2 115 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dali
Hej,
Var i kontakt med Malmbergs angående styrning av deras LED-multidriver.
När vi diskuterade centralstyrning så fick jag förslaget att använda ett annat drivdon med DALI ingång, Helvar.
Har läst en hel del information om KNX-system men det skrivs inte mycket om DALI.
Är det ett system som är värt att satsa på för styrning av belysning?
Finns det många tillverkare av komponenter för DALI och finns det en gemensam standard så man kan blanda tillverkare?
Jämförelse mellan DALI och KNX, är det något som är mera prisvärt?
Är det något av systemen som är mera "modernt"?
Läste på ett ställe att man drar signalledningen i samma rör som matningen vilket skulle vara att föredra vid ombyggnad i ett befintligt system.
Till LED sitter det DALI-styrda drivdonet nära lampan och inte i en central som med KNX vilket är en fördel om man tänker på spänningsfallet vid långa ledningar och låg volt.
Var i kontakt med Malmbergs angående styrning av deras LED-multidriver.
När vi diskuterade centralstyrning så fick jag förslaget att använda ett annat drivdon med DALI ingång, Helvar.
Har läst en hel del information om KNX-system men det skrivs inte mycket om DALI.
Är det ett system som är värt att satsa på för styrning av belysning?
Finns det många tillverkare av komponenter för DALI och finns det en gemensam standard så man kan blanda tillverkare?
Jämförelse mellan DALI och KNX, är det något som är mera prisvärt?
Är det något av systemen som är mera "modernt"?
Läste på ett ställe att man drar signalledningen i samma rör som matningen vilket skulle vara att föredra vid ombyggnad i ett befintligt system.
Till LED sitter det DALI-styrda drivdonet nära lampan och inte i en central som med KNX vilket är en fördel om man tänker på spänningsfallet vid långa ledningar och låg volt.
Philips har bra info på deras sidor om DALI. Om det är prisvärt är ju inviduellt men jag måste säga att det har blivit ganska populärt med DALI styrningar senaste tiden, har projjat två jobb nu på raken med det.
Ursäkta men jag kom på nu när jag satt och jobbade med ett av ovan nämnda projekt. DALI hittar du inte på Philips sida men däremot en liknande variant som heter DYNAlight, ett ganska smidigt system det med.
DALI är primärt avsett för styrning av enbart belysning i lite mindre fastigheter och kontor emedan KNX spänner över mycket mer än bara belysning (AC, reglering av persienner, larm etc.).mikst skrev:
Har kollat lite på marknaden och jag tycker att DALI verkar väldigt intressant då det är "lagom komplicerat" för hemmabruk. Dessutom är donen konstruerade så att man får dra styrkablaget tillsammans med 240V-kablaget, och det är en väl genomtänkt, öppen standard, dvs man är inte bunden till någon enskild leverantör, som med majoriteten av andra system som går att få tag på för hemmabruk.
Den stora nackdelen är att de DALI-produkter som finns på svenska marknaden idag inte kanske direkt riktar sig mot privatmarknaden och därför är ganska dyra (i förhållande till hur det skulle kunna vara...).
Klicka här för att svara