Tumregel: om du mäter med digitalmultimeter så löser den inte ut jordfelsbrytare. Om du mäter med en såndär "volt-check" med en klase lysdioder för fasta steg, t.ex. 6/12/24/50/110/230/400V, så är det troligt att den löser ut jordfelsbrytaren om du mäter mellan fas och jord, däremot inte så troligt om du mäter mellan nolla och jord
Jag kom till den här tråden för att jag upplevde samma symptom, (dvs min JFB löste ut när Nolla och Skyddsjord kom i kontakt med varandra med säkringen avstängd) men det jag undrar är - vilken typ av fel är det som orsakar att det går ström från Nollan till Skyddsjorden? Eller är detta naturligt?
Det är normalt om du har någon annan last som är igång på samma JFBtlund skrev:
Strömmen vill alltid ta den lättaste vägen, lite förenklat kan man säga att om du kopplar ihop nolla och jord så flyter det lika mycket ström i bägge dvs hälften i jorden och hälften i nollan. Riktigt så enkelt är det inte men nära nog för att man ska förstå varför JFB löser vid kontakt mellan jord o nolla.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Använd en sådan i går för att kolla så jfb jag satt i mitt nya elskåp funkade genom att mäta mellan fas och jordyxis skrev:Tumregel: om du mäter med digitalmultimeter så löser den inte ut jordfelsbrytare. Om du mäter med en såndär "volt-check" med en klase lysdioder för fasta steg, t.ex. 6/12/24/50/110/230/400V, så är det troligt att den löser ut jordfelsbrytaren om du mäter mellan fas och jord, däremot inte så troligt om du mäter mellan nolla och jord
Annars är dom mätarna rätt värdelös och i vissa fall farliga med.
Klicka här för att svara