7 636 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Byta ojordat till eurokontakt?
Min finaste, och äldsta ca30 år, adventsstjärna har ojordad kontakt och vi har nu jordade eluttag i huset. Ajaj!
Adventsstjärnan har en träbricka med borrat hål i mitten, och lamphållaren är fastsatt med en mutter på ovansidan. Jag räknar inte med att kunna byta lamphållaren, utan vill dra en ny sladd.
Den nuvarande lamphållaren har endast märkningen T210.
Adventsstjärnan har en träbricka med borrat hål i mitten, och lamphållaren är fastsatt med en mutter på ovansidan. Jag räknar inte med att kunna byta lamphållaren, utan vill dra en ny sladd.
Den nuvarande lamphållaren har endast märkningen T210.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Går det inte att byta till en sån här?

Annars finns socklar med mutter

Annars finns socklar med mutter

Om allt är av trä så skulle jag satt på en jordad stickpropp...
Det farliga med adventstjärnor av trä är väl snarast värmen från lampan, se upp så att lamphållaren inte kan vingla i sidled så att den bränner träet...
Det farliga med adventstjärnor av trä är väl snarast värmen från lampan, se upp så att lamphållaren inte kan vingla i sidled så att den bränner träet...
Classe i sjön har en förlängningssladd med eurokontakter. Fimpa honan så har du dig en ny sladd till julstjärnan. Byta lamphållare brukar vara lättare än man tror. Jag har själv gjort denna renovering på 2 olika lampor med lyckat resultat.
Själva stjärnan är gjord i näver, med myyycket luftintag, så värmen har inte varit nåt problem. Om jag behåller den nuvarande lamphållaren så garanterar muttern att inget kan vingla åt sidan. Dessutom byter jag lampa till en päron- eller kronformad lågenergi, för ännu smalare och lägre temperatur.yxis skrev:
Vitsen med plastdelarna och extra ledningsskydd vid kabelinföring i metallrör/lamphållare är att det ska vara dubbelisolerat och då bli godkänt med euro-kontakt. Finns bl.a. på Biltema, köpte själv sådana igår.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Då låter det som att du kan behålla den gamla lamphållaren (om den är i bra skick) och bara byta/skarva kabeln så att du får en eurostickpropp.ing0065 skrev:
Formellt så bygger du om lampan från klass 0 till klass II vilket hade haft betydelse om det funnits metalldelar på armaturen som enskilda ledare man komma i kontakt med.
Klicka här för att svara