Kolla bottenplattan på huvudsäkringen som har en 10A säkring. Är den sönder?

//Patrik

Jag tror inte det, jag öppnade och tittade om det verkligen var10. Jag tycker jag borde sett det, just nu vill jag inte bryta strömmen igen och boota om allt ;) Fårjag fråga varför du undrar?

Kefa skrev:
Det är nämligen så att jag hyr stället och har därför inte lust med stora investeringar, men mitt hem skall vara säkert.
Inte min sak och inget svar på frågan, men du kan inte få ägaren/hyresvärden att bekosta (en del av) jobbet? Det känns som rätt stora investeringar i något man hyr.

Redigerat:
Och varför tror du inte att ditt hem är säkert om det inte är jordat? Dom flesta bostäder i Sverige har ojordade uttag men jag skulle inte säga att dom är osäkra. Det som är största orsaken till olyckor är dåliga skarvkablar och dåliga anslutningar

elmont skrev:
Och varför tror du inte att ditt hem är säkert om det inte är jordat? Dom flesta bostäder i Sverige har ojordade uttag men jag skulle inte säga att dom är osäkra. Det som är största orsaken till olyckor är dåliga skarvkablar och dåliga anslutningar
Jordfelsbrytare är en ganska basic sak idag och dessutom ett krav om du skall kunna ha 220 v i badrummet.

Ok, det du skissat upp i #1 låter i stort bra.

Jag skulle ev dimensionera elcentralen för trefas utifall det finns en chans att det blir indraget. Det innebär i praktiken bara att man väljer en fyrpolig JFB, trepolig dvärg till hällen etc, dvs att man inte låser fast dig vid att det idag bara finns två faser. Det går att använda en 2-fasskena i alla fall.

Exempel på fördelning skulle kunna vara så här:
  • Grupp 1, L1-L2, C16A, 2.5 mm2: Häll
  • Grupp 2, L1, C16A, 2.5 mm2: Ugn
  • Grupp 3, L2, C10A, 1.5 mm2: Kyl/frys
  • Grupp 4, L1, C10A, 1.5 mm2: Disk
  • Grupp 5, L2, C10A, 1.5 mm2: Uttag & belysning kök
  • Grupp 6, L1, C10A, 1.5 mm2: Tvätt
  • Grupp 7, L2, C10A, 1.5 mm2: Tork
  • Grupp 8, L1, C10A, 1.5 mm2: Badrum
  • Grupp 9, L2, C10A, 1.5 mm2: Övriga rum, kanske flera grupper om det är många rum.
  • Grupp x: Några platser i reserv.
Det bör räcka med en JFB för alla dessa grupper. Välj normkomponenter av god kvalite.

Hur mycket av detta är nytt (häll, ugn, DM, TM, TT)? Räcker matningen till lägenheten?

Är alla uttag och andra kopplingspunkter bestämda? Önskemål om ljusstyrning, t.ex dimmers, trapp, uttag med sep brunnständning etc? Om det görs en större ingrepp så skulle jag inte snåla med uttag. Standarden säger minst ett uttag per 4 m vägg men det kan man gärna dubbla. Man ska heller inte behöva dra en skarvsladd över en dörröppning etc. Uttagspunkter som du inte nämnt men kanske vill ha: Strykjärn, Micro, spisfläkt, bänkbelysning och bänkuttag kök, handdukstork, balkong, laddstation. När detta är bestämt kan du rita en kretslösning som rördragningen sedan kan planeras efter. Det är synd om ett för klent rör används när man i efterhand kommer på att det skulle behövas två tändtrådar till.

Rör/slang/kanal/kabel-förläggning görs på lämpligt sätt
  • det utanpåliggande bör ju vara snyggt och inte förlagt på utsatta ställen där kablarna kan skadas,
  • det infällda bör vara intuitivt för att minska risken för genomspikning,
  • det skall gå att dra om ledarna i rören,
  • och alla ledningar ska ha normal kylning.
Slang ovan tak i badrum är ok så länge alla ledningar skyddas av en JFB. Men det är förmodligen inte så bra om de ligger direkt ovanför en ångdusch!

Till sist, som redan sagts, leta upp en elektriker i förväg som är villig att koppla in detta om du själv tänkt börja dra slang. Du kanske inte har lika stor tur nu som förra gången, för en elektriker får inte koppla in något som en obehörig har installerat.

Alfredo skrev:
Inte min sak och inget svar på frågan, men du kan inte få ägaren/hyresvärden att bekosta (en del av) jobbet? Det känns som rätt stora investeringar i något man hyr.
Tanken från början var en översyn av maskinparken i köket och i samband med det en översyn av elsäkerheten. Nu känns det som att det blir större och då bör värden ta iaf en del.

JFB, har inget med jordade uttag att göra, den fungerar lika bra om det är ojordat. Att installera en JFB är en rätt enkel och relativt billig åtgärd.

#21 TACK
Det mesta kommer att vara nytt, uttagen är bestämda men kommer att kompletteras med ett "hörnuttag" under ett överskåp och eventuell dimmer. Det är bara ett plan, matningen räcker idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.