8 501 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Ansluta LED-driver fast eller med stickpropp?
Sida 1 av 2
Jag håller på och monterar bänkbelysning i det nya köket. Jag sätter LED-stripes i alu-profiler som jag fräst in i baldakiner. På LED-stripesen har jag lött fast SKX 2x0.75 som jag ansluter till sekundärsidan på drivdonen (12V). Drivdonen ska sitta i fläktskåpet på ena kökssidan och ovanför ett skåp på andra sidan. Till fläktskåpet går EKK 4G1.5 till en kopplingsdosa, där en tråd är tändtråd från lampknappen vid dörren. På andra sidan kommer det ner EKK 3G1.5 från taket, även där med tändtråd från samma lampknapp.
Nu är frågan hur jag ska göra anslutningen på primärsidan. EKK är för grov för att ansluta direkt till drivdonen, iaf om man inte ska ha omantlad tråd som sticker ut. Jag funderar därför på vad som är bäst, att sätta uttag som styrs av lampknappen och ansluta drivdonen med stickpropp, eller att sätta anslutningsdosor och koppla in drivdonen fast i dessa. Drivdonen har även specificerat fas respektive nolla, om det spelar roll vilken som är vilken så är det ju dumt med stickpropp.
Nu är frågan hur jag ska göra anslutningen på primärsidan. EKK är för grov för att ansluta direkt till drivdonen, iaf om man inte ska ha omantlad tråd som sticker ut. Jag funderar därför på vad som är bäst, att sätta uttag som styrs av lampknappen och ansluta drivdonen med stickpropp, eller att sätta anslutningsdosor och koppla in drivdonen fast i dessa. Drivdonen har även specificerat fas respektive nolla, om det spelar roll vilken som är vilken så är det ju dumt med stickpropp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du kan använda SKX även på primärsidan till transformatorn och ansluta direkt i dosan även om det egentligen klassas som fast installation. Det är ju väldigt kort avstånd mellan dosa och transformator? Du kan (och bör) även klamra denna SKX vid behov för att undvika ryck o slit, och därmed förenkla dragavlastningen i dosan. Använd t.ex Wago 222 som toppklämma då den tar både 0.75 RK och 1.5 EK/FK.
Anslutningskabel får vara klenare, och LED-konverters tar knappt grövre i alla fall.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
I ett sådant läge brukar jag försöka sätta driverns primärsida dikt mot dosan och sedan köra FK från dosan till drivens kopplingsplint.
Om det egentligen är ok låter jag vara osagt (men kommer säkert få på pälsen om det inte är det
), men det känns snyggare än ex. SKX (som man väl heller inte får klamra egentligen?)
Går det inte praktiskt att montera dessa intill varandra får man väl köra enligt Bos förslag...
Om det egentligen är ok låter jag vara osagt (men kommer säkert få på pälsen om det inte är det
Går det inte praktiskt att montera dessa intill varandra får man väl köra enligt Bos förslag...
Eller så sätter man drivaren ovanpå locket till en lämplig dosa och borrar hål rakt igenom både doslocket och botten på drivdonet så man kan koppla FK rakt in på terminalen. Då kan man hålla 12 och 230 volt helt separerade. Är man ambitiös skaffar men bit lämplig plast och pluggar ingångshålet också. Jag såg en sådan lösning första gången i ett kopplingsskåp i en offentlig lokal. 8 stycken drivdon monterade ovanpå 8 stycken dosor med 12V på "utsidan" och all 230V på "insidan" i dosor och rör. Allt signerat en stor och välrenomerad elfirma. Riktigt snyggt och prydligt. Väl separerat och beröringsskyddat överallt. Fanns även lite slavkopplingar, impuls- och 0-10V styrning i den kopplingen också.ullberg skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Är det transformatorer som inte tillåter något grövre än SKX så får du göra det bästa av situationen och se till att kabeln blir skyddad utan att för den skull gömma den, för någon dold förläggning får det inte bli. Små kabellister kan vara en ide.
Det handlar om en väldigt kort sladdstump mellan dosan och transformatorn, så det borde inte vara något problem. De sitter även i utrymmen där man normalt sett inte är och rotar.
På sekundärsidan blir det lite längre kablar, men där är det väl inte lika noga?
På sekundärsidan blir det lite längre kablar, men där är det väl inte lika noga?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
...så länge det håller sig under 10 A och 200 VA. :|
