Jag skulle behöva lite åsikter och input om hur vi ska göra med vår el.

Vi ska anlita en elektriker till att sätta upp två uttag; ett vid proppskåpet och ett i tvättstugan. Dock så saknar vi idag jordfelsbrytare då vårt hus (och elen) är från -62. Idag hade jag en elektriker hemma för att titta på jobbet och enligt honom är de enligt lag tvungna att montera en jordfelsbrytare på åtminstone de nya uttagen. Då vi gärna vill ha en jordfelsbrytare så det är inget problem med det men elektrikern väckte också frågan om vi vill byta hela centralen när vi ändå håller på.

De skattningar på pris för de två olika alternativen blev:
  • Två uttag och en jordfelsbrytare på hela centralen ca 4500:- +eventuell felsökning av jordfel
  • Två uttag och en helt ny central ca 8500:- +eventuell felsökning av jordfel
Priserna tycker jag som lekman känns helt ok så det är bara snålheten som får mig att tveka. Vad tycker ni, är det värt de extra pengarna för att byta ut elcentralen mot en ny?
Till saken hör att vi har tänkt att i framtiden inreda ett rum i källaren som spa samt eventuellt sätta upp lite utebelysning någon gång i framtiden. Då kanske det är lika bra att ha en ny central så att det finns lite plats att bygga ut systemet på. Ge mig tips och synpunker på vad ni tycker att jag ska välja samt om det är något särskilt jag borde tänka på vid de respektive alternativen.

Det handlar mest om du "vill ha" en ny central med automatsäkringar och är beredd att betala för det. En frisk gängcentral från 1965 är i praktiken outslitlig, det som ev dödar den är varmgång eller yttre våld. Likaså är det en smaksak om man vill byta hela centralen mot en större med plats för utökning, eller sätta jfb i en lite större låda .

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Eventuella jordfel på de nya uttagen kan du utesluta om han inte kopplar allting fel :P Men har ni planer på att renovera i framtiden så tycker jag absolut att ni ska byta centralen, såvida där inte finns gott om lediga säkringar idag? För isåfall räcker det med att han sätter en liten kapsling vid sidan av med en JFB över hela anläggningen. Att bara sätta JFB över de två nya uttagen kommer bara medföra dubbelt arbete om ni sen ska renovera, för då får man ändå koppla om det.

Tror nog visserligen att felsökningen av jordfelen är för hela anläggningen efter det att han satt jordfelsbrytare (över hela anläggningen då och inte bara två nya uttagen).

Vi bytte central för 2.5 år sedan när vi gjorde om delar av elen, men den centralen var nog betydligt äldre och i ganska dåligt skick, ont om plats och ingen separerad noll/jord-skena om jag minns rätt, vilket ställer till det lite när man sätter JFB.

Ja förlåt, läste lite för snabbt, tolkade det som att han bara skulle sätta JFB över de två nya uttagen och inte hela anläggning i punkt 1 :)

Om priserna inkluderar material så låter det som bra priser. Det är väl då en smaksak vad du väljer. Ha dock i åtanke att felsökning efter eventuella jordfel kan medföra en rejäl extrakostnad.

mlkjhr skrev:
Ha dock i åtanke att felsökning efter eventuella jordfel kan medföra en rejäl extrakostnad.
Å andra sidan är det kanske dessa pengar som är den bästa investeringen. Eventuella jordfel vill du definitivt bli av med då dessa kan vara farliga för både person och egendom (brandrisk).

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
En diazed central håller som sagt nästan i all evighet. Sätt jordfelsbrytare på hela anläggningen, och går det inte p.g.a. diazedcentralen (om den inte har separerbar PE och N skena) så byt ut den.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Tack för svaren.

För att förtydliga mig lite:
I båda alternativen är tanken att jordfelsbrytaren ska täcka hela anläggningen.
I dagsläget har vår central inte en separerad jord/nollskena men det gick att ordna med en extra "box" enligt elektrikern.
Vi har bara en ledig plats kvar i centralen så om vi behöver bygga ut den i framtiden antar jag att vi kommer bli tvingade till en undercentral?

jag börjar lute mer och mer åt att byta hela centralen men man får ju en hyfsat stor påse lösgodis för de 4000 som de skiljer mellan alternativen...:|

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
...och som sagt, lägg till en liten påse lösgodis för felsökningen. Är inte nolla och jord separerad i centralen så är det ju inte omöjligt att liknande "fel" finns längre fram i anläggningen.

Finns det plats och WAF är nöjaktig så går det ju att sätta en kompletterande central vid sidan om - det blir inte lika dyrt.
Det kan ju också finnas skäl till två JFBer, speciellt när utebelysning och uttag utomhus kommer in i bilden, eller om ni har en värmeanläggning etc.
I vilket fall så kan det alltid bli oförutsedda utgifter i form av gammal spis etc som läcker för mycket så att JFBn löser.

Bo.Siltberg skrev:
I vilket fall så kan det alltid bli oförutsedda utgifter i form av gammal spis etc som läcker för mycket så att JFBn löser.
Med risk att upprepa mig. :o Visst har du en så skraltig spis så kan du åka på att byta den och oförutsedda utgifter är ju aldrig kul. Just i detta fall tycker jag dock att du ska försöka betrakta ett högst eventuellt spisbyte som en bonus. Har man saker i ett normalt hem som läcker så mycket så de löser en vanlig 30-mA JFB så ska de sakerna ut. Punkt. Min något fyrkantiga uppfattning.

Sen kan det finnas undantag, jag vet, men en spis hör inte dit, tycker jag.

4k för en ny central kanske känns surt just när fakturan ska betalas men därefter så kommer fördelarna med åren. Bara att kunna lära ungarna hur dom ska göra när en säkring går är guld värt.

Nimajneb skrev:
Bara att kunna lära ungarna hur dom ska göra när en säkring går är guld värt.
Fast att byta en diazed lär man väl dom åldersmässigt runt potträningen. ;):cool:

MMR skrev:
...och som sagt, lägg till en liten påse lösgodis för felsökningen. Är inte nolla och jord separerad i centralen så är det ju inte omöjligt att liknande "fel" finns längre fram i anläggningen.
Enligt min erfarenhet så är det kanske var 4-5 ggn man installerar en JFB som man kan få felsöka lite efteråt.
Så är inte helt självklart att det måste felsökas.

Skulle andra elektriker här på forumet uppskatta något liknande?

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.