1 910 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Koppla bort ljusrelä/timern
Hej!
Har fått ett ljusrelä/timer uppsatt som är inkopplat till fönsterlampor.
Kom på att det vore fint att kunna springa ned i kälklaren och vrida om en strömställare eller nåt så man får ström konstant ström på denna fasen, dvs att timern ej är inkopplad. Bra tex om det är folk hemma och det brukar släcka 23,30 och man inte vill att de ska gå hem.
Men vad behöver jag? En vanlig vridströmställare så jag bara lägger på ström på tändtråden?
Har fått ett ljusrelä/timer uppsatt som är inkopplat till fönsterlampor.
Kom på att det vore fint att kunna springa ned i kälklaren och vrida om en strömställare eller nåt så man får ström konstant ström på denna fasen, dvs att timern ej är inkopplad. Bra tex om det är folk hemma och det brukar släcka 23,30 och man inte vill att de ska gå hem.
Men vad behöver jag? En vanlig vridströmställare så jag bara lägger på ström på tändtråden?
Det är den modellen där alltihopa sitter i en liten låda på ytterväggen.
Det är en 4 ledadkabel som går ut. Jag tänkte mig att man tar fasen i källaren och delar på den i en kopplingsdosa. En går ut till timer och en in i en strömställare. Tändtråden delas också på. Den går raka vägen till uttagen och en del in i strömställaren. Slår jag sen på strömställaren borde det funka?
Dåligt förklarat kanske
Det är en 4 ledadkabel som går ut. Jag tänkte mig att man tar fasen i källaren och delar på den i en kopplingsdosa. En går ut till timer och en in i en strömställare. Tändtråden delas också på. Den går raka vägen till uttagen och en del in i strömställaren. Slår jag sen på strömställaren borde det funka?
Dåligt förklarat kanske
Klicka här för att svara