El
d_nilsson: Tack för snabba svar! Då blir det till att skaffa lite lämpliga rör eller då att dra kablarna i, jag gör nog så att jag sätter ett dosa "så snart som möjligt" så att det blir så lite EKLK i slang som möjligt och att jag kan byta till FK. Det kanske gör det möjligt att få ut kabeln i framtiden om det behöver ändras på. På utsidan går den som sagt till utebelysning, det var som
Patrik_Hed: Spik eller skruvklammer rekommenderar jag. Vissa kör med spik som de böjer runt, men det tror jag är mer lämpligt på VP-rör. Slangen ska fästas var 50-60 cm ungefär och hela tiden vara sträckt. Man ska kunna slå på slangen som en gitarrsträng och då ska den studsa tillbaka likt en sträckt sträng. //Patrik
petersv: Mer lämpligt är nog att anväda en isolerslang att dra ledarna i, så står det inget felaktigt på kabeln. Har jag inte tänkt på (i det här fallet var "kabeln" så kort att det inte var någåt tryck på manteln).
Patrik_Hed: Klamra snyggt bara. Inget kabelskydd. Har du stående träpanel? Då är det absolut ingen fråga om saken. //Patrik
yxis: [citat] Du kanske själv är strömförande och bordet jordat? En såndär detektor är ju rätt känslig, reagerar på spänning även om tillgänglig strömstyrka är så låg att man inte känner någon stöt.
mycke_nu: Har väl personligen begränsat förtroende för gjutna proppar, tycker att dom ofta blir rejält varma. Vill minnas att Samhall fick återkalla en batch med sladdställ på 1980-talet. Kontakterna hade monterats i en skyddad verkstad (jag tror av förståndshandikappade) och det spretade kardeler åt alla håll.
elmont: Använd stora "Klemi" och lägg bägge kablarna i samma klammer, använd typ TSK finns både skruv och spik
hempularen: Jag tycker att trådens fråga är sedan länge besvarad, och även stickspåret om biltemas tänger. Jag stänger tråden.
Bo.Siltberg: Jag tror vi redan konstaterar att trafon är tillräckligt potent - resten tar spänningsregleringen hand om.
yxis: OBS att om du sätter upp lampor som bänkbelysning så är det väl en rätt permanent användning och då ska det egentligen göras en fast installation, alltså t.ex. EKK som kabel och fast installerat, och göras av elektriker... Eller är det typ lampor som hänger i taket och inga överskåp? I så fall är det helt rätt med tygkabeln o.s.v. :)
yxis: Det finns nog inga ritningar gjorda för el installerad 1971, men det är nog dels inte så svårt att följa hur ledningarna är dragna (tips: skaffa en "phasen-penna" eller vad nu dessa "eldetektorer" kallas, för att följa rör i väggarna. 1971 var det dessutom plaströr som gällde för infälld installation. Visserligen var de 15mm istället för dagens standard om 16mm, men ett 15mm-rör
petersv: Finns som sagt produkter från t.ex. Tyco: http://www.te.com/en/industries/telecom-networks-emea/browse-products/duct-systems.html, under t.ex. Triplex Duct Plugs. Säljs av Rala i Sverige (finns säkert fler som säljer). Samma pluggar som fungerar för rör-i-rör och fiber-i-rör borde fungera för elkabel-i-rör också.
uno83: Det som jag tycker låter konstigt är att två plattor på spisen slutade funka när nollan var borta, borde inte alla slutat funka? Och gick spisen, diskmaskinen och ugnen på samma grupp (samma nolla)? Det låter ju på din beskrivning snarare som att en "koppling i skenan" inte hade någon inkopplad fas? För det låter ju inte så bra att koppla nolla till fasskenan.
yxis: Aha, men då är det ju lugnt, då blir det ju rejält många pulser.
yxis: Knoppledningen och antik strömbrytare kan man ju köra typ 24V i för att manövrera en kontaktor eller anna n klenspänning till styringång på en modern dimmer :)
hempularen: Nu misstänker jag att elbolaget har gjort rätt i det här fallet, de debiterar efter en shablon. Men jag kommer att tänka på en artikel för ett antal år sedan. En man körde av vägen och klippte en telefonstolpe med bilen. Telia ville ha ersättning för skadorna. Mannen fick en dyr väl specad faktura, med material specat ned till enstaka skruvar (fäste avregnskyddet på toppen av
Chrissofsweden: [citat] Jag kör RF out och antenn in på TVn :) Men jag skulle ju kunna spotta dit ett mantelströmfilter utifall att! Tack för all hjälp! Det kommer bli ca. 60cm kabellängd som max. En hylla under TVn går tyvärr bort. Tack för all hjälp! :)
Bo.Siltberg: Du behöver i storleksordningen 16-25 mm² koppar eller 25-35 mm² aluminium.
-MH-: Betonghålsten. Och det verkar mycket långsökt. Jag går in där det är lättast och ser bäst ut.
f91jsw: IP x4 är OK utomhus utan tak, förutsatt att produkten verkligen är avsedd att användas utomhus och det verkar ju den vara.
mortirolo: Jo, man väljer förstås den om man köper själv. Nu gäller det en bekant som köpt in Hagers grejor från Tyskland.
yxis: Egentligen ska du fråga nätägaren (den du betalar nätavgift o.s.v. på elräkningen) om vad du har för förimpedans, och sen mäta hur långa kablar du har från mätaren till där du tänkt koppla in den nya kabeln, och sedan räkna på hur grov kabel i förhållande till säkring du behöver ha. (Istället för att fråga nätägaren så kan man använda "vattenkokarmetoden" som finns
El-Datornörd: Kan mycket vara vara trafon, speciellt om du bytt plats på rören och samma fel kvarstår. Själv är jag inget större fan av elektroniska trafos för lysrör, de håller knappt lika länge som lysrören... En gammal hederlig magnetisk reaktor håller däremot i 30+ år. Det kan ju också vara dålig kontakt i någon skarv eller i lysrörshållarna.
Alfredo: [citat] Ja visst har du en poäng där men genom att göra som brukligt minskar man risken att någon i framtiden missförstår något och på grund av detta gör fel. Då kan det bli farligt.
Mattias L.: Vi köpte Nexa till fönster och bokhyllor med skymningssensor. Har fungerat klockrent i ett år nu. Tänds när det skymmer och släcks när jag vill.
El-Datornörd: [citat] Det är ett mycket trevligt tips! 1st enfas jordfelsbrytare har jag på lager som självklart ska användas. Personskyddsautomat för varje grupp är ingen dum idé, men det får nog bli lite längre fram i tiden eftersom att jag har allt annat redan. Det händer ju lite då och då att en gammal dators nätaggregat lider av kortis eller jordfel, fast kortis är nog vanligare. [citat]
blob: Jo det är väl lite retro. Eller som nån sa, eklektisk, något ärvt, designklassiker och IKEA ;)
JOW: Ok, jag gör än vändning i min egen tråd (istället för att göra en ny). Vi har nu kommit fram till att vi istället för att sätta lamputlopp alt. apparatdosa på väggen för trappbelysning/ledljus/tavelbelysning sätter en skena i taket över trappen. I det rum där trappen kommer upp är det ryggåstak, vi har där satt 3 takdosor i nocken och 3st i taket fast nere vid väggen på varje