradio m.m. Eller tänker jag fel här?
Medlem
· Halland
· 4 577 inlägg
Som jag skrev, räkna på kostnaden. Uttagen kostar samma, brytarna likaså. Central med normmateriel kostar samma. Tillkommer en kilometer tråd samt kanske två arbetsdagar för en man. Beror ju på vad det är för villa, antar detta är en Svenssonvilla 120 kvm??? Säg 16 timmar x 500 kr = 8000 kr - 50% ROT =4000 kr plus moms = 5000 kr netto. Plus kostnad för tråden. Och då har ni nystandard på elen. Tror detta har ni igen vid försäljning. Plus att det liksom bara är bättre med nytt. Prata med elektrikern och begär detaljerad beräkning så ser ni vad det kostar.
Idag kanske det sitter en klockradio i uttaget men i morgon kanske du vill ansluta en dator eller bygger om rummet till bar och vill ha kylskåp. Eller vad det nu är.
/Anders
Idag kanske det sitter en klockradio i uttaget men i morgon kanske du vill ansluta en dator eller bygger om rummet till bar och vill ha kylskåp. Eller vad det nu är.
/Anders
Nja, om man nöjer sig med att byta till barnsäkra men ojordade vägguttag, så kan man ju klara detta, på laglig väg, helt utan elektriker. Därmed så slipper man el-firmans påslag på materialet.
Att man sedan skulle få bättre betalt för huset, för att vägguttagen är jordade, torde vara tveksamt. Jag har svårt att tänka mig att man får tillbaka den investerade merkosknaden, vid en eventuell försäljning.
Om Du inte tror mig, så tycker jag Du ska ställa Dig utanför nästa gång det är visning på en villa som ska säljas. Fråga sedan de personer som kommer ut om vägguttagen i de "torra rummen" var jordade eller ojordade. Du kommer nu kunna konstatera att de flesta spekulanterna inte har tänkt på den saken och alltså inte minns. Ty alla är inte lika miljöskadat elintresserade som oss på detta forum.
Däremot, så ska Du självklart installera JFB och byta bort alla vägguttag som har grunda kontaktbrunnar eller på annat sätt inte är fullt barnsäkra. (Ja, även om Du inte ens har barn själv, så bör Du lämpligen göra detta!)
Att man sedan skulle få bättre betalt för huset, för att vägguttagen är jordade, torde vara tveksamt. Jag har svårt att tänka mig att man får tillbaka den investerade merkosknaden, vid en eventuell försäljning.
Om Du inte tror mig, så tycker jag Du ska ställa Dig utanför nästa gång det är visning på en villa som ska säljas. Fråga sedan de personer som kommer ut om vägguttagen i de "torra rummen" var jordade eller ojordade. Du kommer nu kunna konstatera att de flesta spekulanterna inte har tänkt på den saken och alltså inte minns. Ty alla är inte lika miljöskadat elintresserade som oss på detta forum.
Däremot, så ska Du självklart installera JFB och byta bort alla vägguttag som har grunda kontaktbrunnar eller på annat sätt inte är fullt barnsäkra. (Ja, även om Du inte ens har barn själv, så bör Du lämpligen göra detta!)
Tanken är att byta till moderna uttag (samtliga saknar petskydd) och brytare. Jord finns bara på de vanliga platserna, tvättstuga, kök, bad o.s.v.
Och helt klart är att spekulanter normalt sett inte bryr sig om elstandarden, med tanke på bostadsmarknaden idag är det bara att acceptera alla "fel" som husen har, annars finns alltid någon annan i budgivningskön.
JFB finns, men tar inte alla grupper, osäker på vilka.
Det är ju synd att man inte själv får dra om befintlig el, om man har kunskap.
Och helt klart är att spekulanter normalt sett inte bryr sig om elstandarden, med tanke på bostadsmarknaden idag är det bara att acceptera alla "fel" som husen har, annars finns alltid någon annan i budgivningskön.
JFB finns, men tar inte alla grupper, osäker på vilka.
Det är ju synd att man inte själv får dra om befintlig el, om man har kunskap.
Får och får.
Visst får du inte men höjer det elstandaren så varför inte?
Finns oräkneliga trådar om detta och "hjärnkirurgerna" håller givetvis på sitt skrå, det är deras levebröd.
Samtidigt så är du själv som ägare ansvarig för din elanläggning.
Så oavsett vem som kopplat så är du ansvarig.
Gör du ett bättre jobb än det som redan är gjort så gör det, anser jag.
Vet du inte vad du gör så låt bli.
Så är det väl egentligen för allt här i livet?
El är inget undantag anser jag.
Är ju inte så att det börjar brinna hejvilt direkt för att du drar en sladd själv precis.
Och har du själv kollat upp exakt vilken elektriker som kopplade exakt det och det uttaget?
Finns ens all dokomentaion på det?
Går det se en avvikelse från originalkopplingarna?
Visst får du inte men höjer det elstandaren så varför inte?
Finns oräkneliga trådar om detta och "hjärnkirurgerna" håller givetvis på sitt skrå, det är deras levebröd.
Samtidigt så är du själv som ägare ansvarig för din elanläggning.
Så oavsett vem som kopplat så är du ansvarig.
Gör du ett bättre jobb än det som redan är gjort så gör det, anser jag.
Vet du inte vad du gör så låt bli.
Så är det väl egentligen för allt här i livet?
El är inget undantag anser jag.
Är ju inte så att det börjar brinna hejvilt direkt för att du drar en sladd själv precis.
Och har du själv kollat upp exakt vilken elektriker som kopplade exakt det och det uttaget?
Finns ens all dokomentaion på det?
Går det se en avvikelse från originalkopplingarna?
Redigerat:
Jag skulle tro att de flesta elektriker som avråder folk från att dra el själv gör detta för att de vet hur fel det kan bli då folk drar själv, och hur farligt det är! Inte för att de är rädda att förlora jobbet.. dooh q(;^
p
Drar nån om elen och gör allt rätt, så visst blir det bättre. Men gör de fel så kan det mycket väl bli sämre än vad det var innan!
Även om det var tillåtet för alla att dra el i sitt eget hus så skulle jag avråda vissa från att göra det!
Det är tex inte alls olagligt för mig att byta/repa bromssystemet på min bil! Men inte fan ger jag mig på att göra det ändå och riskera livet på min familj för att spara några tusenlappar!
Drar nån om elen och gör allt rätt, så visst blir det bättre. Men gör de fel så kan det mycket väl bli sämre än vad det var innan!
Även om det var tillåtet för alla att dra el i sitt eget hus så skulle jag avråda vissa från att göra det!
Det är tex inte alls olagligt för mig att byta/repa bromssystemet på min bil! Men inte fan ger jag mig på att göra det ändå och riskera livet på min familj för att spara några tusenlappar!
Förstår din synpunkt givetvis men många gånger är inte "origiginalelen" så mycket att hänga i julgranen heller så att då dra om några tåtar gör varken till eller ifrån.
Råkar det då tillkomma en eller annan jordkabel är det säkert inget minus såvida man inte kopplar jorden till fas då, det kan bli lite tokigt
Sen är det väl egentligen mest köksutrustning som är jordad idag och ofta inte ens den.
Jag kan ha fel men jag tycker mycket av det man köper idag är ojordat med Eurokontakter.Hänger förmodligen ihop med att mycket är med plasthölje numera.
En sak jag däremot INTE förstår och som är off-topic är att varför man ska jorda vattenrör och elementrör.
Som jag ser det är det bara en onödig rsik för att få ström i sig den vägen (fas-jord) som inte hade behövt finnas.
Nä, jag är inte elektriker men jag tar till mig kunskap
( ibland).
Råkar det då tillkomma en eller annan jordkabel är det säkert inget minus såvida man inte kopplar jorden till fas då, det kan bli lite tokigt
Sen är det väl egentligen mest köksutrustning som är jordad idag och ofta inte ens den.
Jag kan ha fel men jag tycker mycket av det man köper idag är ojordat med Eurokontakter.Hänger förmodligen ihop med att mycket är med plasthölje numera.
En sak jag däremot INTE förstår och som är off-topic är att varför man ska jorda vattenrör och elementrör.
Som jag ser det är det bara en onödig rsik för att få ström i sig den vägen (fas-jord) som inte hade behövt finnas.
Nä, jag är inte elektriker men jag tar till mig kunskap