39 629 läst ·
19 svar
40k läst
19 svar
Koppla rörelsevakt
Steinel har många bra ljus/rörelserelän som går att parallellkoppla och som håller länge, har två som har suttit uppe sedan 2009.
http://www.khs.se/produkter.html?app=2&category=el--belysning-4855
Jag hade tidigare två stycken rörelsedetektorer från Jula (tror jag) som jag försökte parallellkoppla men det gick inte, jag var tvungen att sätta extra mellanrelän, nu kommer jag inte ihåg hur det uppförde sig utan extrareläna.
http://www.khs.se/produkter.html?app=2&category=el--belysning-4855
Jag hade tidigare två stycken rörelsedetektorer från Jula (tror jag) som jag försökte parallellkoppla men det gick inte, jag var tvungen att sätta extra mellanrelän, nu kommer jag inte ihåg hur det uppförde sig utan extrareläna.
Redigerat:
Om ljusreläet/röreslevakten inte tål paralellkoppling så tål den inte heller en "tvångsbrytare". Finns det ljusreläer/rörelsevakter som inte tål detta? Jag tvivlar på att det finns.
Som Bo skriver, paralellkoppla helt enkelt båda.
Som Bo skriver, paralellkoppla helt enkelt båda.
Uttryckte mej oklart. En rörelsevakt i vardera ände och några lampor däremellan.Bo.Siltberg skrev:Du vill alltså styra samma lampa ifrån två separata ljusreläer, monterade på olika ställen?
Ännu så länge har jag inte stött på ett ljusrelä som inte har ett relä på utgången. Det hörs om det klickar.
För att parallellkoppla dessa ska först och främst L, N och PE för båda ljusreläerna matas från samma grupp.
Utgången (som är omärkt på schemat) kopplas helt enkelt ihop och vidare till lampan.
N och ev PE till lampan ska likaså komma från samma grupp som matar ljusreläerna.
Visst borde jag kunna koppla ihop en mer avancerad rörelsevakt typ Steinel IS-NM 360, som då kan programeras, med ett enklare typ Steinel IS 1?
Både lampor och rörelsevakter borde gå att få på samma jordade fyrledare(?)
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ja, den större anger ju t.o.m att den går att parallellkoppla. Halva Sveriges internet verkar nere just nu så jag ser inte Jula's modell, men den passar säkerligen ihop med den större.
En fyrledare räcker utmärkt för detta, där tändtråden kopplas ihop med vardera ljusrelä's utgång, och alla lampor på vägen. Viktigt återigen att matningen bara kommer från endera hållet.
En fyrledare räcker utmärkt för detta, där tändtråden kopplas ihop med vardera ljusrelä's utgång, och alla lampor på vägen. Viktigt återigen att matningen bara kommer från endera hållet.
Ja det kan duBengt_C skrev:Uttryckte mej oklart. En rörelsevakt i vardera ände och några lampor däremellan.
Visst borde jag kunna koppla ihop en mer avancerad rörelsevakt typ Steinel IS-NM 360, som då kan programeras, med ett enklare typ Steinel IS 1?
Både lampor och rörelsevakter borde gå att få på samma jordade fyrledare(?)
Klicka här för att svara
