O
Några timmar efter att vi återkommit från semestern var det dags att laga mat. I samma ögonblick inbyggnadsugnen slogs på, närmare bestämt varmluftsfunktionen, så löste jordfelsbrytaren ögonlicken ut. Ugnen hade då inte används på drygt en månad.

Jag slog av alla dvärgbrytare och återställde sedan jordfelsbrytaren igen. Inget problem. Återställning av grupp per grupp inklusive omstart och återställning av alla förbrukare. Inga problem. Återställde ugnsgruppen sist och lagade mat. Inga problem. Det var nu några timmar sedan.

Ugnen är en Electrolux från 2007. Centralen är från 2009 av fint svensk kvalitetsmärke med gott rykte vanligt i industrin. Jordfelsbrytaren har tidigare bara löst en enda gång då till följd av en trasig grendosa ifrån IKEA. Testknappen motioneras pedant första dagen i varje månad och har aldrig strulat.

Frågor:

Är det ett välkänt tillfälligt problem med gamla ugnar, vad är det i så fall som händer, eller håller den på att ge sig?

Tycker ni jag skall avvakta eller börja mäta och felsöka direkt?

Jag vet inte om det kan vara aktuellt, men varmluftsugnen har väl rörliga delar? Kan det vara så att de har "geggat fast" under frånvaron vilket gör att motorna drar mer ström i startögonblicket?

(...men det borde väl inte ge ett jordfel...?)

avvakta

Avvakta, händer det igen så kan du börja felsöka.

Vad säger egentligen frugan om att du testar JFB så ofta som 1 ggn i månaden? ;)

Edit: Elmont var snabbare.

//Patrik

Som sagt, avvakta. Händer det igen får man börja felsöka.

Det är lätt att misstänka ugnen - och kan vara så enkelt som en rengöring inuti.
Men det kan också vara något helt annat någon helt annanstans - fukt i en utomhuslampa som ger överledning N-PE.
Eller JFBn själv som yrvaken av er återkomst snedtände på den strömpuls som ugnen skapade.

O
En gång är ingen gång....två gånger en tradition... tre gånger en vana

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Säker på att grannens katt inte gick förbi samtidigt och triggade nån utomhusbelysning?
Svarta katter!.....

Så som felet beskrivs så kan det ju antingen vara ett fel i ugnen, att dte uppstod en krypström. Eller så har du överledning mellan nolla och jord någonstans i anläggningen. Då kan strömstöten när du startade ugnen ha gjort att strömmen i nollan blev så stor att ström letade sig ut i en annan del av nollan till felstället.

Dels kan det vara bra att fundera över om någonting var inkopplat som inte brukar vara inkopplat någonstans i huset.Eller om något annat som drar mycket ström var igång.

Dels kan man försöka provocera fram felet genom att köra ut mycket ström i nollan starta ex. ugnen på hög effekt, och samtidigt kanske kaffebryggaren (om den går på samma fas, annars sänker det strömmen i nollan).

Det är troligtvis bara ugnselementet som tagit upp lite fukt nu när det inte använts på en tid. Är inte så ovanligt med ganska stora läckströmmar från slingor som normalt jobbar i temp upp mot glödgade. När det nvänds regelbundet är det ok igen.

O
Jag testade ugnens pyrolysfunktion för första gången och gjorde en ordentlig grovrengöring. Gjorde även lite isolationsmätningar på anläggningen utan att hitta något samt mätte strömmen i alla ugnens ledare med oscilloskåp. Glömde spara kurvorna och posta här men det man kunde tydligt se hur strömmen varierade under uppstart, uppvärmining och varmhållnig. Nu funkar allt dock bra så jag gissar på att GK100 hade rätt. Det var nog fukt i elementen eller i spolen till fläktmotorn som spökade.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar för fukt i elementen. Jag har varit med om att man fått "bränna" elementen ett tag för att "klara" isolationsproven.

Bonusfråga: hur mäter du ström med oscilloskopet? Seriemotstånd på nollan och spänningsmätning över motståndet, eller?

O
Nej. Jag har beröringsfria mätsensorer för lik- och växelström. Samma princip som i en vanlig tångamperemätare.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.