S
Styrman_jansson: Ang. längd och T5 lysrör: 28w och 54w är ca. 1200mm långa 35w, 49w och 80w är ca. 1500mm långa. Jag rekommenderar T5eco (brukar ha något lägre effekt 25w vs. 28, 50w vs. 54 o.s.v) rör om de inte skall ljusregleras.
11 svar · 11,3k läst
vojma
vojma: [citat] Det stod inte 250W?:S
34 svar · 8,7k läst
P
pbengtsson: Återkoppla gärna sedan hur du upplevt hur elinstallationen gått i ditt projekt, lycka till med bygget!
1 svar · 1,1k läst
btg308
btg308: [citat] "Har mätt på några eluttag och konstaterar att det löper lite ström mellan nollan och jord på en del (ett par volt sisådär)." Det kan ju vara slarvigt uttryckt, men iaf jag tolkar det också som att det i en del uttag föreligger en spänningsskillnad, i en del inte. Eller ja, det är ju bevisligen slarvigt uttryckt, det lär ju inte löpa någon ström i uttagen utan det är en
10 svar · 32,3k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Mmm...ibland ska det bara gå snabbt och då orkar inte vissa vare sig tänka eller ringa till det boende och fråga.
18 svar · 10,7k läst
I
Iskra: Det är enkelt att bygga om dem, bara det finns plats för fler dvärgbrytare.
7 svar · 3,1k läst
S
Slöo: Tack för det snabba svaret!!!:)
2 svar · 1,9k läst
·
R
R_Strandberg: Man brukar märka "Trefasgrupp med enfaslaster"
12 svar · 1,8k läst
A
ampz: Låter verkligen som en skolfråga... Aja baja, inte fuska med hemläxan.
3 svar · 1,0k läst
A
ampz: Eller självreglerande kabel?
4 svar · 9,4k läst
H
hempularen: Dags att stänga.
17 svar · 7,3k läst
·
H
GK100
GK100: Det är inget som hindrar att göra så om du vill. Ordna bara en tillräckligt djup ursparning i muren med mått för ett vanligt infällt fasadmätarskåp. Säkring mot markfukt från baksidan behöver du väl ändå i viss utsträckning så inte muren förstörs, det räcker även för skåpet i så fall. Elfirman som anmäler jobbet till elleverantören kan ge dig råd i detaljerna om
1 svar · 2,5k läst
A
antelund: Då behåller jag mina 1,5 mm2 kablar och lägger den "energin" på något annat... :) Tack Patrik. //Anders
11 svar · 2,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Formen mellan olika tillverkare på både glödlampor och socklar skiljer alltid något, så det är inte alls ovanligt att man måste pilla lite på blecken för det ska bli kontakt.
3 svar · 2,1k läst
P
ponlar: Aah okej, tack för hjälpen.
4 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Japp, annars måste du dra 4x10mm2. Vilket är onödigt dyrt och besvärligt. Du har bara 15 meter så du bör inte ha några problem med utlösningsvillkoret. Annars kan man ju alltid gå upp dimension i area, för att undanröja det ev problemet. Men i dina kläder skulle jag dra PEX-jordkabel, N1XV 5g2,5 och troligen kunna avsäkra i matande ände med 16A. JFB i friggebodens lilla
5 svar · 7,9k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Sätt en vridströmställare istället med dragavlastning och anslut kabeln fast. http://www.elgrossisten.se/aqua-stark-vridstromstallare-ip44/ //Patrik
10 svar · 6,7k läst
Y
SBH: har arbetet där nere i göte,alingsås, borås, kinna, skene även lite i orust( inte vill jobba i nollåtta området :-P) rotdosa hade jag en fin elektriker som fixa åt mig precis där jag ville. och ej lite dyrare för allt krångel. men inga tapeter förstördes men det en kund beställer ska dom få.
19 svar · 7,0k läst
H
Henke O: [citat] Skulle aldrig dra FK till riktiga spottar! Har hela tiden pratat om möbelspottar.
24 svar · 17,9k läst
Rrrrr
Rrrrr: Jo.. Brukar vara så! Är det en switchdim armatur kan du koppla den utan de två "extra plintarna" och använda den som en vanlig armatur. Man kopplar fas via en återfjädrande knapp in på "extraplinten" för att dimra armaturen. Men jag kan ju inte garantera att din ska kopplas just så.. Ta en bild på plinten/armaturen och lägg upp här!
3 svar · 1,7k läst
ybu
ybu: Nej de är tyvärr inte standardiserade så att alla armaturer passar i alla skenor. Om du ska ha 12V eller 230V är lite av en smaksak. Smidigt med nätspänning att slippa trafon, men å andra sidan har 12V halogen ett bättre ljusutbyte (effektivare).
1 svar · 2,0k läst
D
daniel1143: Okej då kanske man ska kolla in led amarturer istället så det blir rätt från början, anlednigen till att jag sätter dem i snedtaket är att det är ett litet sovloft, där jag då tänkt montera in belysningen som sänglampa.
4 svar · 3,2k läst
A
ampz: Kan aldrig tänka mig att det skulle krävas två abonnemang. Har någon någonsin hört talas om att man satt upp ett separat elabonnemang för en gäststuga???
20 svar · 8,7k läst
H
hempularen: [citat] Det där får du nog förklara lite vad du menar? Självklart får du inte dra enkelisolerad tråd fritt bara för att den sitter i en fast byggnadsdel.
7 svar · 5,0k läst
S
sven_snickare: okej, då måste jag väl gräva då... ;-) jag tackar för alla goda råd och speciellt ampz tålamod!
54 svar · 11,5k läst
·
L
larsson86: Okej! Tack för svaren! Återkommer! :)
5 svar · 1,8k läst
·
C
CirruZZ: @kamilenski: jovisst, man får trycka till lite, huvudsaken är att det inte är fritt fram kanske :) @lillePer: tackar, kul att höra. Jag har dock varit med om att det har varit en pöl i ett antenn rör med dosa...:O mindre bra... vill inte ha så igen!
12 svar · 2,5k läst
A
aikod: Det kan man troligen göra ganska enkelt. Jag har själv gjort det med en nästan ny Siemens inbyggnadsugn efter att en vän kokat över 5 liter gräddsås så det runnit ner i reglagen. Den var förvånansvärt enkelt konstruerad, ingen elektronik alls förutom i panelel på fronten. Det tog två timmar ungefär att montera isär och mäta sig fram. En fördel var ju då att gräddsåsen var
7 svar · 1,6k läst
Löjo
Löjo: Hej och tack för era svar! Nu vet jag mer. Jag önskade lägga in elen i rör för att det i framtiden skall vara möjligt att dra om om något fel inträffar. Jag kommer att kontakta firman angående arbetet har ej fått fakturan ännu. Tack igen alla!
4 svar · 1,1k läst
T
tig3r: Tack alla för all den fina hjälpen! Nu får någon annan ta över tråden om det finns några liknande frågor :) Imorgon blir det att se om någon av dom lokala affärerna har VP-2 dosorna, annars blir det att beställa. Har i alla fall dragit färdigt alla rör/slangar bara dosorna som fattas. Om någon känner sig nyfiken så blev dragningen så här: Fas tas från kopplingsdosa - till
9 svar · 6,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.