Tjenare!
Har en elinstallation jag skulle vilja se över, vill få det så billigt som möjligt och tänkte därför göra ledningsdragningarna själv och sedan be en elektriker koppla in det hela, vore tacksam för råd.
Utgångsläget är att för tre rum och kök så sitter en undercentral med två 10 A säkringar för hela lägenheten och en 16 A för spisen. Jag kommer att installera induktionshäll och separat ugn, kyl och frys samt diskmaskin och tvättmaskin. Jag vill ha huvudbrytare och jordfelsbrytare.
Min tanke är att göra en utanpåliggande kanal i hallen ca 70 cm gå in in i det intilliggande badrummet med flexslang i taket, vidare in i det intilliggande köket. För det sänker jag taket i badrummet och får då även in spottar i taket och fläkt och 220 v uttag där samt tvättmaskin.

Min tanke är denna normcentral http://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-fardigbyggda-normcentraler?category_id=1873
Kyl och frys på en säkring, spis på en, ugn på en, diskmaskin på en, tvättmaskin och ev tumlare på en. Och låta resten av lägenheten vara orört (förutom byte av farliga kontakter). Vore tacksam för råd i detta om jag är helt fel ute? , och hur många rör jag bör dra. Och hur många fas respektive nolla och jord jag behöver dra fram (fas blir väl en för varje förbrukare?)

Tack på förhand

Innan du gör något, ta kontakt med en elektriker som vill samarbeta på det sätt du tänkt dig. Annars i värsta fall vill kanske ingen elektriker befatta sig med de dragningar du gjort och materialet du har köpt (även ledningsdragning är ett behörighetskrävande jobb).

Håller helt med snaggletooth, skaffa en elektriker först och gör upp om förfarandet.
Jag och dom flesta seriösa skulle aldrig komma och ta över en halvfärdig elinstallation som nån hempulare rotat med. Dessutom blir det troligen billigare i slutändan om han får vara med från början, då slipper du skaffa fel matr. och göra alla tabbar som tar timmar och åter timmar att rätta till.

Och lägg pengarna på en riktig elcentral...

//Patrik

Har gjort på detta vis en gång tidigare och det var då inga problem, dessutom kommer allt att vara öppet så att det är synligt och öppna uppmärkta trådar.
Vad menar du med "en riktig elcentral"?

Kefa skrev:
Vad menar du med "en riktig elcentral"?
Jag gissar på att Patrik menar något som det inte står Malmbergs på...;)

Något i den stilen, ja. ;)

//Patrik

Ska du göra alla kopplingar i dosorna själv också?
Sedan skulle jag tro att du skulle kunna få en mer finessrik och bättre funktionsmässig elinstallation om du anlitade en elektriker från start med kunnighet om olika möjliga lösningar.
Bara en sådan enkel sak som att kunna ha tändning på halva uttagen vid fönster i ett rum så att man kan tända/släcka alla fönsterlampor samtidigt från strömbrytare vid dörren är det en del som inte känner till och tycker är väldigt fiffigt.
Alt. att du fråga allt här då med bilder på bra ritningar och sånt.

//Patrik

Redigerat:
Kanske AEG kan falla i smaken?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161772078

Värt att titta på när det gäller det gamla är vilken typ av ledningar det är. Om det är något äldre än plastisolerade kablar så byt hela skiten. Om det gamla är draget i rör så går de gamla "ruttna" kablarna ofta att använda som dragtråd för att få in nya kablar.

Värt att kolla upp är om du har trefas eller enfas in, och hur stor huvudsäkring du har. Ledningen till hällen blir olika beroende på om du har enfas (treledare , 4mm2 eller 6mm2 som tål 20/25A) eller trefas (fyra/fem ledare, 2.5mm2, som tål 16A). Om du bara har enfas så är risken stor att du måste tänka till vilka grejer du vill kunna köra samtidigt. Tvättmaskin och diskmaskin drar 10A vardera, de kan du inte köra samtidigt som du gör storkok i köket även om du har 25A enfas.

Nu känns det som om vi börjar bli konstruktiva TACK. Som jag förstår det är det två faser på huvudcentralen. Det lite "roliga" var att den andra identiska lägenheten hade tre faser. Men jag får klura vidare. Kan säga att det är ett litet kök och inga direkta önskemål om finesser, vad jag vill är att så billigt som möjligt och med alla kopplingar gjorda av fackman höja säkerheten, jag tycker att el skall man ha respekt för.

Jaha, är det en lägenhet. Då är det ju inte lika mycket.

//Patrik

För tvåfas så är det 2,5mm2 och två faser till hällen som gäller. Det finns inte huvudbrytare och jordfelsbrytare just för tvåfas men de som är för trefas fungerar bra. "Fasskenan" för centralen kan behöva köpas av "norsk" modell eller ersättas med ledningar för tvåfas.

Det verkar vara rätt kort dragning och om du ändå har möjlighet att dra separata rör/slangar så dra separata rör/slangar till spishäll, ugn, diskmaskin, tvättmaskin, kyl/frys (två olika om det är separat kyl och frys) och gärna två olika till uttag och belysning vid bänken, så slipper du problem ifall man vill köra t.ex. vattenkokare och våffeljärn samtidigt.

Elektrikern kan nog avgöra hur belastningarna bäst fördelas mellan de två faserna, men det kan vara bra om du funderar på vilka grejer du kan tänkas vilja köra samtidigt.

Vet du hur stora huvudsäkringar du har? (Troligtvis 16, 20 eller 25A. 16=grå, 20=blå och 25=gul/guldfärgad "plupp" mitt i proppen).

Tänker du göra detta själv eller tänker du faktiskt anlita en elektriker?? Lite svårt att veta vad vi ska hjälpa dig med. Vill du presentera ett förslag till elektrikern för att snabba upp processen eller vad?

Bo mfl Jag är ute efter att få ner kostnaden och tänkte därför göra ny kanaldragning in till köket själv. Sedan skall elektriker koppla in det. Det är nämligen så att jag hyr stället och har därför inte lust med stora investeringar, men mitt hem skall vara säkert.
Det stämmer att jag har två faser in, sen blir det konstigt 1 är på 25 A och en på 10!!!!!. jag öppnade undercentralen och tittade och troligen är det så att spisen ligger på en fas och resten av elen på den andra. Det borde gå att få upp en fas till, men det får elektrikern avgöra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.