Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Hej
Precis köpt mig ett hus så nu får jag väl ta och bli medlem efter ha sneglat här de senaste månaderna
.
Hursomhelst, lampknapparna i vardagsrummet var av olika sort och så vill jag inte ha det. Trodde det skulle vara en enkel match att byta då jag bytt en del knappar förut, men får det inte att fungera nu när det är dubbelströmbrytare + att jag har några mer frågor.
Den första dosan som satt på väggen ser ut såhär:
Två svarta kablar gick båda in på B-et som är under 5an (jag trodde B stod för Blind - inte inkopplad?). En gul gick ut vid L (tror jag), en annan gul gick ut vid en av pilarna. I taket har jag bara en kontakt, vart den andra knappen går vet jag inte. Hur jag än mätte med voltmetern och kopplade fick jag bara ström på den ena svarta kabeln och den ena gula gick direkt till lampan i taket. Kan det vara som så att de andra bara är extra om man vill koppla in något mer i framtiden? Jag skulle alltså kunna sätta en enkelknapp här?
Den andra gamla dosan var ju enkel, en pil in, två pilar ut. Svart gick in på inpilen och två gula vid respektive pil ut. Dessa går till lampor i fönstret och båda gick att styra fint. Ut ur väggen kommer här bara en svart till skillnad mot två i uttaget bredvid.
Mina nya kontakter ser ut som här nedan:
Hur tusan ska jag koppla denna så jag kan styra mina två lampor i fönstret? Jag trodde det skulle gå att brygga L1 och L2 och sen koppla in lampkablarna på X1 och X2 men inget händer?
Tacksam för hjälp!
Precis köpt mig ett hus så nu får jag väl ta och bli medlem efter ha sneglat här de senaste månaderna
Hursomhelst, lampknapparna i vardagsrummet var av olika sort och så vill jag inte ha det. Trodde det skulle vara en enkel match att byta då jag bytt en del knappar förut, men får det inte att fungera nu när det är dubbelströmbrytare + att jag har några mer frågor.
Den första dosan som satt på väggen ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två svarta kablar gick båda in på B-et som är under 5an (jag trodde B stod för Blind - inte inkopplad?). En gul gick ut vid L (tror jag), en annan gul gick ut vid en av pilarna. I taket har jag bara en kontakt, vart den andra knappen går vet jag inte. Hur jag än mätte med voltmetern och kopplade fick jag bara ström på den ena svarta kabeln och den ena gula gick direkt till lampan i taket. Kan det vara som så att de andra bara är extra om man vill koppla in något mer i framtiden? Jag skulle alltså kunna sätta en enkelknapp här?
Den andra gamla dosan var ju enkel, en pil in, två pilar ut. Svart gick in på inpilen och två gula vid respektive pil ut. Dessa går till lampor i fönstret och båda gick att styra fint. Ut ur väggen kommer här bara en svart till skillnad mot två i uttaget bredvid.
Logga in
Skapa konto
Mina nya kontakter ser ut som här nedan:
Logga in
Skapa konto
Hur tusan ska jag koppla denna så jag kan styra mina två lampor i fönstret? Jag trodde det skulle gå att brygga L1 och L2 och sen koppla in lampkablarna på X1 och X2 men inget händer?
Tacksam för hjälp!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Var det kopplat så här?
Gammal strömbrytare 1:
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
[TR]
[TD]Gamla[/TD]
[TD]Färg[/TD]
[TD][/TD]
[TD]Nya
strömbrytaren[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]L[/TD]
[TD]Gul1[/TD]
[TD]Kommer varifrån?[/TD]
[TD]L1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Pil1[/TD]
[TD]Gul2[/TD]
[TD]Går till lampan.[/TD]
[TD]X1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Pil2[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]Ingenting inkopplat här?[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]B1[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]B2[/TD]
[TD]Svart1 + Svart2[/TD]
[TD]Varifrån kommer dessa och vart tar de vägen?[/TD]
[TD]-
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Exakt hur mätte du när du hade "ström på den svarta"?
Båda svarta är väl fortfarande ihopkopplade?
Det finns antydningar här om att svart är fas och gul är nolla, dvs att en svart + gul kommer från ett håll och de andra svart + gul går till lampan?
B är mycket riktigt en blindplint som bara används här för att skarva den svarta ledaren.
I din nya strömbrytare finns inga blindplintar utan du måste skarva ihop de svarta med en U-båt eller Wagoklämma.
I ditt andra fall låter det rätt som du gjort. Men du har väl kopplat in den svarta ledaren till L1 eller L2?
Gammal strömbrytare 1:
[TR]
[TD]Gamla[/TD]
[TD]Färg[/TD]
[TD][/TD]
[TD]Nya
strömbrytaren[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]L[/TD]
[TD]Gul1[/TD]
[TD]Kommer varifrån?[/TD]
[TD]L1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Pil1[/TD]
[TD]Gul2[/TD]
[TD]X1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Pil2[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]Ingenting inkopplat här?[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]B1[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]B2[/TD]
[TD]Svart1 + Svart2[/TD]
[TD]Varifrån kommer dessa och vart tar de vägen?[/TD]
[TD]-
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Exakt hur mätte du när du hade "ström på den svarta"?
Båda svarta är väl fortfarande ihopkopplade?
Det finns antydningar här om att svart är fas och gul är nolla, dvs att en svart + gul kommer från ett håll och de andra svart + gul går till lampan?
B är mycket riktigt en blindplint som bara används här för att skarva den svarta ledaren.
I din nya strömbrytare finns inga blindplintar utan du måste skarva ihop de svarta med en U-båt eller Wagoklämma.
I ditt andra fall låter det rätt som du gjort. Men du har väl kopplat in den svarta ledaren till L1 eller L2?
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Hej
Se svar:
Se svar:
Bo.Siltberg skrev:Var det kopplat så här?
Gammal strömbrytare 1:
[TR]
[TD]Gamla[/TD]
[TD]Färg[/TD]
[TD][/TD]
[TD]Nya
strömbrytaren[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]L[/TD]
[TD]Gul1[/TD]
[TD]Kommer varifrån? Båda de två gula går uppåt i dosan bakom[/TD]
[TD]L1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Pil1[/TD]
[TD]Gul2[/TD]
[TD]X1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Pil2[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]Ingenting inkopplat här? Stämmer[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]B1[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]B2[/TD]
[TD]Svart1 + Svart2[/TD]
[TD]Varifrån kommer dessa och vart tar de vägen? Båda kommer nerifrån i dosan. Ingen aning om var de kommer ifrån.[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Exakt hur mätte du när du hade "ström på den svarta"? Voltmetern mellan den ena svarta och den ena gula gav utslag. Lampan i taket blinkade när jag höll dessa kablarna mot varandra. Fick inget utslag med voltmetern mellan någon av de andra kablarna.
Båda svarta är väl fortfarande ihopkopplade? Nej, jag satte en ubåt på den ena svarta och den ena gula eftersom jag inte vet vart de leder/går till.
Det finns antydningar här om att svart är fas och gul är nolla, dvs att en svart + gul kommer från ett håll och de andra svart + gul går till lampan? Nej, båda gula går upp, båda svarta går ner.
B är mycket riktigt en blindplint som bara används här för att skarva den svarta ledaren. Om båda svarta är inkopplade på en blindplint, hur kan lampan i taket få ström?
I ditt andra fall låter det rätt som du gjort. Men du har väl kopplat in den svarta ledaren till L1 eller L2? Kopplade in den svarta på L1 och drog ytterliggare en kabel mellan L1 och L2. Inget hände alls när jag tryckte på knapparna.
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Kom på, jag måste kanske ha något inkopplat i andra änden av den gula kabeln för att det ska reagera med voltmetern? Hänger den bara löst i taket eller någon annanstans borde det ju såklart inte fungera...
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Ser nu varför min andra kontakt inte fungerar. Den ena svarta jag satt ubåt på gick ju såklart vidare in i den :x.
Nu är den så kort så jag inte kan skruva med den, får ut och köpa ny kabel imorgon och prova igen.
Nu är den så kort så jag inte kan skruva med den, får ut och köpa ny kabel imorgon och prova igen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Din "andra" vadå? Där fanns ju bara en svart!?
Tyder på att de gula och de svarta i första dosan inte har något med varandra att göra.
Du ska alltså koppla ihop de svarta med en U-båt. De två gula ska kopplas som jag angav i tabellen.
Tyder på att de gula och de svarta i första dosan inte har något med varandra att göra.
Du ska alltså koppla ihop de svarta med en U-båt. De två gula ska kopplas som jag angav i tabellen.
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Nu fick jag strömbrytare nr. 2 att fungera. Gick att koppla in ändå med sladdstumpen som var kvar. Nu är frågan vart den andra gula ledaren i strömbrytare 1 går? Extra kontakt uppe i taket kanske? Är det vanligt?
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Nej i andra strömbrytaren fanns en svart och två gula, de gula gick till respektive fönsterlampa.Bo.Siltberg skrev:
Den svarta gick in i första strömbrytaren, eftersom jag satte en ubåt på den i första uttaget när jag inte kunde komma på vart den gick
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Klicka här för att svara