El
Lojden: Hej! Min erfarenhet var att deras utbud visserligen är rätt stort, men alla priser anges exkl. moms och frakten är väldigt dyr. Och om du får problem och du måste returnera varorna får du betala frakten båda vägarna och dessutom betalar du 20% av nettosumman du beställt för och 25% moms.
Elintresserad: [citat] Ja ni har rätt det stämmer Men min är mörkgrå och såg nästan svart ut i mörket där centralen sitter. Det är många år sen jag bytte den och fick då en ny bottenplatta till min 13A säkring ( en grå 16A som jag trodde var en 13A )men kollade nu att den faktisk ( säkringen ) är lika stor och att det hade gått lika bra med än 10A Botten :) Man har inte ens koll på sin egen
roli: Nej det är inte E-vit, färgen bakom vridknappen på täckplattan är den rätta, dvs den har inte varit utsatt för solljus på samma sätt som den synliga ytan......
petersv: Merlan Gerin och Legrand är trevliga fabrikat med måååånga varianter. Men fungerar hager-skenorna till dem? (Bara dubbelkollar, inte alla märken som har samma form på gafflarna).
kalle1: Ja det va ju fan att det aldrig ska gå på lätten nån gång. Jag får tacka för svaren,och ut och skaffa ett nytt element.
Slugge: Lyd din elektriker, parallella kablar är när en 240 inte räcker till.. Och som Bo skriver blir det värre vid fel, först bakmatar du felet, sen när säkringen löser har du bara en kabel och märker inget för allt funkar. N1XV 5G6 beställd!
Slugge: Lite svårt att bevisa vem som kopplat vad, kanske om han blir filmad isf.. Sen får man ta DNA och tvinga fram en bekännelse.
snaggletooth: Här har du ett exempel på Y-koppling, även D-koppling syns ner till höger. [bild] Att det blir kortis om du lägger inkommande på 2orna är ju inte så svårt att förstå.... Men det som bestämmer Y eller D är hur märkskylten ser ut, ovanstående motor bör vara märkt 230D / 400Y för att användas i det normala svenska nätet. Men har du inte rört blecken får man förmoda att de
Enk Projektet: [citat] Haha...det måste vara ett tag sedan du kopplade in en köksfläkt.....;)
Elintresserad: [citat] Hmm... såg inte att det fanns dessa trådar. Ja det känns som om Elsäkerhetsverket ska tappa sin auktorisation till branshens aktörer och mot konsumenten om man inte gör något åt endera hållet. Man förstår varför dom nu bollar tillbaks alla ansvarsfrågor till Regeringen.som får tänka till en gång till. Dom ifrågasätter själva om det verkligen är rimligt att dom har allt
Fruppe: Vi hade samma problem i lägenheten vi bodde i, 25A huvudsäkring. Jag gjorde så att jag behöll 20A säkringen till hällen och drog en ny till ugnen, 10-13A använde jag har jag för mig. Men som tidigare sa så får man tänka sig för när man lagar maten. Under den tiden vi bodde där bytte vi ingen huvudsäkring medans vissa lyckades fler gånger i veckan. Det pratades om att dra in 3fas,
Alfredo: Jag satte den ungefär i mitten. Tillräckligt snabbt för att inte ledsna. Tillräckligt långsamt för att kunna finjustera mysljuset optimalt. :D Och nu är till och med doslocket på... :eek:
Patrick E: Går ju inte att se hur det är kopplat. I det sista experimentet med lampan och värmplattan är det ju en hel drös med trådar från vägguttaget och runt gubben. Vore han isolerad från jord kan man ju tänka sig att det är samma effekt som när en fågel sitter på en kraftledning.
Bo.Siltberg: Då kan vi avsluta denna diskussion med att säga att det är innehavaren som är ansvarig för att den elanläggningen som han/hon disponerar är säker. (Men ägaren, om det är en annan person, kan stå för kostnaden.) Innehavaren ska enligt starkströmsförordningen också se till att arbete på anläggningen utförs av kompetent personal. Från det "andra hållet" har en elinstallatör
spik99: Eller så har du nått på andra sidan av väggen där tvättmaskinen ska stå som kan användas.
Suhagg: [citat] Billigare än att ta dit en grävare igen om 5år när man kommer på att det ska ner något mer i marken.:p Men visst det är ju pengar men tomrör är guld värt om TS har tänkt bo där en längre tid.
blazern: Tack, problemet löst, någon som har ett bra tips på antenn/satellit-uttag, det måste ha dubbla f-kontakter och ett vanligt antennuttag, sen ska det dessutom passa bra ihop med exxact primo-serien. Lyckades bara hitta enkla satellituttag där...? Söker även ett passande infällt uttag med BNC-kontakt i.
Patrik_Hed: Som jag uppfattat det, var både grå och vit rekommenderade färger för L3, medans det i.o.m. den senaste utgåvan av elinstallationsreglerna blev endast grå. Vit hänger fortfarande med mycket, exempelvis så finns inte grå RK6 på hyllan hos Solar utan det är vit som säljs. Jag har sagt till om det, men inte fått något gehör ännu. Ska ta upp det igen nu när jag började tänka på
Kattvovven: [citat] För mig är du en hjälte, så här glöms ingenting alls!
Norathgon: Som Bo säger, hur långa är kablarna på sekundärsidan? De flesta trafos har en maxlängd på sekundärsidan på 2 meter. Det blir ganska snabbt ett ganska stor spänningsfall om detta överskrids. 20W skall annars lysa på bra.
Tapio: ok fint tack för svaren...nej det verkar vara dumt att koppla och sen fråga ;-) jag har dragit de sladdar som behövs och inte mer utan sen har elektrikern kopplat.... ok ska börja att mäta alla eluttag då sen om det visar sig att det ligger inom det intervallet som det ska så blir det till att jobba extratimmar ( för vi ska till värmen var så säkra haha..) och ringa " elnisse" igen....
Bo.Siltberg: Elinstallationsreglerna definerar utomhus som där materielen normalt utsätts för regn och vind, och om jag tolkar texten rätt så menar dom att det krävs tak och fyra väggar för att det ska få kallas inomhus. Detta säger de med syftet att bestämma vilken kapslingsklass mot vatten som krävs för materielen, och dessa krav varierar mellan IPx1-IPx4 beroende på om materielen sitter under
EyEr0n: [citat] De är nog inte godkännda att montera direkt i isolering dock.
petersv: Jag har en egen 30mA jordfelsbrytare (personskyddsautomat men sak samma) med hjälpbrytare kopplat till larmet. 30mA är bra när man lyckas köra borret i röret med ledare.
MathiasS: [citat] Det avgör saken definitivt. Funkar mao helt normalt här. Tack för era svar!
DIY_freak: [citat] Ja, och det beror på att folk helt enkelt inte gillar ljuset. Min kommentar var främst riktad till f91jsw som ju har förespråkat blåa LED tidigare för att de är effektivare, medan jag anser att det är viktigare att man får en behaglig färgtemperatur och ett bra ljusspektrum. Man har elektriskt ljus för att fylla en funktion och då är det inte så att man kan kompromissa på
Knabbjolf: Nope, den är ju exakt samma som teknikmagasinet fast till bättre pris, jag vill ha en kortare så jag får plats i armaturen, och nästan gratis förståss.
prototypen: Skulle som lök på laxen säga att överspänningsskydden är dåligt installerade, men elektrikers kunskaper sträcker sig bara till 50 Hz. Åska är ett högfrekvensproblem. Protte