Har man stått i strumblästen och fått en smäll så att man ramlar har man med största sanorlikhet fått ström från handen genom kroppen och till jord via foten=omgående läkarbesök.

De flesta som får en stöt överlever och mår fint, en del får problem efter lång tid, finns det då dokumenterat i sjukhusjournal vad som har hänt är det lättare att få rätt vård vid senare tillfälle eller ersättning från försäkring om det är aktuellt.
Sen finns det en liten,liten del som mår fint efter olyckan men som dör oväntat, det sägs att de första 48timmarna efter smällen är de farligaste.

Törs du ta den risken?

Kan tillägga att jag har jobbat som elektriker i Norge, här är det omgående transport till akuten vid en olycka, oavsett hur stömmen har vandrat i kroppen.

corre skrev:
Och väga in avståndet till nattöppen akut i övervägandet...
Det är ju ingen fråga om saken att man måste ta det hela seriöst, men som allt annat får det inte gå till absurdum.

//Patrik

Tack för omtanke och råd från er alla. Har nu besökt VC och kollat EKG, blodtryck mm. Läkaren tittade också efter ev brännmärken men allt var OK. Fick klartecken och lämnade 300:- fattigare men förhoppningsvis utan framtida men 😃
Har nog hanterat el på farligare sätt tidigare men det här var jag inte beredd på. Brukar ju slå av strömmen, pula och sedan kolla att det funkar. Nu vet jag mer iaf.

Lampan blir antagligen skrot, dottern får avgöra det.

• Gilla
manose och 5 till
  • Laddar…
Idag har en elekriker från fb testar jorden. Den var ok. Däremot påpekade han att det inte fick hänga lösa tåtar i taket. Uttag gäller och tar upp det med fb. Dessutom hade han vänligheten att laga lampan och koppla in den.
Dottern kopplade på charmen (hjälplösa minen)?

Heders åt den killen!

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.