1 634 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Klantade mig lite, hur fixa?
Hejsan,
Vet inte om det är rätt delforum egentligen, men det är åtminstone elrelaterat. Skulle sätta upp några spottar i ett rum här hemma. Allt var frid och fröjd, pottor på plats etc men när jag nu skulle montera själva spottarna insåg jag att jag har använt fel hålfräs så hålen är 83mm istället för 75mm som de borde vara till dessa spottar. Resultatet är ju naturligtvis att det blir en glipa på några milimeter. Någon som gjort något liknande klantigt och vad är smidigaste sättet att lösa det på? Riva taket känns inte så lockande
Vet inte om det är rätt delforum egentligen, men det är åtminstone elrelaterat. Skulle sätta upp några spottar i ett rum här hemma. Allt var frid och fröjd, pottor på plats etc men när jag nu skulle montera själva spottarna insåg jag att jag har använt fel hålfräs så hålen är 83mm istället för 75mm som de borde vara till dessa spottar. Resultatet är ju naturligtvis att det blir en glipa på några milimeter. Någon som gjort något liknande klantigt och vad är smidigaste sättet att lösa det på? Riva taket känns inte så lockande
Om det är gipstak kan du skära ut en kvadratisk bit (200x200?) och sedan fälla in en ny bit. Efter spacklande och kompletteringsmålning kan du köra ut dina nya hål med rätt dosfräs.
Blir en del jobb, men samtidigt blir resultatet perfekt
Om det är tak av annat material kan det bli svårare.
Vid ett renoveringsjobb jag gjort skulle gamla spottar bytas till nya som var lite mindre. Vi fick kvadratiska plåt-skivor i borstat stål tillverkade av en plåtslagare som vi sedan borrade upp och monterade dom mindre spottarna i. Limmade plåt-skivorna i taket med PL400. Blev ganska snyggt då armaturerna även var i borstat stål.
Blir en del jobb, men samtidigt blir resultatet perfekt
Om det är tak av annat material kan det bli svårare.
Vid ett renoveringsjobb jag gjort skulle gamla spottar bytas till nya som var lite mindre. Vi fick kvadratiska plåt-skivor i borstat stål tillverkade av en plåtslagare som vi sedan borrade upp och monterade dom mindre spottarna i. Limmade plåt-skivorna i taket med PL400. Blev ganska snyggt då armaturerna även var i borstat stål.
Om spottarna är vita skulle jag köpa 1-1.5 mm plåt, klippa ut en cirkulär passbit och göra ett lagom stort hål i mitten. Sen kan du spraya den vit och använa som krage runt din lampa. Eftersom det skall målas behöve det inte nödvändigtvis vara plåt men det är ett trevligt material eftersom det är enkelt att arbeta med och tål hög temperatur. Är spottarna Alu-färgade är det lite dyrare men det finns Alu-plåt också. Att anlita en plåtslagare som Boink gjort går givetvis också bra men att göra det själv är inte så svårt.
Du är alltså inte den enda som borrat för stora håll, eller bytt från halogen till LED med mindre diameter! På bara en timme har två stackare till uppenbarat sig! ;-)
Du är alltså inte den enda som borrat för stora håll, eller bytt från halogen till LED med mindre diameter! På bara en timme har två stackare till uppenbarat sig! ;-)
Redigerat:
Tackar för svaren. Tror det får bli varianten med plåtar, känns som det borde kunna bli snyggast för minst jobb.
Klicka här för att svara