ImageUploadedByTapatalk1344428246.856263.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här lampan gav mig en rejäl kyss idag. Flyttades från v-rum (utan jord) till hall (med jord). Enligt dottern blinkade den till ibland, vid beröring och visade hur. Tänkte att den kanske var glapp? Nåväl, flyttade och kopplade in (utan jord) och provade, jo den blinkade lite. Någon tyckte den hängde snett och jag greppar lampan o vrider lite - då kom smällen. Tappade balansen och ner från stegen. Muskelsmärta i vänster arm, annars ok (lite chockad kanske). Kopplade sen in jorden och gungade utan att ta i metallen och då hände inget. Däremot gnistrade det lite i brytaren när jag släckte, inte vid tändning dock.
Frågan: vågar jag ha lampan inkopplad?
Finns ingen jfb i hyreshuset.

Kjell_G skrev:
jag greppar lampan o vrider lite - då kom smällen. Tappade balansen och ner från stegen. Muskelsmärta i vänster arm, annars ok (lite chockad kanske).
Är det inte rätt uppenbart utifrån vad du själv beskriver att lampan omgående ska kopplas ur och lagas? Nästa person kanske inte har samma tur som du. Jag är nästan beredd att kalla det för allmänfarlig vårdslöshet att låta lampan vara inkopplad.

• Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Uppenbart var ordet. Så får det bli.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Det är ju lite skumt att inte säkringen löste när den var inkopplad med jord.

Vad är det för lampa? Sitter det någon transformator i den (12V halogen?) eller någon annan elektronik? Dimmer?

Det jag funderar över är om du verkligen fick en "riktig" stöt eller om det var en krypström från ett avstörningsfilter som kan finnas om det sitter elektronik. En sådan stöt ger visserligen inte smärta även efter man fått den, men det kan ju ha haft med fallet att göra.

Även ofarliga stötar kan ju bli farliga om de kommer oväntat när man balanserar på en stol eller stege.

Ingen elektronik eller dimmer. Stöten var "på riktigt" men som sagt, jorden var inte inkopplad då. Lampans delar är i nåt kromat (från Josefssons postorder, sitter en likadan hemma i huset).

hempularen skrev:
Det är ju lite skumt att inte säkringen löste när den var inkopplad med jord.
Jag gissar på att det är en skadad eller lös tråd som inte alltid har kontakt med lampans "chassi". Smällen kom ju när TS "greppar lampan o vrider lite" och jag gissar att TS undvek den övningen vid det jordade försöket.

En än tråkigare gissning är att skyddsjordningen inte är duglig. Dålig kontakt i lampan eller rentav saknas i lamputtaget.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Låter som att en kardeler har hamnat vid sidan av och att tåtarna inte är helt åtskruvade. Kan ju vara en anslutning i lampan och vid en av socklarna som sitter löst, lite svårare att kontrollera dock på en sån lampa kanske?

ImageUploadedByTapatalk1344435840.394774.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid mejselspetsen är det ett litet brott på nollan, syns knappt men känns när man drar mejseln över det. Litet hål på plasthöljet mao. Finns ett liknande på jordkabeln några mm bredvid. Bakom sockerbitarna finns isolator men i övrigt metall som är förbundet med hela lampan. Böjen till sockerbiten låg från början över isoleringen och kan ha blivit klämd vid flytt?

Vad tror ni, nån ide att försöka laga?

Ok, det blev antagligen kortslutning mellan dessa ledare, så du fick antagligen ca 115 V genom kroppen. Vad stod du på - barfota på metallstege, andra handen vardå, eller vilken väg kan strömmen ha tagit? Läkarbesök rekommenderas starkt då hjärtproblem kan visa sig ett dygn senare.

Lampan går säkert att laga. Skadan har troligen uppkommit vid montering - en mejsel som slant kanske. Tillgång till en isolationsmätare vore ett plus, men det finns inget som antyder kabelfel i lampkroppen.

Låter rimligt Hmm, stod i strumplästen på stegen och höll i den, men släppte ju rätt snabbt :)
Läkarbesök får anstå till morgondagen?

Läkarbesöket kan inte vänta tills imorgon, vid spänningsgenomgång SKALL sjukhuset uppsökas omgående, men du får inte köra själv dit.

Kjell_G skrev:
Vad tror ni, nån ide att försöka laga?
Jag skulle laga den men jag skulle byta ut all kabel/tråd i lampan så att jag vet att allt är korrekt skalat och anslutet. Har du hittat två fel kan det ju finnas flera till, exempelvis vid lamphållarna. Någon föreslog isolationsprovning och det är ju en bra idé på ett sådant här "metallmonster". När du ändå är igång så rekommenderar jag även att du kontrollerar att skyddsjorden i lamputtaget är korrekt anslutet och fungerande.

Kjell_G skrev:
Läkarbesök får anstå till morgondagen?
Det finns någon/några relativt nya (några månader) trådar där detta diskuteras. Hittar de inte på raken men slutsatsen är osäker. Vissa hävdar att det är extremt viktigt att omgående söka vård. Andra tycker mer eller mindre att det är onödigt om allt känns bra. Hittar du tråden/trådarna får du bilda dig en egen uppfattning. Jag vågar inte ge några råd.

Ett litet inflik i diskussionen om läkarbesök, det finns väldigt många elektriker som har jobbat i många år med ett oräkneligt antal stötar genom åren och som aldrig besökt läkare och mår bra.
Ska man besöka akuten för varje liten stöt så kommer Sveriges alla sjukhus antagligen få väldigt mycket att göra.
Man får bedöma lite hur kraftig stöt och vart man fick den innan man ringer taxi för att bli skjutsad till sjukhuset...

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ett litet inflik i diskussionen om läkarbesök, det finns väldigt många elektriker som har jobbat i många år med ett oräkneligt antal stötar genom åren och som aldrig besökt läkare och mår bra.
Ska man besöka akuten för varje liten stöt så kommer Sveriges alla sjukhus antagligen få väldigt mycket att göra.
Man får bedöma lite hur kraftig stöt och vart man fick den innan man ringer taxi för att bli skjutsad till sjukhuset...

//Patrik
Och väga in avståndet till nattöppen akut i övervägandet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.