hej har just köpt en inbyggnadshäll från ikea.
följde inte med nån kabel utan står att man ska köpa själv, där min fråga kommer in.

Har en fas fram till uttaget med 4mm2 sladar och med 20 A säkring.
min fundering är om man kan dra ner till 2,5 gummikabel?
antar att 1,5 är för klent när säkringen är på 20 A?
Har en kompis som jobbat några år som elektirker som trodde de var bäst att få tag i 4mm2, har dock letat någon sådan gummikabel utan att hitta nån större än 2,5mm2 och med bara enfas.

finns ingen risk att 1,5 kabel eller 2,5mm2 gummikabel kan börjar brinna?
Har en massa 1,5 kabel hemma, men som sagt är väl för klent?

1,5mm^2 brukar man ha till 10A, 2,5mm^2 brukar man ha till 16A så ja, du borde skaffa 4mm^2. Klenare kabel kan definitivt börja brinna.

Är du förresten säker på vad du gör och om det du gör är lagligt? Låter som om du borde ta dit din elektrikerkompis istället.

2,5 mm2 blir utmärkt. I regel så brukar man kunna gå ner ett steg i area på anslutningskablar.
Att den definitivt skulle börja brinna tycker jag låter fjantigt.

//Patrik

2,5 mm räcker fin fint.

Fast hällen kan väl dra 30A kontinuerligt?

Dra igång ett storkok och återställ automatsäkringen eller byt propp ett par gånger och sen går det illa med 2.5mm2-kabeln.

Lycka till med att hitta 4mm2 gummikabel....

2,5mm2 går alldeles utmärkt som anslutningskabel, ett sådant storkok som Yxis talar om har jag aldrig varit med om...

Åk till Norge :)
Plastkabel lär väl gå bra det?

(Jag håller däremot med om att det blir helt otroligt för tjockt att lyckas montera t.ex. 5G6 gummikabel)...

Varifrån fick folk anslutningskablarna förr då enfasspisar var avsäkrade 20-25A?

Drakaflex, perfekt att koppla in spisen med för dig som använder mycket dragonkrydda ;) ;)

>20A kontinuerligt skulle väl vara den gången man har släktträff och ska bjuda 15 pers på middag och därför steker på två plattor och kokar på två. Å andra sidan går det ju inte åt mer effekt att steka/koka idag än förr (mer än första stunden att värma upp) så skillnaden är nog mest hur snabbt man kommer upp i värme...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.