13 169 läst ·
46 svar
13k läst
46 svar
Varför får man inte anpassa Klass-0-kontakt till jordat vägguttag?
Sida 1 av 4
Hej.
Jag vet att det är förbjudet att trixa med en Klass 0 stickkontakt så att den passar i ett jordat vägguttag.
Men VARFÖR är det så? Hittar ingen information om det någonstans.
Handlar det om att vara tydlig med vilka apparater som är jordade eller inte?
För den sladden innehåller väl bara fasledare och nolla?
Så OM man skulle skära till den så att den passar i ett jordat vägguttag så funkar det egentligen som ett ojordat vägguttag, eftersom jorden inte får kontakt med någon säkerhetsledare eller är det någon detalj här som jag missar?
/M
Jag vet att det är förbjudet att trixa med en Klass 0 stickkontakt så att den passar i ett jordat vägguttag.
Men VARFÖR är det så? Hittar ingen information om det någonstans.
Handlar det om att vara tydlig med vilka apparater som är jordade eller inte?
För den sladden innehåller väl bara fasledare och nolla?
Så OM man skulle skära till den så att den passar i ett jordat vägguttag så funkar det egentligen som ett ojordat vägguttag, eftersom jorden inte får kontakt med någon säkerhetsledare eller är det någon detalj här som jag missar?
/M
Risken är att du (eller någon annan framtida hempulare) kopplar loss den modifierade stickproppen och ansluter den till en apparat som måste ha jord.
Det finns sladdställ (helgjuten stickpropp + 2ledarsladd) med antingen europakontakt (den platta) eller en schukokontakt (vanlig rund) utan jord (vanligt till tex borrmaskiner). Europakontakt är är bara godkänd för max 2A (eller är det 6A?)
Det finns sladdställ (helgjuten stickpropp + 2ledarsladd) med antingen europakontakt (den platta) eller en schukokontakt (vanlig rund) utan jord (vanligt till tex borrmaskiner). Europakontakt är är bara godkänd för max 2A (eller är det 6A?)
Redigerat:
Om du får ett fel i din "apparat" och den blir spänningsförande kan du om du har otur få en strömgenomgång i kroppen så att du avlider. I jordade apparater ska jorden se till att om den blir spänningsförande så går säkringen och i apparater med förstärkt isolering finns det flera isolerande "lager" så att det måste bli mer än ett fel för att apparaten ska bli spänningssatt.
Hur stor risk det skulle innebära är omöjligt att säga, det beror på omständigheterna.
Hur stor risk det skulle innebära är omöjligt att säga, det beror på omständigheterna.
Ajust det. Jag hänger med på de grejerna.
Men. Apparaten kommer ju förbli ojordad vare sig man ansluter den till ett ojordat uttag eller efter att ha trixat med stickkontakten i ett jordat uttag. Det kommer ju aldrig finnas någon jord som leder bort strömmen.
Så handlar det mer om ett förtydligande att "här använder man bara jordade apparater"? Och att det numera bara byggs hus med jordade kontakter?
Men skaderisken från apparaten är lika stor i vilket fall?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Men. Apparaten kommer ju förbli ojordad vare sig man ansluter den till ett ojordat uttag eller efter att ha trixat med stickkontakten i ett jordat uttag. Det kommer ju aldrig finnas någon jord som leder bort strömmen.
Så handlar det mer om ett förtydligande att "här använder man bara jordade apparater"? Och att det numera bara byggs hus med jordade kontakter?
Men skaderisken från apparaten är lika stor i vilket fall?
Eller är jag helt ute och cyklar?
I en miljö där det tidigare endast krävdes ojordade uttag är risken för strömgenomgång i kroppen mindre eftersom golv, etc inte leder ström, vilket de kan göra i ett rum där det krävs jordade uttag.
Anledningen varför Klass II stickproppar (Europa och Schuko) bara finns helgjutna på sladdställ och inte för att själv koppla) är ju för att man inte ska kunna montera en sådan stickpropp på en apparat som behöver jord.

Jag gör ett sista försök med min frågeställning. Jag tackar för svaren, men känner inte riktigt att jag fått svaret jag letar efter.
Jag har min icke-jordade klass 0-stickpropp.
Jag sätter in apparaten i ett rum där det finns ojordade uttag.
Jag går sedan in i rummet bredvid där det finns jordade uttag, snitsar till stickproppen så den passar i uttaget.
Vad är skillnaden? Förutom att det är olagligt det jag har gjort? Har jag utsatt mig för någon extra fara utav något slag?
Dr. Fozz: Dubbelisolerad stickpropp får man väl inte byta ut? Endast elektriker.
Jag går sedan in i rummet bredvid där det finns jordade uttag, snitsar till stickproppen så den passar i uttaget.
Vad är skillnaden? Förutom att det är olagligt det jag har gjort? Har jag utsatt mig för någon extra fara utav något slag?
Dr. Fozz: Dubbelisolerad stickpropp får man väl inte byta ut? Endast elektriker.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Du har en ojordad lampa i ett rum där allt annat är jordat. Teoretiskt sätt så om det skulle bli fel i din modifierade, ojordade lampa så att höljet blev spänningsförande och du tog i den samtidigt som du hade foten mot det skyddsjordade höljet på datorn som sitter i ett jordat uttag så skulle du få en strömgenomgång. Skulle höljet däremot varit ojordat så hade det inte hänt någonting alls. (Fast nu kanske en dator var ett dåligt exempel, kanske finns något filter eller dyl. som ger höljet en viss annan potenial).
//Patrik
//Patrik
Jag är ju inte el:are och borde kanske inte yttra mig och utöka förvirringen.TotoToto skrev:Jag gör ett sista försök med min frågeställning. Jag tackar för svaren, men känner inte riktigt att jag fått svaret jag letar efter.
Men som Mycke_nu sa så har du ett farligare läge i och med närvaron av de jordade uttagen.
Det finns då en möjlighet att "någon" hamnar mellan strömförande delar på (den förmodat dåligt isolerade) apparaten och jorden i det jordade uttaget (R="0").
Glöm ovanstående. Puck-tvåa, För långsam...
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Exakt! Nu är väl kanske den risken ganska låg, men har man många gamla lampor med metallhölje osv så finns det ju en risk åtminstone. Och när det gäller el så vill man bygga bort alla möjliga felkällor som kan bli farliga, oavsett hur stor sannolikheten är för att det inträffar.
Jag brukar säga att skyddsjord är som ett bilbälte - antagligen kommer det aldrig behövas, men skulle det inträffa så är de livsviktiga.
//Patrik
Jag brukar säga att skyddsjord är som ett bilbälte - antagligen kommer det aldrig behövas, men skulle det inträffa så är de livsviktiga.
//Patrik