J
Jag gjorde en snabb titt på ett elsystem häromdagen. Blev inte helt klok på det så jag tänkte kolla med er.

1. 3-fas kabel (3L och jord via fläta/mantel), svart för utvändigt bruk är draget från invändigt placerat säkringsskåp, genom ytterväggen och åter in i pump+VVB rummet.

2. 1-st separat, vit EKK draget tillsammans på utsidan av huset med 3-fas kabeln. Misstänkt användning: el till badrum. Går via rummet med pump+VVB.

3. 3-fas kabeln går direkt till en kopplingsdosa. Där är jord och de tre faserna kopplade in i plinten. Därifrån har diverse förbrukare kopplats:

3.1 VVB-ser ut att sitta på 2 faser och om jag minns rätt jord.
3.2 Jordat vägguttag, kopplat med EKK. Jordledare avklippt, brun till jord i plinten, och svart till fas. Här sitter ett litet element, samt värmekabel med stickpropp (ej permanent inkopplad).
3.3 Vattenpump. Kopplad på 3 faser till ett motorskydd (med relä/kontaktor som brummar ganska mycket). Från motorskyddet matas en tryckströmbrytare som är monterad på hydrofor. Ifrån tryckströmbrytaren går kabel ut och ned i marken till djupbrunnspump.
3.4 EKK till utebelysning, en armatur i porslin.

Jag kan inte helt bestämma vad jag tycker om denna anläggning. Det är klantigt utfört på många punkter, till exempel saknas klamring på många ställen, dålig eller obefintlig dragavlastning, metallföremål utan jordning, potentiellt "våtutrymme" vid vattenläckage, klantigt avskalade ledningar.

Jag tvivlar på att något av föremålen här verkligen behöver 3-fas. VVB är en 50L stor från 1990, djupbrunnspumpen är relativt modern. Kabellängden mellan säkringsskåpet (porslinssäkringar utan JFB) och första kopplingsdosan där allt grenas ut är ca 10 meter.

För att snabbt säkra upp denna anläggning, vad skulle ni rekomendera?
Litet normskåp med JFB i pump+VVB utrymmet som man ansluter bef. 3-fas ledning till, och därifrån monterar alla förbrukare på individuella säkringar?

Funderar på ny VVB samtidigt, eftersom den bef saknar övertrycksventil, backventil och tja, allt av det man normalt kopplar in en VVB med. Det är bara rör in för kallvatten, och rör ut för varmt. Så varmvatten kan läcka in i kallvattnet, och risk för sprängning föreligger :(

Det var lite svårt att se inkopplingen av vattenpumpen, och jag ville inte ta i någonting, krypa in, rukka något när jag inspekterade.

Redigerat:
Inte bara klantigt utan även farligt då uttaget saknar skyddsjord och resterande är fulnollade.
Rekommenderar att du bryter strömmen till denna kabel och åtgärdar omgående.
Trefaskabeln behöver bytas till nya kablar, alltså inte bara en - det är för många olika förbrukare för att man vill köra dem på en trefasgrupp.
Byte av central till en ny med JFB säger jag inte emot. :) Är dock den gamla i bra skick och går att komplettera med 1-2 JFB'er så behöver den inte bytas.

J
Bo.Siltberg skrev:
Inte bara klantigt utan även farligt då uttaget saknar skyddsjord och resterande är fulnollade.Rekommenderar att du bryter strömmen till denna kabel och åtgärdar omgående.
Japp. Har dock ej tillgång till anläggningen förrän om ca 1 månad. Just nu står vattenpumpen avstängd. Men VVB är på, med minsta temp för att undvika frysning. Det är nog inte helt lyckat att ha den på, när pumpen är avstängd, men anläggningen verkar inte tappa vattentryck. Det har varit tryck i hydroforen (som är sprillans ny) efter flera veckors avstängning av pumpen.

Bo.Siltberg skrev:
Trefaskabeln behöver bytas till nya kablar, alltså inte bara en - det är för många olika förbrukare för att man vill köra dem på en trefasgrupp.
Jag är inte helt med på varför jag skall byta kabeln. 3-fas kabeln är ju EKKJ 3x2.5mm2 + 2.5mm2 jord. Jag misstänker att vardera komponent är 1-fas, och egentligen inte 3-fas, och att det på något magiskt vis står och fungerar ändå.

Om man använder bef. 3-fas kabel, och kopplar den från gamla skåpet, till ett extra, nytt litet skåp med JFB i "pumphuset", borde det väl bli väldigt bra. Kort kabelväg till förbrukarna och en JFB utan att behöva bygga om hela husets elsystem omedelbart. På sikt skall allt ordnas, men just nu verkar kopplingarna i pumphuset riktigt akut farligt. Finns det DIN-monterade motorskydd?

Bo.Siltberg skrev:
Byte av central till en ny med JFB säger jag inte emot. :) Är dock den gamla i bra skick och går att komplettera med 1-2 JFB'er så behöver den inte bytas.
Det är ju först här det kan bli ännu mer farligt eftersom de kopplat jord och nolla på samma. Måste göras med mycket god inblick i resterande elinstallation. BTW har jag personlig erfarenhet av hur bra JFB fungerar...

Din befintliga EKKJ är en 4-ledare och innehåller alltså en kombinerad nolla och skyddsjord, PEN. Sådana är bara tillåtna som huvudledningar till en central, och dessutom idag med kravet att den måste vara 10 mm². Som gruppledning är de inte tillåtna - alltför stor risk att något går fel med denna PEN vilket kommer att spänningssätta alla utsatta delar. PEN i gruppledningar förbjöds föreskrifterna 1939!

Så du behöver byta denna kabel till en 5-ledare till en liten central i pumphuset. Då skulle det kunna räcka med 2.5 mm² om den totala belastningen medger (11 kW).

Motorskydd finns oftast för DIN-montage.

J
Men hm. Om man tänker kostnadsmässigt nu...
Det borde bli betydligt billigare att dra 1 kabel till VVB, och 1 till vattenpumpen från centralen.

Från pumpens ström borde det inte vara några problem att dra köldvakt, värmeslingan och utelampan. Jag tvivlar starkt på att dessa kommer förbruka så mycket ström samtidigt.

VVB ligger på 1.5kw vid 1-fas och 3kw vid 3-fas. Jag kan mäta med tångamp på pumpen, men jag gissar att pumpen ej drar mer än 600w (har kollat grundfos effektkurvor för pump SQ 7-40).

Kanske bättre då komplettera husets huvudskåp med JFB bredvid, och behålla porslinsskåpet?

Alternativ 1:
Ny central i pumphuset med JFB
. Mycket enkel kabeldragning i befintliga hål.
* 10 m EKKJ (4x2,5+2,5 mm2 Jordkabel) á 32 kr/m ger 320 kr. (rulle 25m 649:-)
* Dubbelradig normcentral IP55. 1-poliga säkringar 3 st 16 A, 3 st 10 A: 1095:-
Totalkostnad: 1750:-

Alternativ 2:
* EKKJ byts ut mot 2 utvändigt dragna EKLK 2,5 mm2. Rulle 25m 575:-
* Kabel går till bef. säkringsskåp och kopplas in istället för nuvarande EKKJ.
Totalkostnad 575:-

Alternativ 1 kommer se mer enterprise ut. Hatar EKKJ ute på husväggar. Känns också skönt att säkra av förbrukarna relativt nära. Men betydligt mer jobb och dyrare. Men då kan man lägga badrumm och kök på samma central och därmed få den på JFB direkt.

Man brukar ha ett (1) ändamål för varje grupp. Saker som pump, VVB och uttag/belysning brukar ha sin egen grupp. Framför allt bör man inte blanda flerfas- och enfasförbrukare på samma grupp - det kan leda till konstiga symptom och t.o.m farlig överhettning om en av säkringarna löser. Så alt 1 låter helt klart som det bästa.

J
En liten fundering:

Som jag förstår hur ett skåp strömförsörjs så är det PEN. Dvs 3L och jord ifrån transformatorn. Detta kommer väl knappast förändras så att det kommer bli TN-S överhuvudtaget? Eller gör nätägarna om till TN-S när de byter från luftledningar till markbundet elnät?

Vad jag funderar på är vad man egentligen kommer att uppnå med en 5-ledare upp till det gamla skåpet, eftersom det där ändå skruvas ihop på PEN?

Visst, om man bryter isär till PE-N i det gamla skåpet, _då_ ger 5-ledare mening!
Men för att snabbt säkra upp denna anläggning, kanske det går lika bra med den gamla kabeln, och senare byta ut den mot 5-ledare när gamla skåpet utrustas med JFB?

Ytterligare en fråga: Om det är 2.5mm2 i inkommande kabel till huset, behöver man då dimensionera upp till 6-10mm2? Förstår fullständigt att det är en bra grej ur säkerhetssynpunkt och resistans. Men rent strömmässigt har man ju aldrig högre ström internt i huset, än vad som kommer in från elnätet (om man bara snackar hus).

PEN ledaren skall alltid dras som 10kvmm. Det beror inte på hur mycket ström du får in i huset, utan det styrs av andra faktorer. Bla. så vill man minska risken för mekaniskt avbrott på PEN ledaren. Så om du drar en ny huvudledning till en central så skall den ha 10kvmm PEN ledare utan undantag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.