El
Pölze: Missade det, tur att andra är observanta :)
mortirolo: Inte för inte,men Jula har nog brytare som duger åt de flesta elektriker.
yxis: [citat] Var går gränsen för vilket som måste göras av en elektriker? Det här är väl ett fall där det borde vara rätt okej att hempula anslutningen av jordledaren till diskhon, och sen dra fram den till en dosa som en elektriker ändå ska göra något i? [citat] Det finns nån klassiker på Youtube där detta hände i USA, vet iofs inte exakt vilka spänningar som kopplades ihop men det
Bo.Siltberg: Det finns ingen gratisinformation, och definitivt ingen "tutorial" som tillåter att man börjar dra kabel efter en steg-för-steg-beskrivning. Den kanske enklaste ingången är boken Elinstallation yrkesmannaskap, montörs- och faktaboken, men den bästa är nog ändå byggahus.se :thumbup:. Vi har nog behandlat alla relevanta ämnen här - lite svår att finna i en strukturerad form bara bland
hempularen: Det skall räcka med IP44. Rent regelmässigt behöver det inte ens vara det om den sitter på minst 225cm höjd (kan ha fel om antalet cm). Men till det formella kravet skall man lägga in lite sunt förnuft. Om det finns risk att man sprutar med duschen på lampan så skall den ändå hålla IP44. Det handlar inte enbart om direkt risk för elchock utan även om risken att lampan exploderar om
manose: [citat] Byte av central och framdragning av nya grupper till köket tog ungefär en dag. Materia kostade cirka 5000. [citat] Hällen matas av den gamla 3G4. Ugnen matas med en av faserna i 5G2.5. Har installerat ett Perilex och ett Shukouttag på 5G2.5:an men bara fasen som går till Shukouttaget är ansluten i centralen. De övriga är oanslutna. Det är tydligt märkt både på Perilexuttaget
Kloge: Var det inte någon här på forumet som gjorde en app som med hjälp av kameran läste av blinkningarna och räknade ut förbrukningen? Sent from my HTC Wildfire using Byggahus
hempularen: Jag har aldrig försökt mäta på en elekktronisk trafo. Men jag gissar att svårigheten beror på att det är en högfrekvent spänning. Om den sedan är en pulserande likspänning eller en växelspänning (växlar polaritet) spelar troligen inte så stor roll. En enkel multimeter klarar bara att mäta spänning 1 - 2 kHz. Jag har sett en lite proffisgare som klarar upp till 20kHz, vilket inte
yxis: Intressant tips, tack! (Jag är för övrigt på väg att faktiskt mäta på det här. Jag ropade in en "power line disturbance monitor"-burk på senaste ETA-auktionen. Det visade sig att den funkar finfint när jag tagit bort den underliga kontakten för insignal och istället gjort en sockerbitkoppling som passar i "värsta kopplingen"-tråden. Upp till 1000V in med rätt hög impedans
yxis: mikst: Om det är tre ledare, du har mätt upp 230V (mellan svart och vit/blå), och färgerna är svart-vit-röd eller svart-blå-gulgrön så borde det gå fint att montera jordade uttag där elementen suttit. Bo: Beror jordfelsbrytarkravet på att det räknas som en "ombyggnad" och inte bara "utökning/underhåll"?
yxis: [citat] Du ska alltså ta bort en inbyggnadsugn och en spishäll och senare byta till en vanlig spis? Kan du inte bara låta hällen och ugnen stå och "skräpa" där nya spisen sen ska in, till du får den nya monterad? (Om något företag som ska installera en ny spis tar extra betalt för att ta bort gammal spis så förtjänar de alla sorters dumstrutar...)
Donald-Duck: Här finns lite grundläggande om hur man mäter med en multileter. http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaggande-ellara/koppling-och-matteknik#multimetern
elmont: Det är väl ungefär lika intressant som väääääldigt många andra utvikningar i det här forumet, ett tips skit i det du inte tycker om ;)
Bo.Siltberg: Jo det gör jag alltid slentrianmässigt - jag bara snöade in på de fall där det enligt reglerna inte krävs. Om man vinner på det - ja hur ofta hittar ni ett fel? Jag tycker i alla fall att mätningen är värdefull för man kan stämma av de små skillnaderna i förimpedans/kortslutningsström mot ledningslängderna mellan olika mätpunkter och därmed få ett bra kvitto på att alla
Bo.Siltberg: lite svåra att få i ett schukouttag bara... En energimätare som kan mäta spänning och ström samtidigt kostar bara 149:- på Clas. [bild]
yxis: Om det inte är just metall, utan t.ex. samma färg som teglet, så kan du ju faktiskt måla uttaget. Om du maskerar uttagsbrunnarna (och har själva uttags"mekanismen" helt bortplockad) när du målar så kan det nog bli helt okej. ... säger jag som har ett penselmålat uttag på uteplatsen vid stugan, fast det var mest penselmålat för att det suttit i en scenljusanläggning en gång i tiden
yxis: Jag tror de medvetet tonar ner gör-det-själv-grejen. Om folk faktiskt börjar åka dit för att de i TV erkännt att de hempulat så lär det väl rätt snart ta slut på folk som är sugna på att vara med i de där programmen. Rent allmänt så har väl både de totala galenheterna i hur folk hempulat el och de galna utskällningarna minskat i sista säsongen...
yxis: I torrt utrymme kvittar det säkert men om det finns minsta risk för fuktighet så tänk på att det är kanske inte jättebra att blanda olika metaller. Får du fukt som rör båda metallerna samtidigt så får du galvanism som sakta skadar ena metallen. Antagligen inget problem om det är metallreglar i ett vanligt uppvärmt hus. En bonusfråga är om slangar verkligen lönar sig jämfört med
yxis: Aha, intressant. Undrar hur många som monterar på ett uttag för fast installation när honan pajat på skarvsladden? Deras dosor har ju dragavlastning för att passa med lösa kablar i väggarna, så det blir nog faktiskt inte så farligt som det kan låta :)
yxis: ... och om du har vattenburen värme fundera på om du kanske vill förbereda för solvärmepaneler (vattenburna), då vill du också ha nån slags kanal att dra rör i men den bör mynna ut där du har varmvattenberedare/panna/värmeanläggning snarare än i närheten av elcentralen. Tänk också på att ett tomrör lär väl ge en del värmeläckage. Nån annan har säkert bra tips på hur man
Rosette: Petade lite på glimtändaren och lysröret och sedan vips så fungerade det! (bytte båda för någon vecka sedan så det kändes otroligt att de skulle vara trasiga). Tack ändå!
yxis: Egentligen så ska elektriker också lägga t.ex. flexslangar å sånt... Jag håller med Rrrrr, dra den genom en dörröppning. Om du absolut ska fuska och dra där det kommer en innervägg så är det kanske bäst att faktiskt lägga som om det vore vanligt golv, d.v.s. lägga klinkersplatta (plus monteringsgrejerna för värmekabeln o.s.v.) under innerväggen just där kabeln passerar. För
yxis: Det är nog olika för varje dimmer och för den delen reglage om det är okej att blanda 10V-styrspänningen med 230V i samma rör/kabelkanaler. Det avgörande är väl om 10V-styrspänningen får ligga på 230V-potential relativt skyddsjord utan att LED-utgången också lyfts till 230V-potential. (Det finns vad jag förstått för övrigt speciell "KNX-kabel" (tror jag den kallas) för
yxis: Beroende på hur dina cafélampor ser ut (osäker på exakt vad som menas med cafélampor) så kan det kanske funka med halogenlampor som passar i vanliga lamphållare och ser ut i stort sett som vanliga lampor. Halogenlampor på 42W (tror jag det är?) motsvarar nästan 60W vanliga lampor. Dimmern borde klara 420W klart lättare än 600W (även om den faktiskt verkligen ska klara 600W - att ange
vectrex: Här är exempel på mattvita, det är exakt samma lack på mina, dock är mina fasta (ej vinklingsbara) så dom är lite mindre diameter på. Är kanske svårt att se att det är matt färg på bilderna, men dom är riktigt trevliga faktiskt (jag tog bilderna åt min bekant). Känns som väldigt bra finish och kvalite i material. Det finns tusentals säljare på e-bay som säljer dessa, de
111111: Skall regla ner taket och sätta huntonit (11 mm tjock) eller liknande, men funderar på hur mycket jag måste regla ner för att kunna använda en standard dosa ex denna http://elbutik.se/product.html/takdosa-2?category_id=1959 art 1420630 Samt är det ett vettigt val av tak dosa
kungälvlycke: Hej! Tack så väldigt mycket för svaret. Så långt svar med så mycket bra information hade jag inte förväntat mig Det var väldigt lärorikt. Jag har ett lock till den och jag ska byta den till en ny för den är lite skadad i plasten. Det har suttit en kabel till i plinten. Jag tänkte byta ut den för den är en kulo, och jag har kollat att jag måste byta den mot en EKK-kabel om man vill
petersv: Vi ändrade (lät elektrikerrn ändra alltså) så att tak och spegelbelysning gick på samma dimmer. Var inte så bra att ha nerdimmat tak p naten och antingen spegeln på eller av som förre ägaren hade. Jag tror (men kolla!) att halogendrivare och leddrivare går bra på samma sorts dimmer samtigigt. Schneider's Exxact-katalog hade bra beskrivningar av vad som ggick att blanda.