13 795 läst ·
13 svar
14k läst
13 svar
Trappkoppling dimmer, två lampor
Moderator
· Stockholm
· 57 991 inlägg
Schema finns här: http://www.byggahus.se/wiki/Trappkoppling
Visserligen bara med en lampa inritad, men koppla en till parallellt med den första.
Visserligen bara med en lampa inritad, men koppla en till parallellt med den första.
"Sparkopplingen" brukar inte funka med dimmer, fråga inte hur jag kom på det...
Även Kjell & CO. Har bra bilder på detta.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Tak- = kopplingsdosor. Tänker jag rätt när jag måste dra en till tråd från lampa 1 (närmast dimmern) till lampa 2 för att parallellkoppla dem? Det blir ju svårt/obra med sex tråd i 16 rör!? För viss blir det brun, blå, gul/grön, två orange (ex) och en grå (ex) för att få ihop det?
Moderator
· Stockholm
· 57 991 inlägg
Det beror ju lite på hur rören går. Men om vi antar att du har en takdosa och där kommer matning från centralen i ett rör, fas, nolla och jord. Då behöver du dra ned fas, och 2 mellantrådar till den ena dosan med brytare eller dimmer. Och till den andra drar du mellantrådarna och tändtråden som skall till lampan. Till din andra takdosan behöver du en bit tändtråd, nolla och jord från den första takdosan.
OM det sedan är så att du även har uttag ex. under brytarna längre ned på väggen. Och trådarna dit går via brytaren, då behöver du ju ha med nolla och skyddsjord dit, och även fas till den andra brytaren. Det är i det fallet "sparkopplingen" kommer in i bilden, man har ju med den fas till båda omkopplarna, så man sparar en tråd i röret till den andra. Men den fungerar som sagt inte med dimmer.
OM det sedan är så att du även har uttag ex. under brytarna längre ned på väggen. Och trådarna dit går via brytaren, då behöver du ju ha med nolla och skyddsjord dit, och även fas till den andra brytaren. Det är i det fallet "sparkopplingen" kommer in i bilden, man har ju med den fas till båda omkopplarna, så man sparar en tråd i röret till den andra. Men den fungerar som sagt inte med dimmer.
Fotografen: Om det är en dimmer som inte behöver nolla så begriper jag inte varför sparkopplingen inte funkar.
OBS dock att det funkar bara vettigt att dimmer på ett ställe i en "klassisk" trappkoppling. OBS också att det då bara är ena änden som kan reglera ljusstyrkan, och i andra änden kan man bara växla mellan släckt och den ljusstyrka som valts i ena änden.
Med "snålvarianten" så räcker det med totalt fem ledare inkl jord på det ställe det går flest ledare. OBS att med avseende på värme så räcker det att dimensionera för att klara kylningskravet på två fullt belastade FK - det blir ju totalt inte mer ström än så, så en halvdålig tumregel är att om du får köra t.ex. nolla-fas-jord i ett rör så får du i stort sett också klämma in hur många tändtrådar som helst i samma rör om allt matas av samma säkring i elcentralen. Nån annan kan säkert tillägga att det är olämpligt att trä in så många kablar att man måste ta i med våld o.s.v.
Sidospår: Jag skulle eg. vilja se en impulsdimmervariant där man kör trelägesbrytare som återfjädrar mot mitten. Kort tryck uppåt = tänd, kort tryck nedåt = släck, längre tryck = dimma upp/ned. Verkar tyvärr bara gå att få med KNX eller liknande...
OBS dock att det funkar bara vettigt att dimmer på ett ställe i en "klassisk" trappkoppling. OBS också att det då bara är ena änden som kan reglera ljusstyrkan, och i andra änden kan man bara växla mellan släckt och den ljusstyrka som valts i ena änden.
Med "snålvarianten" så räcker det med totalt fem ledare inkl jord på det ställe det går flest ledare. OBS att med avseende på värme så räcker det att dimensionera för att klara kylningskravet på två fullt belastade FK - det blir ju totalt inte mer ström än så, så en halvdålig tumregel är att om du får köra t.ex. nolla-fas-jord i ett rör så får du i stort sett också klämma in hur många tändtrådar som helst i samma rör om allt matas av samma säkring i elcentralen. Nån annan kan säkert tillägga att det är olämpligt att trä in så många kablar att man måste ta i med våld o.s.v.
Sidospår: Jag skulle eg. vilja se en impulsdimmervariant där man kör trelägesbrytare som återfjädrar mot mitten. Kort tryck uppåt = tänd, kort tryck nedåt = släck, längre tryck = dimma upp/ned. Verkar tyvärr bara gå att få med KNX eller liknande...
Varför treläges? Du har ju den funktionen med en vanlig impulsdimmer, helt återfjädrande. Ett tryck för tänd, ett tryck för släck, och håller du inne knappen så dimmrar den upp eller ner. Det du beskriver liknar dock en krondimmer, men där kan du ju tända både uppåt eller neråt.yxis skrev:
Problemet är ju just att upp och ned sitter på samma knapp. Vill man justera lite så måste man i hälften av fallen "vända" via max (eller min)...
Det absolut lyxigaste vore en ändlös ratt (med typ lägesgivare), helst med elektromekanisk broms som bromsar rörelsen när man nått "logiskt" ändläge, så att känslan blir helt som en enkel rattdimmer. De enkla rattdimmersarna har trots allt det överlägsnaste användarinterfacet så att säga...
Det absolut lyxigaste vore en ändlös ratt (med typ lägesgivare), helst med elektromekanisk broms som bromsar rörelsen när man nått "logiskt" ändläge, så att känslan blir helt som en enkel rattdimmer. De enkla rattdimmersarna har trots allt det överlägsnaste användarinterfacet så att säga...
Ja eller så släpper man bara knappen och trycker igen om man märker att den är på väg åt fel håll
Sätter för övrigt nästan uteslutande bara tryckknappsdimmrar hemma hos folk, dels för att det ser snyggare ut med likadana brytare hela vägen, och sen pga av trapptändningen som är obegränsad.
Moderator
· Stockholm
· 57 991 inlägg
Det går nog att få den att fungera, men jag tror att den måste kopplas "baklänges" med mellantråden in på L vilket kanske inte känns helt rätt.
Klicka här för att svara