Hej!

Jag funderar på vilken kabel man ska använda sig av i detta fall.

Ska montera fyra halogenspottar som svärisarna köpt. De ska sitta under ett utskjutande tak över bron.
Tänkte montera trafon inomhus och ansluta den till ett uttag som går på en kron i hallen.
Men vilken kabel skulle ska jag använda till 12V delen?

Edit: Tog bort mitt förslag för att inte leda er.

Jag använder lagomt grov 2-ledare för bilbruk till mina spot'ar, det är 12V och sålänge du dimensionerar det rätt bör det vara ok ;)

Jepp. :)
Glömde säga, det är utanpåliggande på vita brädor, så en vit kabel vore att föredra.

Är spottarnas effekt på mer än 120 W tillsammans så är det behörighetskrävande arbete att göra denna installation. Det säger jag bara för att vid dessa strömmar behöver man tänka lite på brandfaran också, t.ex genom att använda en mantlad kabel eller FK i rör, och i vanlig ordning installera det prydligt utan risk för skadade eller överbelastade kablar.

Redigerat:
För övrigt kan du använda vilken kabel du vill som tål strömmen och miljön. Om effekten är > 120 W (10 A), och då det är utanpåliggande kabel utomhus(!?) så krävs en kabel godkänd för utomhusförläggning, t.ex EKK. Den kan dock vara otymplig så att gömma kablarna vore en fördel.

Ok, jag kanske måste nämna att jag är industrielektriker sedan många år. Tycker att jag har bra koll, trots att jag saknar nåt papper. Men jag tror vi kan skippa behörighetssnacket.

Undrar som sagt vad ni skulle använt för kabel. Jag funderar själv på Kulo. EKK blir ju inte lika snygg.

Redigerat:
EKRK (kulo) är inte godkänd utomhus. Är det utanpåliggande spottar då det är viktigt att kabeldragningen blir snygg? Om så är fallet är nog EKLK det bästa alternativet.

Skönt att höra. EKLK är det jag planerat att använda, och har skaffat. Tänkte bara kolla om det fanns tunnare lösningar. :)
Vet att kulo inte är godkänd utomhus vid starkström, men vem vet hur det byggs ut. Tack för tipset, hade själv inte tänkt på den delen.

Redigerat:
Titta då även på EXK och EXLQ Xtra som har en diameter på bara drygt 8 mm, är (någorlunda) styva och får användas utomhus.

Noterat.
Bo.Siltberg: Du är en klippa! Ursäkta att jag svarade drygt tidigare i tråden.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.