4 756 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Tvåpolig jordfelsbrytare, vilka regler gäller?
Hej, när det gäller inkoppling av en tvåpolig jfb så ska man enligt Häger koppla säkringen före jfb:n.
Vad spelar det för roll? Säg att man som i mitt hus har en jfb för hela huset men en separat tvåpolig jfb för kyl och frys, den tvåpoliga ligger då efter säkringen.
Om man då har en lägenhet som bara har en fas 25 ampere in så måste man ju sätta den innan gruppsäkringarna.
Vad säger regelverket om detta?
Mvh
Vad spelar det för roll? Säg att man som i mitt hus har en jfb för hela huset men en separat tvåpolig jfb för kyl och frys, den tvåpoliga ligger då efter säkringen.
Om man då har en lägenhet som bara har en fas 25 ampere in så måste man ju sätta den innan gruppsäkringarna.
Vad säger regelverket om detta?
Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ja, det ska alltid finnas en säkring före en JFB. Den är till för att sätta en gräns på märkkortslutningsbrytförmågan Icn hos JFBer, dvs den maximala kortslutningsström som den förmår att bryta. (Det är egentligen en egenskap enbart hos JFBer med inbyggt överströmsskydd.)
Tittar du i Hagers spec så ser du att denna säkring får vara smaskigt stor, typ 63 A och uppåt, vilket ger en kortslutningsbrytförmåga på 6 kA.
Med andra ord så finns redan denna säkring i din central eller vid elmätaren.
EDIT: Sedan finns ju en säkring till (den som GK100 avser) - gruppsäkringen som skyddar gruppen som vanligen är på 10 A.
Tittar du i Hagers spec så ser du att denna säkring får vara smaskigt stor, typ 63 A och uppåt, vilket ger en kortslutningsbrytförmåga på 6 kA.
Med andra ord så finns redan denna säkring i din central eller vid elmätaren.
EDIT: Sedan finns ju en säkring till (den som GK100 avser) - gruppsäkringen som skyddar gruppen som vanligen är på 10 A.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag kan inte förstå hur Bo kan orkar göra såna djupgående svar i ALLA trådar ALLA dagar.. Det är bra gjort! 
//Patrik
//Patrik
Okej, jag bara tänker på min systers lägenhet, där sitter en tvåpolig jfb i centralen. Huvudsäkringen sitter utanför lägenheten så det kommer in en fas och en PEN-ledare. PEN-ledaren till PE-skenan, ifrån PE-skenan till jfb:n sen till noll-skenan, separerad såklart. Fasen in i jfb:n via huvudbrytaren och sedan ut till skenan som matar tre stycken gruppsäkringar, Är det då huvudsäkringen som räknas som säkringen innan jfb:n? Har jag tolkat rätt?
Edit: Tack för ett bra svar.
Edit: Tack för ett bra svar.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Tack, det är bara en gammal arbetsskada 
Klicka här för att svara