2 426 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Snabb Skarv fråga!
Sida 1 av 2
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Hej,
Är det okej att skarva 2 matningar 10mm2 med olika jord i en Abox!?
Ena änden är 5G10 och den andra är också 10mm2, Fast Jorden är runt kablen som potential tror beteckningen är 4/4-10..
Hänger ni med?
Är det okej att skarva 2 matningar 10mm2 med olika jord i en Abox!?
Ena änden är 5G10 och den andra är också 10mm2, Fast Jorden är runt kablen som potential tror beteckningen är 4/4-10..
Hänger ni med?
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
sen undrar jag kablen är cirka 100m ... Det är 10mm2 och hur mycket skall man säkra av?l
I det uthuset / lager , ett 40tal element på 1000w och lite armaturer med
lite uttag.. vad tror ni det skall säkras av? jag har ingen aning hur man räknar det med förimpedans o liknande..
I det uthuset / lager , ett 40tal element på 1000w och lite armaturer med
lite uttag.. vad tror ni det skall säkras av? jag har ingen aning hur man räknar det med förimpedans o liknande..
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
men är det okej att skarva kablen trots att den inte är exakt likadan.. om vi bortser att det är förklen kabel
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Det är ca 35 element och 30 st är 1000w och 5st 400w... +- 5 stycken!!!
Sen är det 24 st lysrörsamaturer med okänt antal watt 36x2 x24 stycken???...
Sen är det ventagg + allmäna uttag + kök + någon pump kanske...
Matningen som en elfirma har dragit är 10mm2 sträckan är ca 100m +- 20m .....
Vad skall man kunna säkra av det som ? .. Elementen kommer inte vara på max hela tiden.
Sen är det 24 st lysrörsamaturer med okänt antal watt 36x2 x24 stycken???...
Sen är det ventagg + allmäna uttag + kök + någon pump kanske...
Matningen som en elfirma har dragit är 10mm2 sträckan är ca 100m +- 20m .....
Vad skall man kunna säkra av det som ? .. Elementen kommer inte vara på max hela tiden.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Det kan jag ordna imorgon då, jag återkommer med förZ 
Man tar väl alltid i med mycket högre maxeffekt på elelementen än man har matning till dem, så att de kan gå på megaeffekt just när man storvädrar och sen mestadels sova?
(Jämför med vattenburen värme där man väl räknar på nån slags medeleffekt, men om det vekrligen krisar så kan man fläska på 70 grader framledningstemperatur och få ut tokmycket effekt och även där känna den klassiska 70-tals-el-element-lukten av bränt damm
)
Vad gäller skarvning så antar jag att det är helt okej att skarva t.ex. EKKJ (eller vad den kallas) med 4 ledare och "skärm" som skyddsjord ihop mot en femledare (typ EKK fast de heter kanske nåt annat när de är 10mm2) med fem likadana ledare (men givetvis med olika färg), d.v.s. där jordledaren är en "vanlig" gulgrön ledare.
Se upp så att inte nollan blandas ihop med nån av faserna om EKKJ eller motsvarande är av typen där ledarna är numrerade 1-4. Praxis verkar vara att 1-3 är faserna och 4 nollan men jag tror inte det finns någon tvingande lag eller ens riktig standard.
(Jämför med vattenburen värme där man väl räknar på nån slags medeleffekt, men om det vekrligen krisar så kan man fläska på 70 grader framledningstemperatur och få ut tokmycket effekt och även där känna den klassiska 70-tals-el-element-lukten av bränt damm
Vad gäller skarvning så antar jag att det är helt okej att skarva t.ex. EKKJ (eller vad den kallas) med 4 ledare och "skärm" som skyddsjord ihop mot en femledare (typ EKK fast de heter kanske nåt annat när de är 10mm2) med fem likadana ledare (men givetvis med olika färg), d.v.s. där jordledaren är en "vanlig" gulgrön ledare.
Se upp så att inte nollan blandas ihop med nån av faserna om EKKJ eller motsvarande är av typen där ledarna är numrerade 1-4. Praxis verkar vara att 1-3 är faserna och 4 nollan men jag tror inte det finns någon tvingande lag eller ens riktig standard.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Det är ingen risk att blanda ihop nollan eftersom den är blå i båda änderna.. Det är en ny kabel men elfirman skarvade det med 2 olika kablar med samma kvadrat eftersom dem hade den tillgänglig..
Det låter bra isfall..
Vad måste jag veta när jag ringer elbolaget och frågar om förimpedansen..
vad är det mer jag behöver veta innan jag ringer dem?? gatuadress eller nr på elmätaren??..
Det låter bra isfall..
Vad måste jag veta när jag ringer elbolaget och frågar om förimpedansen..
vad är det mer jag behöver veta innan jag ringer dem?? gatuadress eller nr på elmätaren??..
Vi får anta att du menar att ena kabeln med skärm är EKKJ 4x10+10 dvs det finns fyra nummermärkta eller färgmärkta isolerade ledare + kopparflätan, och andra är tex N1XV 5G10 dvs fem isolerade ledare brun, svart, grå, blå, gul/grön. Det går bra att skarva dessa som du tänker dig med gul/grön skarvad mot kopparflätan och övriga färg mot färg. Kolla trots det upp noga i båda ändarna hur färgerna och skärmen är inlagda, man kan inte vara nog försiktig och ska aldrig anta något här.Thewayofstyle skrev:
Kabeln kan vara lite klent dimensionerad men med sammanlagring för värmen behöver det inte vara fel, dock är marginalerna troligtvis ganska små. Ange bara anläggningsnummer från elräkningen så får du dina uppgifter från elbolaget.
Om möjligt vore det nog bra med något styrstem på radiatorerna som begränsar max-effekten alternativt reglerar smartare än "on/off".
Normalt sett går det säkert bra att ha mindre säkring än summan av effekten på elementen men låt säga att du har driftfallet "utkyld lagerlokal" i Februari så torde samtliga termostater gå till och vara till så länge lokalen behöver värmas upp - då drar du samtidigt maxeffekt från radiatorerna.
Normalt sett går det säkert bra att ha mindre säkring än summan av effekten på elementen men låt säga att du har driftfallet "utkyld lagerlokal" i Februari så torde samtliga termostater gå till och vara till så länge lokalen behöver värmas upp - då drar du samtidigt maxeffekt från radiatorerna.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Ja precis det är just så jag menar fläta i ena änden och jordtåt i den andra..
Så vad säkrar man av en 10mm2 kabel med? Sträckan är max 100 meter från
ställverket. Det är 60graders element, men ifall man har dem på max en kall vinternatt
och många är i lokalen så finns det risk för överbelastning? Alla element är 2fas.. hade
det varit bättre ifall det vore 1fas element eller 3fas element??
Det anläggningsnummret kan jag inte få tag på på några dagar så finns det andra sett?
Så vad säkrar man av en 10mm2 kabel med? Sträckan är max 100 meter från
ställverket. Det är 60graders element, men ifall man har dem på max en kall vinternatt
och många är i lokalen så finns det risk för överbelastning? Alla element är 2fas.. hade
det varit bättre ifall det vore 1fas element eller 3fas element??
Det anläggningsnummret kan jag inte få tag på på några dagar så finns det andra sett?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om man dimensionerar efter spänningsfallet så kan en 10 mm² vara max 70 m vid 63A och 400V