S
sajjen: Detta har varit uppe på forumet tidigare, om jag minns rätt så var anledningen att "byglingarna" förbjöds att en dvärg ska bryta strömmen även om armen hålls uppe. Om tre byglade enpoliga hålls uppe och en av de löser ut, så gör inte de andra det. Trepoliga är reglade "på andra sidan armen", internt i dvärgen.
2 svar · 2,5k läst
S
Sixtenblixten: Är det utanpåliggande och synligt skulle jag nog valt EKRK, lättare att få rak och fin då den inte är lika sladdrik som ekk.
4 svar · 829 läst
C
ConnyK: Där ser man, verkar vara troligt att dom använt fördragna rör och använt blå/svart/gulgrön. Risken för förväxling är inte heller så stor, huset är uppvärmt med direktverkande el och alla elemet är 400V.
12 svar · 3,7k läst
Y
yxis: [citat] Vill man verkligen handla från ett ställe som särskriver "likströms transformatorer"? Om de särskriver en sån grej, hur funkar det då att prata med dem ifall man behöver returnera något? :confused: Vad gäller fjäder, impulsdimmer o.s.v. så är min erfarenhet av dels ett par rattdimmers och dels ett par waveman fjärrstyrbara dimmers att dimmerfunktionen används bara i
18 svar · 6,2k läst
Y
yxis: [citat] Jag har då råkat ut för lampor som pajat på så sätt att glasbubblan lossat från gängan. Visserligen bara någon enstaka gång, men det har hänt oftare än att jordfelsbrytare löst ut på grund av något riktigt fel (och inte p.g.a. klantighet att man råkar lägga ihop nolla+jord på en grupp man brutit fasen på eller liknande)...
23 svar · 2,5k läst
E
elmont: Eftersom du ändå måste få en behörig installatör att begära flyttning av mätaren kan du be denne att se efter vad det är för kabel, det ser han troligen på en gång. Och skaffa ingen kabel och kabelrör innan ni pratat med nätägaren, för på många ställen håller nätägaren med både rör och kabel. MEN då måste man prata med dom först och allt det här borde den som ska göra
9 svar · 2,4k läst
S
Stenper: Verkar vara precis vad jag letar efter, stort tack uno!
3 svar · 3,2k läst
O
Odjuret: Dumt å missa nollan kan säkert bli roliga händelser:p tack för hjälpen
3 svar · 1,5k läst
·
K
krissan_k: Tack för tipset :)
2 svar · 6,2k läst
Kattvovven
Kattvovven: [citat] Fast har man som hos oss en stor fläkt per lgh (alliance), som drar strax över 100 watt, dygnet runt så är det inte helt försumbar kostnad. Speciellt när alla 120 lgh har det. :)
9 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag räknar detta till två fel, vilket är så långt som dagens regler också sträcker sig till, dvs det "får" skapa en farlig situation. I detta exempel kan vi dessutom lägga en förhoppning till inverterns interna överlastskydd.
51 svar · 11,1k läst
S
sukke2k: Kanon :) tack för hjälpen. Sent from my GT-S5570I using Byggahus
2 svar · 2,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Räkna igen. Strömmen i vardera fas och den gemensamma nollan sjunker till hälften med två faser. Med tre faser (om vi antar tre lampor) sjunker spänningsfallet till en fjärdedel, för då trollas nollan bort helt, ren magi ;) I = ström genom en lampa, R = ledarresistans för en ledare. 1-fas: ∆U = 2•IL•RL + 2•IN•RN 2-fas: ∆U = IL•RL + IN•RN
20 svar · 3,8k läst
Y
yxis: Sälj FKKJ-kabeln till den som nyss startade en tråd om 160 meter kabel till belysning ;)
27 svar · 3,7k läst
Y
yxis: Bänkuttaget förutsätter kanske att baksidan är åtkomlig. Hur ska man annars kunna byta uttaget?
17 svar · 14,1k läst
·
U
uno83: 3-fas 10A måste väl räcka? då kan du ju köra en 10A för TM och en för TT, det måste ju vara fullt tillräckligt om du inte har fastighetsmaskiner i tvättstugan.
2 svar · 899 läst
H
huggan: Det är magnet fältet som blir av blixten som orsakar det skulle jag tippa.
1 svar · 3,9k läst
Cricce
Cricce: Tack för svaret, jo antagligen skulle det bli bara en extra summer/ringklocka för att ljudet skulle höras bättre i den delen av lägenheten där "kontoret" är. Att flytta den kunde också vara en möjlighet, men det beror på hyresvärden som tydligen inte är så piff på det, har varit svårt att få andra saker fixade också. Angående porten och låset så jo det är klart att den skall
2 svar · 3,9k läst
·
larsbj
larsbj: En bra länk till http://bengts.blogg.viivilla.se/
4 svar · 2,0k läst
Y
yxis: Man vill nog inte ha vedkamin i ett rum där man inte vill ha vanliga elelement p.g.a. brandrisk :)
8 svar · 4,5k läst
E
EyEr0n: Alltid kul att kunna reta upp någon. Budskapet jag ville få fram var att TS inte får göra installationen själv, då det dels är olagligt, dels kan det leda till att hans hus brinner ner om det blir felaktigt gjort. Men sålänge elmaterial säljs till privatpersoner kommer vi aldrig ifrån detta. Angående kabelval så funkar vilken kabel som helst som får vara utomhus. EKK, EKLK, EXK,
21 svar · 2,1k läst
tack
tack: Tack, ska genast kolla upp detta. http://tyskland.bloggo.nu/
16 svar · 2,3k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Usch ja...det där har man tråkat med två gånger.....och inte ens 90% har man haft nytta av känns det som....
2 svar · 2,1k läst
M
manose: Ugnen ska antagligen anslutas med en vanlig Shuko-kontakt och de får inte säkras till mer än 16 A. Om det är möjligt tycker jag att du drar fram en ny 2,5 mm2 matning från centralen för ugnen och ansluter hällen till det gamla spisuttaget.
1 svar · 1,7k läst
M
majkball: Tack Bo för att du pekade mig i rätt riktning!
6 svar · 8,1k läst
P
petersv: Tänkte då mer på framtida (service)elektriker. Eller en själv om en säkring går. Eller en själv när man behöver mer än 2kW i ett rum... Angående frågn om att dra el på vinden: jag och min elektriker hjälptes åt att fiska ner lite nya rör i väggarna från vinden när all isolering ändå var utriven. Vi borrade ner genom råsponten och hammarbandet ner i väggen. Sedan tryckte vi
6 svar · 8,1k läst
·
P
-PC-: Nej, nej. Ingen trefaspump, skrev 230V :) Det är en Grundfos SQ2-115.
44 svar · 7,0k läst
·
P
Pölze: www.elbutik.se/product.html/spardosa Har monterat hundratalet sådana i en renovering vi håller i för tillfället, mycket enkla att arbeta med. Finns med 40 och 50mm djup
5 svar · 5,1k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Frågar man verkligen den andre hälften om sådana saker? Skulle de överhuvudtaget märka skillnaden om de ej visste?
12 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.