6 373 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Jord/Nolla Spelar det nån roll?
Hej! Ska dra en kabel från elcentralen till ett nytt eluttag. Det är en gammal central, huset är byggt 1964 och det har varit många i den centralen under åren. Frågan är; nollskenan och jordskenan är ju bryggade med varandra och spelar det egentligen någon roll om jag sätter nollan och jorden på samma skena. Det är ett virrvarr av färger redan nu. Röd (gammal jord?) tillsammans med gulgrön men det finns även blå på samma skena. Det finns ingen jordfelsbrytare där, då skulle dom väl varit separerade.
Mäter jag mellan fas/nollskena har jag 240V och samma mellan fas/jord naturligtvis och ingenting mellan nolla och jord.
Mäter jag mellan fas/nollskena har jag 240V och samma mellan fas/jord naturligtvis och ingenting mellan nolla och jord.
Elektrisk spelar det ingen roll. Praktiskt skall du definitivt sätta en nollledare på nollskenan och koppla jordledare på jordskenan. Gör du inte det skapar du problem för framtiden. Vid t.ex. en eventuell jordfelsbrytarinstallation måste jord- och nollskena separeras. Har du då satt fel blir det inte bra.
Tillägg: När jag inte har så bråttom ser jag att du redan nämnt jordfelsbrytare och verkar ha koll på den biten. Sen skriver du även att det redan idag är blandat men blå nolla och röda och gulgröna jordledare på samma skena redan. I så fall gör det ju varken till eller från om ytterligare en ledare är felkopplad.
Tillägg: När jag inte har så bråttom ser jag att du redan nämnt jordfelsbrytare och verkar ha koll på den biten. Sen skriver du även att det redan idag är blandat men blå nolla och röda och gulgröna jordledare på samma skena redan. I så fall gör det ju varken till eller från om ytterligare en ledare är felkopplad.
Redigerat:
Klicka här för att svara