32 377 läst ·
36 svar
32k läst
36 svar
hur fästa utanpåliggande kabel på tegelvägg?
Tror snarare på detta: (Wikipedia):Slagborr är en borr som inte bara roterar utan även har en rörelse fram och tillbaka. Denna rörelse fram och tillbaka kallas för slag, avståndet mellan fullt ute och fullt inne kallas för slaglängden. Slagborr används i hårda material till exempel betong och sten. En större borrmaskin med kraftigt slag brukar kallas för borrhammareyxis skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Funktionen är den samma för slagborr och borrhammare, men borrhammaren är mycket rejälare med andra fästen och förstärkta borrar. En slagborr är väl i princip en vanlig borrmaskin fast med slag. Inte mycket att hänga i granen om man ska borra i betong, med andra ord. 
Men det är väldigt många som inte känner till att det är en skillnad. Jag tror nog att alla mina kollegor säger just slagborr, fast än de menar en Hilti TE 6-C / TE 7-C borrhammare.
//Patrik
Men det är väldigt många som inte känner till att det är en skillnad. Jag tror nog att alla mina kollegor säger just slagborr, fast än de menar en Hilti TE 6-C / TE 7-C borrhammare.
//Patrik
Redigerat:
Tror fortfarande på Wiki-citatet ovan. dvs "En större borrmaskin med kraftigt slag brukar kallas för borrhammare.."
Mao är även en även en kompressor-gruvborrmaskin en slagborr.. tom lite mer kraftigare än en borrhammare....(HTML taggar är jobbiga om man råkar kopiera dem)....men diskussionen är lite väl "off topic" i el-forumet....
Mao är även en även en kompressor-gruvborrmaskin en slagborr.. tom lite mer kraftigare än en borrhammare....(HTML taggar är jobbiga om man råkar kopiera dem)....men diskussionen är lite väl "off topic" i el-forumet....
Redigerat:
Det kan säkert diskuteras exakt vad orden betyder - det finns ju ingen lag som reglerar det. Däremot finns det helt klart två olika typer av maskiner, där den ena bara gör slagrörelsen *mot* det man borrar i, medan den andra också drar tillbaka borren och dessutom är tung nog att man inte ska behöva trycka på för kung och fostervatten...
Slår maskinen i borrens längsrinktning är det en slagborr, sen finns det olika bra sätt att åstadkomma detta, varav det sämsta är en simpel kuggkrans som påverkar borren när man trycker maskinen mot arbetsstället...sen finns det bättre maskiner som gör slagen av sig självt s.a.s. och visst brukar man kalla de senare borrhammare.. (inte maskinens tyngd det hänger på, en borrhammare fungerar bra uppåt också... ) Finns liknande funktioner även i sticksågar, men då är det nog vedertaget att man kallar det pendelsticksåg om maskinen slår sågen fram/bak ...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden