2 325 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Fråga om jfb
Sida 1 av 2
Hej hallå! Skulle ta bort ett uttag som satt löst o montera förhöjningsringar på apparatdosan. Bröt spänningen innan jag började , när jag fått bort det så råkade nollan o skyddsjorden komma i kontakt med varann och då löste jordfelsbrytaren. Ska det vara så undrar jag när fasen är bruten?
Att en JFB kallas för just JFB är missvisande. Den har egentligen inget med jordfel att göra.
Felströmsbrytare eller nåt liknande som visar att den bryter när strömmen tar fel väg vore bättre.
Fast då kommer väl frågan om det är en rättströmsbrytare jag skall ha till taklampan.
Felströmsskydd? Läckströmbrytare?
Felströmsbrytare eller nåt liknande som visar att den bryter när strömmen tar fel väg vore bättre.
Fast då kommer väl frågan om det är en rättströmsbrytare jag skall ha till taklampan.
Felströmsskydd? Läckströmbrytare?
Att strömmen går till jord är jag med på. Men det är inte ordet jord utan ordet jordfel i namnet jordfelsbrytare som jag tycker rör till det.
En JFB är inte kopplad till jord. En lös FJB kan användas vare sig ett uttag är jordat eller inte.
Trådskaparens fråga är just ett exempel på att det inte alltid är så lätt att förstå.
En JFB är inte kopplad till jord. En lös FJB kan användas vare sig ett uttag är jordat eller inte.
Trådskaparens fråga är just ett exempel på att det inte alltid är så lätt att förstå.
Inget som hjälper TS, men det är ju ändå fredag idag....
http://www.youtube.com/watch?v=efQLSyQQEOM
Strömmens vägar äro outgrundliga ibland....
http://www.youtube.com/watch?v=efQLSyQQEOM
Strömmens vägar äro outgrundliga ibland....
Jordfel är exakt vad det handlar om.
Flyter inte strömmen tillbaka genom JFBn så har den gått till jord en annan väg, vilket är indikation på ett fel.
Själva JFBn är aldrig kopplad till jord (PE), vare sig den är fast eller lös.
Namnet är därmed utmärkt bra.
Flyter inte strömmen tillbaka genom JFBn så har den gått till jord en annan väg, vilket är indikation på ett fel.
Själva JFBn är aldrig kopplad till jord (PE), vare sig den är fast eller lös.
Namnet är därmed utmärkt bra.
Eller:elmont skrev:
För dom som förstår spelar det ingen roll vad den heter.
För dom som inte förstår får man förklara.
"Ja men det är ju ingen jordat uttag, då behöver ja ju ingen sån där jordfelsbrytare"
eller
"Det är ju jordat uttag, då behöver ja ju ingen jordfelsbrytare"
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Rätta mig om jag har fel men då borde ju JFB lösa om man mäter mellan fas o skyddsjord och mellan nolla o skyddsjord eftersom den gjorde det när skyddsjorden kom åt nollan fast spänningen var bryten??