Jag har ett infällt Perilexuutag 3 x 16A. Hällen skall ha 2 fas, nolla jord och ugnen 1 fas, nolla jord.

Fråga: Finns det något annat lock till det befintliga infällda Perilexuttaget som medger att jag leder ut en treledare till ett jordat utanpåliggande uttag att montera intill det befintliga Perilexuttaget, eller behöver jag göra på något annat sätt?

Det är alltså ugnen som skall kopplas på det nya utanpåliggande uttaget vilket då tar den tredje fasen.

Perilexuttagen brukar vara ganska trånga så det är svårt att koppla in en extra treledare. Får den plats får fila upp ett U som kabeln kan ledas ut genom. Annars kan du sätta en kopplingsdosa som matar de båda uttagen.

Vad är det för effekt på ugnen? Det finns rapporter om brända schukouttag när de belastas tungt, så många brukar installera ugnen fast i en anslutningsdosa, eller använda enfas spisuttag. Sök på forumet.

Tack för ditt snabba svar. Ugnen är på 3650W. Jag tänkte således ansluta hällen i Perilexuttaget och sätta upp ett vanligt jordat uttag till ugnen. Om jag tokkar dig rätt så är det bättre att skrota det befintliga infällda Perilexuttaget och istället använda innanmätet i detta uttag till att skarva ihop två anslutningar, ett till ett Perilex och ett till enfasuttaget (båda utanpåliggande). Finns det lock att köpa för det befintliga unfällda uttaget med uttag för två EKK till de nya uttagen? Eller är det bara att fila upp två u-hål?

Sockeldosa kan vara en ide, för jag känner inte till doslock med två näsor. Men det går ju att skära upp en utgång till.

Och jag skulle inte montera ett schukouttag till en ugn på 3.6 kW, utan hellre ett enfasigt spisuttag, se kapitel "Inkopplingen" i spis-wikin

Bo.Siltberg skrev:
.......
Och jag skulle inte montera ett schukouttag till en ugn på 3.6 kW, utan hellre ett enfasigt spisuttag, se kapitel "Inkopplingen" i spis-wikin
Jag skrev till Bosch och de angav att ugnen HBA 761 620 S kommer med stickpropp. Jag bad om ett förtydligande om det rörde sig om en schuko-propp. Brukar Bosch leverera med schuko?

Vad är godkända grejor att skarva med, duger sockerbit?

Man kan ju även ansluta ugnen med ett perlex-don, med endast en fas dragen till perilex-uttaget för ugnen, men
det finns ju även vanliga schuko-don som är godkända för 16A.

Sätt två Perilex och parallellkoppla, och fullkoppla båda.

snaggletooth skrev:
Sätt två Perilex och parallellkoppla, och fullkoppla båda.
Fast då är risken att både hällen och ugnen hamnar på samma fas....

Koppar är dessutom "dyrt"...;)

Se bara till att koppla stickpropparna rätt så ordnar det sig ;)

Sockeluttagen säljs väl dessutom som separat sockelmojäng respektive uttag, d.v.s. du kan återanvända ditt befintliga infällda uttag men montera i "sockelmojängen".

Bo: Finns det över huvud taget doslock med ens en färdig "näsa" som också är avsedda för fastskruvning och inte klämmas fast (eftersom det är golvhöjd)?

Nu har jag fått hem ugn och häll. Ugnen har en lös vanlig jordad enfas stickpropp medskickad från Bosch. Jag förmodar att denna skall användas för att garantin skall gälla. Jag har tittat på Perilex proppen och dess stift verkar ju inte vara grövre än den medskickade enfasproppen från Bosch. Detta gäller då ugnen. För hällen tänkte jag använda Perilex, utanpåliggande uttag. Jag skall således sätta upp två utanpåliggande uttag. Ett Perilex för hällen och ett jordat enfas för ugnen.

Det finns ett infällt Perilex, där jag tänkte skarva på en EKK 5g 2.5kv och använda den befintliga dosan bakom Perilexen som kopplingsdosa.

Fråga 1: Är det OK att skära upp ett håll i ett doslock för att släppa ut EKK kabeln?

Jag tänkte sedan gå till en utanpåliggande kopplingsdosa och där grena av till resp. uttag.

Fråga 2: Vilka krav på genomföringar finns till dosor och uttag?

Fråga 3: De fasta kablarna blir ju endast nåon eller några decimeter långa.
måste jag ändå ha 2.5 kv i dessa kabelsnuttar eller räcker 1.5v?

Fråga 4: Jag har sätt att det finns färdiga toppskarvningsdon där man bara sticker in resp. tåt i donet. Är dessa godkända att använda även där jag skall grena av och således behöver koppla ihop tre tåtar i samma punkt?

Med hänsyn till dina frågor så är det dags att anlita elektriker, anser jag. Du är inte behörig att göra dessa installationsarbeten.

1. Ja
2. Inget speciellt, men det är ju bra om det blir snyggt och att kablarna inte blir onödigt klämda. Du kan antingen klippa eller fila upp urtag för kabeln beroende på materialet.
3. Det skulle fungera med 1.5 mm2 i detta fall, men för att göra det enkelt, välj samma area, dvs 2.5 mm2.
4. Ja, snabbkopplingsplintar från Wago, Helacon etc är bra. Hur det är med kvaliten på de Biltema säljer vet jag dock inte. Se till att skala ledaren till rätt längd, 11-12 mm brukar det vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.