Efter en lång period av (dum)snålhet har jag övergivit snikdosor utan låsfjädrar och kör nästa projekt med lite vettigare dosor.

Men...
Hur tar man bäst upp hål i stutsarna för fler rör? Min 16 mm centrumborr gör sig ju knappast besvär när det sitter en massa fjädrar i vägen. Karva med Morakniv inifrån dosan blir bara fult och tar tid. Hur gör proffsen?

Hehe... :rolleyes: Borde förstås ha räknat ut att det finns specialverktyg.

Det får bli en bit rör och fem minuter vid pelarslipen! En stulen idé kan också vara en bra idé... :cool:

Håll en stor skruvmejsel mot plastinlägget och slå till med handflatan, så åker den väck (plastbiten alltså).

Köper du doskniven så lägg två minuter på att bryna den. Min var makalöst slö när jag köpte den...

Eller så kan du satsa på ännu bättre dosor (läs: VP-2) så kan du kasta doskniven.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Har bara använt kniven för att gå in i befintliga inputsade dosor ;-) Ska det sättas nytt användes dosor med lösa stosar ala VP-2.

Testade några VP-2, men tyckte inte alls att de var så fantastiska. Kändes mest som att jag stoppade in en massa onödiga pengar i väggarna. Men visst, inte fel att slippa göra hål.

eluffe skrev:
Skaffa en doskniv så blir det bra...

[länk]
Skaffade en sån förra året men jag gjorde nog helt fel som råkade bända isf trycka rakt in?
Eggen var härdad som hejsan så den brast delvis. 😭
Nu använder jag åter bred spårmejsel.

Mattias Jönsson skrev:
Testade några VP-2, men tyckte inte alls att de var så fantastiska. Kändes mest som att jag stoppade in en massa onödiga pengar i väggarna. Men visst, inte fel att slippa göra hål.
Då har du kanske inte "utforskat" dom tillräckligt. Du kanske t.o.m. spikade fast dom som vanliga dosor?

//Patrik

Sent from my HTC One X using Byggahus

Jäpp, spikar alltid. Gillar inte regelfästen och skruv framifrån. Tycker att skivan lätt blir vågig, ibland med fula skuggor på ena sidan av brytaren/uttaget. Dessutom har jag alltid regelstumpar och spik till hands.

Eller finns det något annat sätt?

Gällde frågan verkligen att ta bort plastbiten i ett redan förstansat hål i en dosa? Som sagt, bara att knacka bort isf...

Nej, det är inte alltid bara att knacka bort. Ganska många fabrikat saknar brottanvisning. Just nu kör jag (tro det eller ej) Biltemas standarddosor. Kostar nästan ingenting, går att spika i kyla utan att de går i flisor och gör jobbet tillräckligt bra för mig. Men är som sagt lite stökiga att ta hål i...

Mattias Jönsson skrev:
Nej, det är inte alltid bara att knacka bort. Ganska många fabrikat saknar brottanvisning. Just nu kör jag (tro det eller ej) Biltemas standarddosor. Kostar nästan ingenting, går att spika i kyla utan att de går i flisor och gör jobbet tillräckligt bra för mig. Men är som sagt lite stökiga att ta hål i...
Är det då doskniven är bra att ha?

T
Mattias Jönsson skrev:
Jäpp, spikar alltid. Gillar inte regelfästen och skruv framifrån. Tycker att skivan lätt blir vågig, ibland med fula skuggor på ena sidan av brytaren/uttaget. Dessutom har jag alltid regelstumpar och spik till hands.

Eller finns det något annat sätt?
Finns ju massor med sätt att fästa VP2 på. Framifrån, bakifrån, från sidan, limma, spika, skruva...

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.