Hello folks!

Jag får tacka för tipsen jag fick senast om bordet i det cylinderformade trapphuset!

Nu står jag inför en knepig grej hemmavid.

Jag har ett uthus där det finns tvättstuga, vedbod och snickarbod. När jag kom hem nu var det svart i tvättstugan, ingen ström. Det brukar vara 10A som går när man blir tvungen att köra tumlare och tvätt samtidigt och det står en frysbox därinne också, så det är inte jätteunderligt.

Men nu när jag gick in i snickarboden där säkringsskåpet sitter så hittar jag ingen trasig säkring. Jag gick över samtliga med faspenna (vet att den inte är världens mest tillförlitliga instrument) och alla 10A är döda men de två 16A lyser pennan på. Ska jag byta ut samtliga 10A och kolla om något händer eller vad kan det vara tror ni? Det är ju ganska ovanligt att alla smäller samtidigt.

Redigerat:
Skruva ur och titta ordentligt på propparna kanske kan vara en idé? :)

• Gilla
Nickersson
  • Laddar…
Alla 10A döda?

Det låter som att en säkring gått i centralen/mätarskåpet som matar den central som sitter i uthuset.
Hur ser centralen ut? Hur sitter propparna som inte ger utslag i förhållande till varandra?
Sitter de i en vertikal eller horisontell linje?

O
Kan även vara så att snickarboden matas med 16A trefas och att de två säkringarna på 16A sitter på en varsin fas medan de restrerande 10A alla sitter på den tredje fasen. I så fall kan alla säkringarna i själva boden vara hela men säkringen vid matningen ha gått. Summan av lasten i alla 10A-gruppern > 16A och då går matningssäkringen trots att ingen av tiorna har löst ut.

edit: EyEr0n var snabbare. Om vi har rätt borde du kunna skruva ur 10A och se om du har spänning i bottenkontakten utan säkring. Har du inte det är det troligtvis en särking på matningssidan som gått.

Redigerat:
De sitter i horisontell rad. Jag har bytt samtliga proppar nu, både 10A och 16A. Inget händer för det. Det måste vara en säkring i skåpet inne i boningshuset då.

Antagligen är det så, för jag har som jag nämnde till EyEr0n bytt samtliga i skåpet i uthuset. Jag får titta på centralen inomhus.

He he! Det här forumet är guld! Tack så mycket, pöjs! Det var matningen i centralen som var problemet. Löst nu!

Göttmos!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.