Sommarhuset har all el nydragen. En hyfsat ny spis är installerad i perilex-uttag. Framför ved- och elspis samt in under elspisen finns en plåt som gnistskydd för vedspisen. Detta har funkat fint ca 1 år. Vid midsommar gick ett ordentligt åskvädersm slog ut säkringar på 20 tusen voltsledningen, samtidigt gnistrade det runt fötterna på den person som stod och lagade mat på elspisen. Efter detta har vi märkt att det pirrar i handen när man håller i en panna på spisen samtidigt som man står på plåten. Hur felsöker jag?

Finns JFB först av allt?

En tanke är att du ringer ditt försäkringsbolag och pratar med dem om kostnaden för att låta en elektriker kolla över anläggningen.

Jag hade personligen meggat upp hela anläggningen men det är ju inte direkt något man gör själv.

/Kent

Mikael_L
Du kan ha fått någon isoleringsskada någonstans.
Det är oerhört vettigt att kontrollera det så fort som möjligt.

Äger du en multimeter? Börja med att mäta upp vilken spänning du har mellan spisens jord (någon åtkomlig skruv på höljet) och plåten.
Har du möjlighet att koppla en resistans mellan spis och plåt är det en bra extramätning.
Ta t.ex. en 15 eller 25W glödlampa (ej lågenergi) och koppla mellan.

Sen kan du fortsätta med att mäta ev spänning mellan olika jordbleck i uttagen i huset (med spisen på), du måste alltså ha en lång ledning att skarva med.

kents förslag var bra, jag tror faktiskt att försäkringsbolaget betalar en kontroll av anläggningen i ett sånt läge, dom vill ju inte att huset brinner ner så dom får ersätta ännu mer...

electrocuted skrev:
kents förslag var bra, jag tror faktiskt att försäkringsbolaget betalar en kontroll av anläggningen i ett sånt läge, dom vill ju inte att huset brinner ner så dom får ersätta ännu mer...
Eller så vet försäkringsbolaget helt plötsligt att man har en osäker anläggning o att man som anläggningsägare inte att kontrollerat sitt system då huset brunnit ned? --> inga pengar betalas ut ;) Nädå, jag har inte en aning om hur försäkringsbolaget resonerar i ett sånt här fall

Jag röstar på ett samtal med försäkringsbolaget

Jag röstar för att ringa elekriker först (efter det att strömmen är avstängd) och när man sedan sitter och väntar på elekrikern ringer man försäkringsbolaget och kollar hur man gör med ev ersättning. Och där bör man nog säga tydligt att detta fenomen dök upp efter att åskan gått i området.

Först gör man ett inlägg på byggahus...

pbengtsson skrev:
Först gör man ett inlägg på byggahus...
Precis! Internetgenerationen...:D

Ja, så har vi levt med detta ett år..... Nu har jag mätt lite, runt spisen lyckades jag inte mäta ngt onormalt. Däremot i de vanliga uttagen var det 53 V mellan nolla och jord. Efter att ha brutit bort allt eftersom så försvann den spänningen när inte micron var inkopplad. Vad tror ni, kan den ha varit orsaken till pirrningarna?

Att du har spänning mellan nolla o jord tyder på ett allvarligt fel, kalla dit en elektriker genast. Det tyder på att du har någon form av brott antingen på nollan eller på jordledaren. Om det är nollan så borde det iofs bli mer spektakuläara effekter, typ exlpoderande lampor lite slumpartade bränder i TV, mikron osv.

Men oavsett så är det ett alvarligt fel som antingen kan ge dig en livsfarlig stöt, eller elda upp huset. Så se till att få det undersökt snabbt. Personligen skulle jag faktiskt stänga av huvudbrytaren tills detta är utrett.

Nu är ju spänningen borta, den fanns bara med micron inkopplad. Vad jag ville veta var om den kunde ha orsakat obehagligheten vid spisen.

Mikael_L
Det tyder på att ni har två fel.
Dels att micron är trasig, gissningsvis att nätfiltret pajat och läcker ström mot jord.
Men sen måste det även finnas något fel i anläggningen, att jord eller nolla inte är är rätt eller har släppt, och troligen jorden då. Och / eller att en JFB har pajat.

Ingen JFB finns installerad än så länge. Alla jord- och noll-anslutningar i säkringspanelen sitter fast på rätt ställen. Ska jag mäta upp att kontakt finns för jord och noll finns från anslutning i panel och till varje uttag?

Går det lättare att felsöka med JFB installerad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.