El
talllrot: Jag har försökt att lokalisera själva summern men kan inte hitta den. Misstänker att den sitter på baksidan av kretskortet men vill helst inte pilla loss det om jag inte behöver. Det där schemat verkar ju intressant dock, ska prova att låta någon trycka åt mig och skruva loss 14 eller 16.
Glufsglufs: 9 av 10 badrumsskåp med armatur + uttag som jag monterat de senaste 10 åren har haft plint för fast fas.
yxis: Sidospår: Vad är det för amatörprylar som inte har backup? Mina gamla Grundig klockradio från 70-talet, deras första med lysdioder istället för mekanisk klocka, har plats för 9V-batteri som inte bara driver klockan utan även kan dra igång väckningen vid strömavbrott. Jag kan dock erkänna att jag är inte sådär jättebra på att se till att ha fräscha batterier istoppade, den
torparnorpan: Japp ringde EON som är min leverantör just nu och de sa samma sak. Så efter mätarskåpet räknas det som min installation och den kan jag förändra hur jag vill ( mer eller mindre så klart) och kan därför också välja vilken elektriker jag vill till att utföra jobben. Så nu är det bara att jaga rätt på en bra elektriker som kan tänkas göra jobbet :-)
Martin_B: Nä, det får bli 20m längre kabel helt enkelt. :) Lika bra så slipper jag greja extra. Tack alla för alla tipsen! :)
Fotografen: Vad jag vet brukar det finnas flera jordtag, har man hållit på och byggt om och joxat i omgångar har man kanske plockat bort ett jordtag i taget och varje gång tänkt "det finns 2 till", sedan rök det sista i brådskan...?
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. När det gäller saker som inte är så noga, snicker osv. så kan man ju hyra in vem som helst. Men när det gäller viktiga saker, som el, där det tom kan bli farligt om det inte blir riktigt gjort så är det ju bäst att göra det själv! Man kan ju aldrig veta vad det är för klant man får hem... :D (Jag gjorde fö mitt värsta egna klantande när jag var "yrkesverksam".
Glufsglufs: Jo, det finns en liten "bricka" man petar in, bara man sen tänker på att man går in med de olika rören från varsit håll i dosan också om man ska köra med två olika spänningar.
Karl-Jonas: Tackar för Ditt svar, och inser att det inte finns ngn. genväg. Trodde i min enfald att det kanske gick att sätta ihop lite leca-block och klart. Vänl Karl-Jonas
mycke_nu: [citat] De dosdimmers som vi har rampar upp och ned automatiskt på ett väldigt elegant sätt vid till- och frånslag. Med ca 50 spottar installerade har vi endast bytt en lampa på två år. Hustrun har dessutom dille på kristallkronor vilka är tända (dimmade) 24/7 under den mörka årstiden. Där har vi inte bytt en enda glödlampa. Syns dock på elräkningen..
yxis: Man kan ju undra varför det ska vara så svårt att tillverka armaturer som har sladd med stickpropp påmonterad vid leverans, men där kabelgenomföringen lätt kan (ev med borttagning av plast, som man klipper upp hålen på kulodosor) rymma EKRK, och där det sitter en vanlig "sockerbit" precis innanför skalet där kabeln kommer in. I det här Grundtal-fallet så är väl designfel nummer
PST: Engelska systemet med en säkring i stickproppen har sina fördelar ändå...
El-Datornörd: [citat] Det är ju inte så bra. Tyvärr är den inte så värst ny, den har ett par år på nacken. Det är mer på senare tid som jag märkt att den orsakar störningarna. Ska titta lite extra noga på det när tiden tillåter. [citat] Experimentera är alltid intressant:) Jag har gjort några mindre test, flimret i lysrören försvinner ju lägre effekt man kör sugaren på. Det stannar
yxis: Man kan tänkas fråga om man får blanda ojordat och jordat ifall man jobbat som elektriker för 30-40 år sen och sen gjort annat utan att ha följt hur reglerna ändrats. Inte så troligt, men inte fullständigt otänkbart heller. :)
Glufsglufs: Ja, annars så är det inte en riktigt frisk anläggning....:x
Bo.Siltberg: Det här är inget konstigt - i de fall en dimmer matar ett "vanligt" uttag brukar man sätta en skylt vid uttaget som anger max tillåtet effektuttag.
yxis: [citat] Det uttaget matas med fördel från en tredje fas i samma rör, om det inte är för mycket att dra in en femte ledare.
yxis: Okej, det kan kanske funka om man har tur att köra nätverk över EKKX. Jag tror att det är en bra idé att ta paren diagonalt, men det är bara en magkänslagissning. Praktiska studier visar iaf att fyrskruv i form av telefonstation-patchkabel med svart-röd-gul-vit bara tvinnade alla fyra var tillräckligt för att ett par rätt långa kabeldragningar (i övrigt med riktig kabel) skulle sluta
S_Jonsson: Egentligen vill jag bara ha en sensor i botten och toppen, får gärna slå av när man går ur trappan. Att detta bara skall fungera under höst och vinter + natt går ju lösa med vanlig timer och 2 min jobb 2ggr per år.
Glufsglufs: [citat] Även fast du är ironisk så har du en poäng. Jag sitter och projjar el och det är i många fall bedrövligt hur lite förståelse en arkitekt (erfaren som oerfaren) har när det gäller el och vad som funkar praktiskt och inte. Det är inte helt spejsat att delar av ett hus/lägenhet måste följa det som har med elen att göra i vissa fall, iaf om den boende vill ha en fungerande
mycke_nu: Har kondensatorn ett metallhölje som står i förbindelse med skyddsjord så kan den absolut orsaka båda felen.
Jonbeee: Aaah! Ni har rätt! "Tänkte inte på det..." :o Vid en koll så visar det sig att trafon klarar 20 - 60 W, och att det sitter 3 X 20 W i de tre ursprungliga spottarna. Enklast borde ju vara att sätta 3 X 15 W istället, den jag tillsatte är max 10 W... Tack för snabba och bra svar!
elmont: Och oavsett hur man i framtiden ska ha det med dom som utför eljobb så får jag hoppas ett man inte sänker nivån till den standard som finns i USA för där är den på vissa ställen skrämmande låg.
haavard: [citat] Det tog ungefär 30 sek innan jag började mistänka att det där var en bedragare. En snabbgoogling bekräftade i princip mistanken!
Bo.Siltberg: Det finns färdiga perilex sladdställ att köpa, men de verkar bara finnas med PVC-kabel. Om bruksanvisningen anger att en "värmetålig" kabel krävs så behövs en annan modell. Men vi hade frågan uppe nyligen på vilka grunder tillverkarna kräver en värmetålig kabel... [bild]
yxis: Motstånden är ju inte precis dyra heller, eller avd sägs om 82,4 öre plus moms? :D https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-594-30&toc=19848
n0ir: Tack för hjälpen! Det var mycket rikigt dimmern som hade gått sönder. Gick tillbaka till CO och fick utan gnäll ett presentkort på beloppet (trots att den köptes för precis lite mindre än två år sedan).