Byggahus.se

Byta ut fula sockeluttag

1. P
    Medlem · Upplands län · 44 inlägg

perraw

Medlem
    Hej,

Jag har sockeluttag på ett flertal ställen och skulle vilja få dessa utbytta mot väggfasta uttag.
    På de sockeluttag jag kikat är VP röret kapat vid golvet och sedan sitter sockelhuven ovanpå.

Om man byter ut de befintliga golvlisterna mot en variant som är lite djupare, är det då okay att fräsa ur en kabelkanal i golvlisten och sätta utanpåliggande vägguttag ovanför golvlisterna?

Eller kan jag använda en ROT dosa och sedan sticka ner ett VP-rör bakom gipset?

Vad jag ser det så kommer det alltid att finnas en dold skarv/övergång från kabel i VP-rör från golvet och vidare till eventuell vägguttag.

Några tips mottages tacksamt!

P

2. E
    Medlem · jämtland · 20 268 inlägg

elmont

Medlem
    Du kan skarva på röret och såga/fräsa ur listen, sedan sätter du uttaget mot listen. Ledningarna kommer naturligtvis att bli för korta så dom måste bytas till nya som når hela vägen.

3. P
    Medlem · Upplands län · 44 inlägg

perraw

Medlem
    Tack för svar!

Jag tror det är helt omöjligt att en VP muff går på det befintliga röret då vissa av rören är kapade endast några millimeter ovanför golvet. Sedan omsluter golvet själva VPröret.

Även om elektrikern skulle få på en muff på det befintliga röret så kommer ju den att bygga så lika mycket som golvlisten gör.

Hur är det med dold dragning som inte är i rör, tex EKK upp från rör och in bakom urfräst spår i listen och sedan in i uttag som kanske sitter 50cm från där VP röret kommer upp? Är det tilllåtet?

Har du några andra förslag? Eller finns det någon muff som jag inte känner till som inte skulle bygga något?

P

4. M
    Medlem · stockholm · 1 778 inlägg

magnu

Medlem
    Egentligen är det väl så att FK måste utrustas med extra isolering, oftast löst som ett VP-rör.

Den vanligaste dimensionen är ju VP16. Men det finns VP10. Varför inte bara stoppa in VP10 en bit in i det gamla röret.
    Det blir ju rätt svårt att byta ledare, men eftersom det är tillåtet att mura in EKK, borde det här inte heller vara ett problem.

Nu får väl de som är mer bevandrade i vad som är tillåtet uttala sig.

5. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 901 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Det är nog svårt att få till det där på ett bra, korrekt sätt utan att göra större ingrepp på vägg och golv.

//Patrik

6. E

elmont

Medlem
    Och det är inte tillåtet att blanda lös kabel och rör i installationer. Man ska hålla sig till samma typ av installation.

7. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 901 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
  8. E

elmont

Medlem
    Jag har bytt mina gamla gulnade ojordade till moderna vita jordade och tycker inte att dom stör, men smaken är ju olika.

9. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Vad bra att man kan klicka på bilderna och få en popup som är i exakt samma storlek... :@

Undrar hur de tänkte när de designade den där så att den dels är lite större än locket på det jordade tvåvägsuttaget och dels så att den har kantiga hörn medan det jordade tvåvägsuttaget har rundande hörn?

Är idén att man ska köpa sockeldosor från ELJO och sedan leta reda på uttag från en annan tillverkare som designmässigt passar bättre än deras egna uttag i deras egna dosor? :x:O

(Jag har inte sockeldosor själv, jag kände bara ett behov av att gnälla lite på nåt som ser uppenbart direkt dumt ut...)

10. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

Glufsglufs

Medlem
    Om du tycker yxis har rätt i designen på ELJO:s uttag och dosa så ta en titt på ELKO:s istället för där är det rundade hörn.
    Sen finns det hos andra märken också så klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.