10 147 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
Bästa sätt att ta hål i eldosor?
Sida 1 av 2
Efter en lång period av (dum)snålhet har jag övergivit snikdosor utan låsfjädrar och kör nästa projekt med lite vettigare dosor.
Men...
Hur tar man bäst upp hål i stutsarna för fler rör? Min 16 mm centrumborr gör sig ju knappast besvär när det sitter en massa fjädrar i vägen. Karva med Morakniv inifrån dosan blir bara fult och tar tid. Hur gör proffsen?
Men...
Hur tar man bäst upp hål i stutsarna för fler rör? Min 16 mm centrumborr gör sig ju knappast besvär när det sitter en massa fjädrar i vägen. Karva med Morakniv inifrån dosan blir bara fult och tar tid. Hur gör proffsen?
Produkter som diskuteras: "Morakniv"
Morakniv
Moraknivens historia sträcker sig över 125 år, även om knivtillverkning i Mora har en ännu längre tradition. Det vi idag känner som Morakniv började sin tillverkning 1891. Morakniv kan inte omtalas på annat sätt än som en klassiker.
Läs mer
Hehe...
Borde förstås ha räknat ut att det finns specialverktyg.
Det får bli en bit rör och fem minuter vid pelarslipen! En stulen idé kan också vara en bra idé...
Det får bli en bit rör och fem minuter vid pelarslipen! En stulen idé kan också vara en bra idé...
Testade några VP-2, men tyckte inte alls att de var så fantastiska. Kändes mest som att jag stoppade in en massa onödiga pengar i väggarna. Men visst, inte fel att slippa göra hål.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Då har du kanske inte "utforskat" dom tillräckligt. Du kanske t.o.m. spikade fast dom som vanliga dosor?Mattias Jönsson skrev:
//Patrik
Sent from my HTC One X using Byggahus
Jäpp, spikar alltid. Gillar inte regelfästen och skruv framifrån. Tycker att skivan lätt blir vågig, ibland med fula skuggor på ena sidan av brytaren/uttaget. Dessutom har jag alltid regelstumpar och spik till hands.
Eller finns det något annat sätt?
Eller finns det något annat sätt?
Nej, det är inte alltid bara att knacka bort. Ganska många fabrikat saknar brottanvisning. Just nu kör jag (tro det eller ej) Biltemas standarddosor. Kostar nästan ingenting, går att spika i kyla utan att de går i flisor och gör jobbet tillräckligt bra för mig. Men är som sagt lite stökiga att ta hål i...
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Är det då doskniven är bra att ha?Mattias Jönsson skrev:Nej, det är inte alltid bara att knacka bort. Ganska många fabrikat saknar brottanvisning. Just nu kör jag (tro det eller ej) Biltemas standarddosor. Kostar nästan ingenting, går att spika i kyla utan att de går i flisor och gör jobbet tillräckligt bra för mig. Men är som sagt lite stökiga att ta hål i...
Finns ju massor med sätt att fästa VP2 på. Framifrån, bakifrån, från sidan, limma, spika, skruva...Mattias Jönsson skrev: