Som så många redan skrivet får inte och har aldrig gul/grön fått användas till något annat än jord. Däremot kan man använda andra färger till vad man vill, men det gör man normalt inte. Som exempel att använda blå som fasledare är inte särskiljs ovanligt eller konstig och det ställer inte till nått problem för en yrkesman. Däremot kan användningen av "fel" färger ge lekmän stort huvudbry.
Och naturligtvis försöker man hålla dom standardfärger som är rekommenderade men det är inte, av olika orsaker, praktiskt och då kan man avvika på allt UTOM gul/grön.

Mikael_L skrev:
Man kan tycka att dom borde ha bättre koll och svar, men alla kan fela ... (utom jag. * :cool:)

*hehe, ingen som såg mina korsade fingrar va?
VA f-n menar du NU? Alla som som får råd på detta forum blir automatisk ofelbara. :@;)

Mikael_L
Kan jag sammanfatta ditt inlägg som att:
Elsäk inte får råd här på forumet, men borde börja ...?

:D :D :cool:

Det där samtalet där elsäk säger att det är okej att använda gulgrön till annat än jord skulle man ha inspelat :)

Kan de ju knappast ha sagt. De menade säkert att andra färger än gulgrön har varit tillåtet att använda som jord förr.

Gulgrön ledare kom i slutet på 60-talet och har aldrig varit tillåten att använda till annat än skyddsjord (Förutom som PEN-ledare i huvudledningar)

Jag instämmer förstås med alla som säger att myndighetspersonen har svarat helt fel. Men jag tror också som någon sagt förut att det kan ha blivit ett missförstånd mellan cecar33 och myndighetspersonen. Därför skulle det sitta väldigt bra med några foton. Nu säger ju cecar33 att han rättat till alla felen, men även det skulle kännas bra att se foton på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.