Jag har ett gammalt uttag i köket för lampa. Den är rund och har tre hål och en pinne som sticker ut (det betyder väl att den är jordad?) Nu har den spruckit och jag måste köpa ett nytt uttag och byta ut. Problemet är att det inte går att få tag på såna uttag längre. Vilket uttag ska jag välja istället? Jag gissar att det är ett med två hål och en pinne i mitten? (se bild).
Men hur ska jag koppla den?? Är det inte annorlunda jämfört med den gamla med tre hål?
JAg kommer att få hjälp att koppla den av en kompis, men han är inte elektriker, så jag vill försäkra mig om att det blir rätt genom att fråga någon kunnig.
8871563853854.jpg

Har du en enkel eller dubbelströmbrytare till lamputtaget?
Du eller din kompis kan öppna uttaget och kolla hur många tråda som sitter fast och vilka färger sladdarna har på dom olika positionerna.

Aha! Så det har betydelse vilken strömbrytare man har... Jag tror att det är enkel strömbrytare. Ska kolla hur många trådar och vilken färg, men hur går jag tillväga sen då? Är uttaget i bilden rätt uttag som jag ska köpa?

Tre hål (2 fas + nolla) är ett kronuttag, dvs att du kan styra två oberoende tändningar, var ganska vanligt förr i större takkronor där man då kunde tända halva eller hela lampan. Men använder man inte den funktionen så har man kanske också med åren bytt brytaren till en enkelbrytare, dvs med en vippa och då kan du använda sånt uttag du visar. Jag tror faktiskt inte det går att få tag på jordade kronuttag idag.

Redigerat:
Du behöver öppna det gamla uttaget och titta vad som finns.
- Finns det ingen gul/grön skyddsledare framdragen, och övriga uttag i köket vid matbord etc (dvs en bit från diskbänk och spis) är ojordade, då ska du köpa ett ojordat lamputtag (två eller tre hål utan pinne).
- Är däremot alla uttag i köket jordade, då är det rätt uttag du har på bilden.

Du behöver då också en motsvarande stickpropp till lampan, som förhoppningsvis inte har en kronfunktion (två tändtrådar).

Dessa gamla kronuttag..... De var ju vanliga då jag inte fanns.. Men vad jag har förstått så är det två tändtrådar och nolla (+ ev. jord) anslutna. Men två faser från samma fas kan ju inte dela på samma nolla, vad har jag missat här?

Vi har ojordade kronuttag i hela huset men dessa styrs med en enkel brytare och har bara två tåtar anslutna, tändtråd och nolla.

El-Datornörd skrev:
Dessa gamla kronuttag..... De var ju vanliga då jag inte fanns.. Men vad jag har förstått så är det två tändtrådar och nolla (+ ev. jord) anslutna. Men två faser från samma fas kan ju inte dela på samma nolla, vad har jag missat här?
Varför?

Det är ju en och samma fas som delas i strömbrytaren. Dvs fas till brytaren, två tändtrådar från brytaren till lampan, samt nolla till lampan. Allt från samma grupp

Det är ju en och samma fas som delas i strömbrytaren. Dvs fas till brytaren, två tändtrådar från brytaren till lampan, samt nolla till lampan. Allt från samma grupp
Så långt hade jag inte tänkt. Tack!

Jordade kronuttag som kati verkar ha var väl en specialstandard som inte passade ihop med några andra lampkontakter?

Om det är två knappar som styr lampan (prova att sätta i stickproppen på alla tre sätten - på ena sättet kommer lampan inte funka alls, på andra sättet kommer knapp 1 styra lampan och på tredje sättet kommer knapp 2 styra den) och du vill kunna fortsätta använda båda knapparna så behöver du i princip ett dubbelt lamputtag:

http://www.nimaab.se/se/art/lamputtag-dubbelt.php

Om inte nån klåpare tagit vad som råkat finnas i bra-att-ha-lådan så är det väl högst osannolikt att jord inte är framdraget om det är ett jordat uttag som är så gammalt. Däremot kanske det hände att de inte var kronkopplade - när de här var nya så fanns det vad jag vet inga jordade varianter av de "vanliga" lampkontakterna.

Tack för alla svar. Nu har jag kollat och det är tre trådar totalt. En gröngul, en blå och en vit. Den gröngula finns endast om det är jordad kontakt. Det är i köket och alla kontakter är jordade. Då passar alltså uttaget i bilden ovan. Endast en strömbrytare. Hur går jag tillväga och kopplar trådarna nu? vart ska trådarna in. Jag har kollat bakom uttagen och det verkar inte vara alltför komplicerat. Finns inte så många ställen att koppla in trådarna... :P hur gör man med gröngula tråden?

Blå på N, vit på P (eller L) och gulgrön på jordsymbolen i det nya uttaget

Nu var vi och handlade allt vi behövde inkl lamputtaget. Men när vi hade monterat det såg jag till min förfäran att vi av misstag hade tagit ett ojordad uttag med tre hål som bild nedan! :( (det var inte jag som monterade). Så nu undrar jag om det är helt fel och om det är farligt att låta uttaget vara kvar?? Den gröngula tråden kopplades in i mitten, i hålet mittemellan den blå och vita tråden. Behöver jag byta ut det mot ett jordat uttag?
ge08.0000875.jpg

Ja, om det ska bli helt enligt reglerna. Inkopplingen av skyddsjorden blev dessutom inte bra alls.
Gör om, gör rätt, som dom säger :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.