Hej,
jag bor i ett relativt nybyggt höghus och hade nu tänkt att borra lite i klädkammaren för att sätta upp en hylla. När jag mäter med min regel och eldetektor som jag köpt på Clas Ohlson så säger den att det intill ena hörnet av väggen finns det el på en yta som är 34 cm bred och sträcker sig från golv till tak. På andra sidan hörnet är det också el 42 cm brett och från golv till tak. Jag hittar även en regel på vardera sida och då säger detektorn att det både finns regel och el på samma ställe. Kan jag lita på detektorn eller ska jag chansa och borra ändå?

Om nu detektorn säger att det är el där du och borrar ändå, varför köpte du en detektor överhuvudtaget?
Chansen att detektorn har rätt är ju faktiskt ganska stor om den används rätt.
I ett höghus lär ju elschakten vara ganska breda, så iaf jag skulle absolut borra någon annanstans eller konsultera hyresvärden först.

Problemet med dessa, lite billigare detektorer, är nog att de inte reagera på ledningar som faktiskt finns...
Så det gäller att borra försiktigt.

Den billigare detektorn från CO är ren skit. Kan inte hitta en spänningssatt kabel bakom en 13mm MDF skiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.