Elen i vårt hur byggt -60 kommer in genom ett cementrör enligt bilden nedan (röret är ca 5m och går ut 0.5m under mark genom sulan). Dimensnsionen är 100mm utvändigt dvs ~70mm invändigt.

inkomel.jpg

Har bilat bort plattan för att isolera och gjuta ny med vattenburen golvvärme.
Frågan är hur jag skall hantera elen. Eftersom huset är från -60 vill jag ju gärna ha möjlighet att byta elen utan att bila upp golvet igen, dessutom är elkabeln lindad med nån tjärväv som jag fått för mej inte är så åldersbeständig. Resten av huset har dock pvc isolerad FK i gott skick så jag hoppas att det finns pvc innanför väven.

Kan man trycka in en ny kabel i 5m cementrör om man vill byta den i framtiden? Eller skall jag försöka trycka in VP brevid befintlig kabel för framtida användning? Är dock tveksam till att jag får in VP särskilt långt. Räcker 20mm om jag vill testa eller skall man ha 25mm?

Se bara till att ordna en liten ursparning där man kommer upp genom golvet så att det går att komma åt änden på röret om det skulle komma att behövas. Kan inte vara några problem att dra i/ur kablar i det röret om det inte är skadat någonstans. Du behöver inte tänka på kabeln, det är en blypapperskabel vanlig som jordkabel förr. Den typen är i princip utan begränsning i livslängd om den inte skadas mekaniskt eller något händer med ändavslutningarna (boxen på väggen).

Flytta ut mätaren, så fixar nätägaren en ny serviskabel till den. Sen drar din elektriker en ny kabel från mätaren ute till din elcentral.

Rrrrr skrev:
Flytta ut mätaren, så fixar nätägaren en ny serviskabel till den. Sen drar din elektriker en ny kabel från mätaren ute till din elcentral.
Jag rekommenderar också det här alternativet.

... om man inte är sugen på att stjäla ström med livsfarliga krokodilklämmekopplingar inomhus före mätaren ;) ;)

GK100 skrev:
Se bara till att ordna en liten ursparning där man kommer upp genom golvet så att det går att komma åt änden på röret om det skulle komma att behövas. Kan inte vara några problem att dra i/ur kablar i det röret om det inte är skadat någonstans. Du behöver inte tänka på kabeln, det är en blypapperskabel vanlig som jordkabel förr. Den typen är i princip utan begränsning i livslängd om den inte skadas mekaniskt eller något händer med ändavslutningarna (boxen på väggen).
Det skall vara en garderob med skjutdörrar i hörnet så jag kommer absolut inte att gjuta plattan hel utan spara ett hål som eventuellt täcks med lite fogskum och en kakelplatta.

Men det låter ju bra med livslängden!

Rrrrr skrev:
Vad är fördelarna med det? (förutom att jag får ny el in och slippar massa ful skit på väggen i min garderob)
Och framförallt, vad är fördelarna att göra det nu jämfört med att göra det om 10år när ekonomin förhoppningsvis är lite bättre och utnyttja cementröret då?

Har ju tänkt att byta proppskåpet och sätta in jordfelsbrytare, och bara det kommer bli tillräckligt dyrt, så jag vill inte göra något "i onödan". Utan att veta hur stort ett elskåp är tror jag att detta innebär att skåpet måste sitta på en vägg så att kabeln måste dras genom garaget (i taket eller på vinden). Dessutom måste antagligen min stenbelagda uppfart grävas upp.

Jag tror du prioriterar rätt, börja med centtalen och det som hör till den delen. Sitter inte nuvarande mätarplats dumt till av andra anledningar tillför inte flytten så mycket. Livslängden på servisen som den ligger nu kommer säkert vara förbi både din och min. Vill du senare fixa med detta går det ju fint närsom, lägg pengarna på att ordna centralen bra det lönar sig mer tycker jag.

lägg ett gult 50mm rör med slät insida från hörnet och ut genom väggen. Då kan du flytta ut mätare om kabeln torkar sönder.... Billigast för dig i nuläget...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.