10 311 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Koppla på extra uttag till infällt Perilex
Jag satsar nog på grejor från elhandeln. Tack för dina svar.Bo.Siltberg skrev:1. Ja
2. Inget speciellt, men det är ju bra om det blir snyggt och att kablarna inte blir onödigt klämda. Du kan antingen klippa eller fila upp urtag för kabeln beroende på materialet.
3. Det skulle fungera med 1.5 mm2 i detta fall, men för att göra det enkelt, välj samma area, dvs 2.5 mm2.
4. Ja, snabbkopplingsplintar från Wago, Helacon etc är bra. Hur det är med kvaliten på de Biltema säljer vet jag dock inte. Se till att skala ledaren till rätt längd, 11-12 mm brukar det vara.
Värt att tänka på är att egentligen ska doslocket vara av en modell som skruvas fast istället för bara snäpps fast när det är så nära golvet.
Bonusfråga: blir dosan och uttagen åtkomliga när du byter ut gamla spisen mot häll+ugn? Alla kopplingsutrymmen måste vara åtkomliga. Om du monterar ett vanligt underskåp där spisen stått nu så behöver du göra hål i baksidan och kanske i botten (beroende på höjden på dosan) för att dosan ska gå att nå. Om du monterar ugnen där spisen stått så gäller samma sak, att man måste kunna komma åt den gamla dosan.
Bonusfråga: blir dosan och uttagen åtkomliga när du byter ut gamla spisen mot häll+ugn? Alla kopplingsutrymmen måste vara åtkomliga. Om du monterar ett vanligt underskåp där spisen stått nu så behöver du göra hål i baksidan och kanske i botten (beroende på höjden på dosan) för att dosan ska gå att nå. Om du monterar ugnen där spisen stått så gäller samma sak, att man måste kunna komma åt den gamla dosan.
Jag skall se till att jag får ett skruvat lock. Utrymmet för befintlig dosa och nya uttag blir tillgängliga om jag drar ut ugnen, De är således ej dolda bakom bänkskåpet.yxis skrev:Värt att tänka på är att egentligen ska doslocket vara av en modell som skruvas fast istället för bara snäpps fast när det är så nära golvet.
Bonusfråga: blir dosan och uttagen åtkomliga när du byter ut gamla spisen mot häll+ugn? Alla kopplingsutrymmen måste vara åtkomliga. Om du monterar ett vanligt underskåp där spisen stått nu så behöver du göra hål i baksidan och kanske i botten (beroende på höjden på dosan) för att dosan ska gå att nå. Om du monterar ugnen där spisen stått så gäller samma sak, att man måste kunna komma åt den gamla dosan.
Klicka här för att svara